Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tänker Microsoft här? Kontakter Mac -> WP7

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sitter alldeles chockad med en WP7-lur.

Köpte den för en back öl, och frågan är om jag inte blev blåst iaf

Precis allt är rörigt, konstigt, schwooosch! "Me", ja, men hur associerar jag min egen kontakt med "Me"?

Nåja, det löser sig nog.... men;

Hur tänker sig MS att jag skall få in mina kontakter i telefonen?

Mailar mig själv en VCard-klump på 250 kontakter.. borde ju funka bara öppna den...
Pang, tvärnit. Kan ej öppnas....hepp.

Den synkar INTE med adressboken, men gärna med hotmail? Hallå, jag slutade använda hotmail 1993 eller ngt.
Jag kan också synka via Outlook.

Hmmm...

Starta Outlook, importera alla kontakter i adressboken och ja...

"This version of Outlook cannot be opened with this identity?" Öh? boom!

Jaha, 20 minuter senare efter att ha raderat ALLA olika "identitys" och kört
Identity Repair Tjofräs tool femtioelva gånger.

JA, det funkar...

Lyckas få igång jävla Outlook...

Importera-guider en masse, alla lika dumma. "Vill du importera från ett annat program?"

Varför inte, "Vi ser att du sitter på en Mac, vill du hämta hela din snyggt skötta adressbok med alla dina 250 kontakter
analt sorterade i varenda fält?"

Lyckas så småningom genom att kasta en VCard (2.1versionen av VCard) få Outlook att öppna mina kontakter.
Inga bilder på personer följer med och det ser förbannat träigt ut.

Startar än en gång "Windows Phone 7 Connector" (som inte kan synka min musik, mina filmer, mina spellistor eller ..jo, mina ringsignaler går bra...Den säger att ANLEDNINGEN till VARFÖR står nedan, men jag ser aldrig något mer än att den inte kan...)

Ingen kontakt synes än vid synkning...

Aha! Hittar på Microsofts enorma sajt info att jag måste ha ett addendum till Outlook...som kopplar ihop Outlook med hotmail (?) och som tydligen överför kontakterna dit...och SEN kan telefonen hämta HEM dem igen då...käckt ..

KLickar på länken till att ladda ner tillägget till Outlook - öh? Windowsvarianten ja...

Med en liten upplysning på solklar microsoftiska;

"64-bitarsversionen är endast tillgänglig för 64-bitarsversionen av Outlook 2010."

Jaha, vafan har jag då? Nä, just det jag har Macversionen....

Sitter just nu och funderar över några saker...

WP7 vill ta marknad. Jaha...lycka till....

Jag kan inte som macanvändare komma överens med den här prylen ens efter timmar av råddande få ens grundläggande skit att fungera.

Jag tas inte på allvar som Mac-user, varenda länk, varenda sökning, screendump ALLT refererar till Windowsförslag, lösningar, downloads och lösningar.

Jag börjar, på allvar, tänka att det kanske är lättare skriva in alla kontakterna IGEN på det där lilla lama tangentbordet, som envisas dyka upp utan ÅÄÖ FASTÄN jag ställt in det till Svecia flera gånger....

Jag är sur, förbannad och besviken - DET är en användarupplevelse det med...

Så, några idéer hur man kan gå till väga?

Jag ser att du fått luren. Ska jag skicka hammare och spik?

Inte riktigt än..... men jag tror att den som gjorde den bästa dealen är du

Du menar när jag betalade 3990:- för att ha en telefon i några månader och sen få en back öl istället?

Tänkte mera på att backen öl var en bra deal för din del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 21:46

Goflorp,

Har du kollat in SyncMate från Eltima Software!?

Gratisversionen ska enligt hemsidan synkronisera Adressboken rakt av…

Lycka till

Ursprungligen av Torkel:

Goflorp,

Har du kollat in SyncMate från Eltima Software!?

Gratisversionen ska enligt hemsidan synkronisera Adressboken rakt av…

Lycka till

Hamnade i rena helvetet med IP-adresser, skicka drivers via Bluetooth, och anluta genom brandväggar.
Efter 20 minuters läsande av Linux-klubbens README's om vad som skall göras under respektive
version av OSX och fimpa brandväggar....orka.

Microsoft, dö för i helvete dö era jävla döskallar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 23:42
Ursprungligen av Goflorp:

Microsoft, dö för i helvete dö era jävla döskallar.

Beklagar att jag gav dig sådan huvudvärk…

Har Du ett GMail-konto :"> finns det en beskrivning här i hur du använder det för att mellanlagra dina kontakter…för att sedan importera dem till Din WP7. (Inga garantier från min sida att det kommer att gå smidigt, eller ge dig mer huvudvärk…men det låter som att det inte är några konstigheter)

Insåg att man ska ha PC och/eller Exchange med Mobile Sync för att bli kompis med en WP7. Google funkar att synka med, speciellt om man kör deras Exchange. Men jag stångade pannan blodig för att lägga in ett helt vanligt Telia IMAP-konto för ett par veckor sedan och insåg att om jag bara kan få någon lättlurad stackare att byta en back öl mot den så kan jag kanske bli av med möget.

Telefonen klarar inte att ta emot en skärmdump från en Mac, den kommer ju i .png-format, inte .jpg ...

Blir så trött...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 06:56

När jag läser en sån här tråd så känner jag direkt att det är så j*vla skönt med ett operativsystem som bara funkar. iOS är vida överlägset Android och uppenbarligen WP7 också. Användaren måste stå i fokus, enkelt och smidigt ska det vara.

Ping Bollman på den här trådan.

Sen kan man ju inte förvänta sig annat än en stor humorupplevelse när man ger Goflorp en Windows-lur...

Tänk vad enkelt det hade varit om du använt Googles tjänster, funkar med allt.

Återstår, snygga till kontakterna.

Bävar för att lägga in mailet till "jobbmailen", då jag kommer få kopiera inställningar etc från antingen en "Ericsson-glasspinne" eller ngn hemsk Androidlur.

Men, hela livet är ju en improvisation och i mitt yrke är jag till stor del "imporvisationsexpert" så

Adressboken, inställningar; VCard3.0 Check!, exportera alla kontakter till fet fil.
Öppna gmail, kontakter, importera. Voila.

i Telefonen, Settings, raera kopplingen till gmail. lala mail kommer försvinna! poff!
Inställningar, lägg till konto, typ; Gmail, adress + lösenord.

Kolla mailen, detta kan ta flera min... etc... klart

ca 250 kontakter i luren, t o m bilderna på folk hängde med.

Gött, ETT problem mindre.

Skall få ny lur på jobbet. Kommer flytta det SIM-kortet till den här
sedan kan jag ha "kolla mailen" och allal jobbbrelaterade nummer i den.

KAN funka.....

Markerar film, en MP4 som ligger i iTunes. Konverterar, det går rätt fort.

Får 1 timme och 39 minuter vit skärm som liksom inte vill ta kommandon heller..

FAIL

Lyckats få över lite musik, gjorde samma som igår då det INTE fungerade... så regndans fungerar...

Letar upp VLC i marketplace, FREE! stod det, nja, free som i 15,90 kr då.....

Hittade "nästa tur", fasen vad bra, den har jag på iPhone ju. Den visar när nästa spårvagn kommer.

på iPhone, en sida med snyggt uppradade vagnar och tider på din hållplats.

på WP7, ett sammelsurium av olika streck i olika färger, den visar ALLT (bussar/vagnar etc) som går på din hållplats...
Stå i Brunnsparken och du vill veta när femman går skapar ett halvmeterlångt sid-dokument som man får scrolla i...
Värdelöst.

I Marketplace finns det många lågvattenmärken. En hel del åt porrhållet och det verkar som det är helt OK med att

1) Släppa version 0.1B, som inte ens startar
2) Släppa program med samma namn som andras som redan finns. "Nästa tur" är ett sånt exempel
3) Sökfunktionen är kass. Söker på "Navigering" - 0 svar, hittar sedan fliken "Resa och Navigering"...

Navigering ja, hitttar ingen av de stora spelarna i Marketplace.
Inbyggda navigeringen är en kopia av iphones "Färdbeskrivning"...

Det finns tre punkter i nedre högra hörnet som betyder att om man fingrar här finns det inställningar.
Pillar man där dyker det i 50% av fallen upp en flik i motstående nedre hörn med "settings" som man få peta på igen.
I de andra 50% händer ingenting när man petar på de tre punkterna...

1) varför in vara lite konsekventa här
2) Varför visas punkterna när de inte leder ngnstans?

Du måste berätta för oss hur det kommer sig att du av alla personer väljer att skaffa en Windows Phone-lur?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du måste berätta för oss hur det kommer sig att du av alla personer väljer att skaffa en Windows Phone-lur?

Fick chansen köpa en lur (LG Optimus 7, eller E900 som den också heter) för en back öl...
Nyfiken av naturen....

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-15 10:22

Hur tänker Microsoft här? Kontakter Mac -> WP7

Jag som varit sugen på Nokia Lumia 800 ett tag... Är inte lika säker längre...

Ursprungligen av AndyK:

Jag som varit sugen på Nokia Lumia 800 ett tag... Är inte lika säker längre...

Det GÅR köra WP7 ihop med Mac, men det är jobbigt, omständigt, tar tid och man leker fanimej pionjär varenda dag.
Att ha en PC på jobbet som man kan sköta luren ifrån verkar nästan vara ett absolut krav
Alla länkar man följer hamnar i en Windows7-guide eller ex EXE-fil som skall köras.
Apputbudet suger, det är väl det senaste jag konstaterat.

Windows-live-koppling är ett måste, glöm allt vad Apples iCloud heter.

Interna saker i Din Mac synkas dåligt, Kalendern, Kontakter och film verkar inte funka,
Podcaster och Musik går bra föra över från iTunes. Bilder från iPhoto och kamerabilder till iPhoto funkar.

(Film skall funka, men jag har inte fått ordning på det, alls)
Har du kalendern och resten av ditt liv i Google funkar det bättre.
Bara få in kontakterna i luren var en Kafka-upplevelse - som iofs google löste.

En del skit kan man ta bort ur luren, annat t ex ngt Gamecenter för XBOX-Live går ej få bort.

"Modda" gränssnittet inskränker sig till olika färgval på fyrkanter.

Fyrkanterna ("Tiles") lever och t ex så visar kontakt-fyrkanten alla kontakters bilder som ngn slags levande mosaik.
Jag som lagt in en del bilder av klart humoristisk karaktär (" jasså, ringer det arschlet...") visas tydligt....
Nu visas dessa bilder direkt på förstasidan... inte lika kul...
Samma med "bilder", en fet fyrkant visar exempel på vad som finns i bildmappen.
Utlovar en hel del pinsamheter för tonåringar här.

Laddar man ner en app har den ibland en ikon som svarar på att anpassa sig efter tema (den skiftar färg efter vad jag ställt in), en del gör det inte. Så i det röda temat, hamnar en del appar som blå fyrkanter...fail.

Jag beundrar i alla fall ansatsen!

Jag har själv just köpt en iPhone, och blivit lite besviken på hur omständligt och ologiskt många saker är, vilket jag förstår beror på att jag har förväntningar om hur jag antar att det ska funka, och så gör det inte det.

Eftersom jag inte vill kapa tråden tänker jag inte gå in närmare på vad jag reagerar på, poängen är enbart att det nog i viss utsträckning är just att det är nytt och oförberett som kan göra det lite trassligt.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag beundrar i alla fall ansatsen!

Jag har själv just köpt en iPhone, och blivit lite besviken på hur omständligt och ologiskt många saker är, vilket jag förstår beror på att jag har förväntningar om hur jag antar att det ska funka, och så gör det inte det.

Eftersom jag inte vill kapa tråden tänker jag inte gå in närmare på vad jag reagerar på, poängen är enbart att det nog i viss utsträckning är just att det är nytt och oförberett som kan göra det lite trassligt.

Starta en tråd om det brevid då, så kan vi ju diskutera. Det kan bli kul och lärorikt. lovar vara snäll

Ja dig är det ju ingen fara med, men forumet kryllar ju av människor som jag vet till varje pris skulle försöka övertala om mig om att jag har fel och att jag inte borde tycka som jag gör, för Apple vet ju alltid bäst, så därför tror jag att jag avstår, med stigande ålder lär man sig vid vilka tillfällen man kämpar förgäves.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-15 21:25
Ursprungligen av Goflorp:

Det GÅR köra WP7 ihop med Mac, men det är jobbigt, omständigt, tar tid och man leker fanimej pionjär varenda dag.
Att ha en PC på jobbet som man kan sköta luren ifrån verkar nästan vara ett absolut krav
Alla länkar man följer hamnar i en Windows7-guide eller ex EXE-fil som skall köras.
Apputbudet suger, det är väl det senaste jag konstaterat.

Då kanske det kan funka iaf. Kör med iPhone privat, men behöver ny lur på jobb och där kör vi bara Windows. Och iPhone är bannlysta, av någon anledning, så då tänkte jag att WP7 kunde vara skoj att testa. Vill ju inte ha ngt Androidmög, been there done that...

Ursprungligen av AndyK:

Då kanske det kan funka iaf. Kör med iPhone privat, men behöver ny lur på jobb och där kör vi bara Windows. Och iPhone är bannlysta, av någon anledning, så då tänkte jag att WP7 kunde vara skoj att testa. Vill ju inte ha ngt Androidmög, been there done that...

Har man Allt i Microsofts universum innan är det troligen förbaskar "smöget" som vi säger i den här landsändan.

Exchange, Skydrive, Hotmail, Windows, XBox Live osv.

Hemma kan du ju lägga in musiken, du kan flytta bilder. Du får bara inte va så galen i appar

Jag tänker ha den här som jobblur. Om jag får.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-04-15 22:00

Hur tänker Microsoft här? Kontakter Mac -> WP7

Det viktigaste kravet jag har är att den ska klara Lotus Notes webmail. Det är nämligen bara BlackBerry som det går att installera "riktig" mail i. Webmailen funkar på iPhone och Samsung S2, så den borde funka på Lumian.

Bevaka tråden