Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå skärm vid uppstart och inget funkar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har problem. I går kväll körde jag ett defragmenteringsprogram, Drive Genius 3, och för att kunna defragmentera hårddisken var jag tvungen att starta om datorn. Jag startade om men det hände inget. Skärmen var grå och jag tänkte först att det ser väl ut så medan den jobbar med defragmenteringen men efter fem timmar hade det fortfarande inte hänt någonting. Jag stängde av den genom att hålla in startknappen några sekunder men samma sak med den gråa skärmen händer hela tiden. Jag kommer inte längre än startljudet och sen på en gång kommer den grå skärmen. Tangentbordet svarar inte, jag stoppade i skivan som följde med för att se om den startade från den men icke. Jag kan inte ens få ut den genom att hålla in trackpaden under uppstart. Jag testade att ta ur hårddisken och även formatera den i exFAT, men ingenting hjälper. Vad ska jag göra?

Jag har en MacBook Pro från mitten av 2010, Jag har uppgraderat RAM själv för över 1 år sedan.

Mvh/Ato

  • Medlem
  • 2012-04-13 13:35

Vilka operativsystem kör du? Har du provat att starta om datorn och hålla ned ALT? Gör du det skall de olika partitionerna komma fram, om det nu skulle vara så att du har Bootcamp och kör en MacOS-partition och en för Windows. Har du provat att starta på installations-DVD:n som följde med datorn? Varför formaterade du hårddisken i exFAT?

Jag körde Mac OS Lion och Bootcamp Win 7. Det fungerar inte att hålla ner ALT vare sig med eller utan installations-DVD:n. Jag formaterade disken genom att koppla in den till brorsans windows-burk och då var enda alternativet FAT32 (inte exFAT, ursäkta, jag försökte med det först med ett annat program men det fungerade inte).

Ursprungligen av MrWalker:

...formaterade disken genom att koppla in den till brorsans windows-burk och då var enda alternativet FAT32...

En Mac kan inte starta med en FAT32-formaterad disk.

Är du säker på att det är rätt installations-DVD du provar med?

Prova att hålla ner C när du startar datorn, så ska den boota från CD/DVD. Använd sedan Skivverktyg på DVDn och formatera disken till ett format som faktiskt funkar att köra OSX på. Tänk på att du vid formateringen måste byta partitionstabell också - det ska vara GUID.

  • Medlem
  • 2012-04-13 14:00

Om du nollställer PRAM/NVRAM, kan du då ändå inte starta på installations-DVD:n?

Det är väl cmd + alt + R + P man ska hålla in när man startar? Det verkar inte funka, hur länge ska man hålla in tangenterna innan den ska starta om av sig själv?

Det är installations-DVD:n som följde med när jag köpte datorn. Jag har testat att hålla ner c, d, shift, t och alt när jag startar men det verkar inte som att tangentbordet fungerar. Jag kan testa partitionera om hårddisken får jag se om det hjälper.

Du kan ju inte ha OSX på en disk i något annat format än Apple HFS+ - vilket också kallas Mac OS Extended (ej skiftlägeskänsligt)

Formattera från skivverktyg och kör igen.

Macens skivformat behöver inte defragmenteras, totalt onödigt arbete.

Ursprungligen av Goflorp:

Formattera från skivverktyg och kör igen.

Hur? Han har ju redan berättat att den inte startar från installations-DVDn heller (se inlägg #7).

Låter ju som logikkortsproblem om den inte vill ta USB, inte vill ta muskommandot för att mata ut skivan, inte vill prata med HD och inte vill prata med DVD heller.

En hårddisk kan skapa många konstiga problem. Även problem som kan se ut som om det vore moderkortet.

Därmed skall man om möjligt som redan rekommenderats i tråden rycka HDD och prova att boota upp från OS-skiva.

Ursprungligen av illerG:

En hårddisk kan skapa många konstiga problem. Även problem som kan se ut som om det vore moderkortet.

Därmed skall man om möjligt som redan rekommenderats i tråden rycka HDD och prova att boota upp från OS-skiva.

Bra idé, sitter det i HD'n spar man ju en klase pengar jämför med att skicka in för moderkort.

Har du kollat med externt tangentbord?

Det funkar inte att boota från skivan även om jag tagit ur hårddisken.

Jag har inte testat ifall det funkar med externt tangentbord.... måste få tag på ett att ansluta via USB....

En annan sak har hänt, den enda reaktion jag fått hittills; jag skulle återställa SMC genom att hålla ner Shift + Ctrl + Alt + Startknappen samtidigt och sedan släppa alla samtidigt men istället släppte jag först tangenterna och sedan startknappen vilket resulterade i en helt vit skärm samt att fläkten gick på högvarv. Om jag sedan gör som man ska för att återställa SMC får jag tillbaka den gråa skärmen. Inget funkar vilket som men betyder det något? Medan jag har den vita skärmen verkar för övrigt inte batteriet laddas eller LED:en för batteristatusen fungera. Detta fungerar när jag återställer SMC som vanligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-14 16:24

Jag tycker det låter som Logic Board...

Vad tror ni om att "baka" logikkortet? Kan det funka? Någon som testat? Hur länge och hur många grader?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-15 10:51

Det kan funka. Och du har ju inget direkt att förlora på det.
Kommer inte ihåg värdena men det Googlar du bara på.

1
Bevaka tråden