Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone klarar inte 5 GHz från Airport Extreme?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite problem med mitt nätverk (kör en Airport Extreme). Långsam filöverföring var grundproblemet. Fick tipset att ändra inställningen till 5 GHz. Först ville inte varken dator (MacBook) eller telefoner ansluta, men nu funkar datorn. Telefonerna ansluter dock inte.

Jag har läst runt en del i forumet här och det verkar som om iPhone inte klarar 5 GHz. Betyder det att jag alltså måste välja mellan kackig överföring (2,4 GHz) eller att inte kunna ansluta telefonerna?

Överföringen är för övrigt fortfarande extremt långsam, jag räknade ut att det blir ungefär 0,04 Mb/s, känns lite väl mycket tidigt 90-tal för min del... :-/

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-14 09:31
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-14 09:39

Stämmer bra, inget 5 GHz på iPhone.

Beroende på hur gammal din Extreme är så klarar den att köra både 2.4 GHz samt 5 GHz samtidigt.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2012-04-14 11:10

Beräknat till 0,04 Mb/s? Vad säger bredbandskollen?

Och till vart skickar du filer? En extern disk inkopplat i Airporten är många gånger hopplöst långsam att skriva till, tycker jag.

Hur vet jag om jag har möjlighet till både 2,4 och 5 samtidigt? Det finns inget sådant alternativ angivet i alla fall. Jag har fyra alternativ. Det sista (som jag nu har valt) heter "Endast 802.11n (5 GHz)". Det föregående heter "802.11n (802.11a-kompatibel)" - ska jag välja den i stället?

Ja, jag skriver till en extern hårddisk ansluten via USB från Airport Extreme. Hastigheten är således inte bredbandet utan mitt eget Wifi.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-14 15:20
Ursprungligen av DanAbnormal:

Hur vet jag om jag har möjlighet till både 2,4 och 5 samtidigt? Det finns inget sådant alternativ angivet i alla fall. Jag har fyra alternativ. Det sista (som jag nu har valt) heter "Endast 802.11n (5 GHz)". Det föregående heter "802.11n (802.11a-kompatibel)" - ska jag välja den i stället?

Ja, jag skriver till en extern hårddisk ansluten via USB från Airport Extreme. Hastigheten är således inte bredbandet utan mitt eget Wifi.

Endast 802.11n (5 GHz) blir lite svårt på en iPhone som inte stödjer 5GHz

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-14 18:44
Ursprungligen av DanAbnormal:

Hur vet jag om jag har möjlighet till både 2,4 och 5 samtidigt? Det finns inget sådant alternativ angivet i alla fall. Jag har fyra alternativ. Det sista (som jag nu har valt) heter "Endast 802.11n (5 GHz)". Det föregående heter "802.11n (802.11a-kompatibel)" - ska jag välja den i stället?

Då har du med all säkerhet detta nummer på den: A1143
Har du: A1301, A1354 eller A1408 så stöder den dubbla band.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-04-15 15:31
Ursprungligen av DanAbnormal:

Hur vet jag om jag har möjlighet till både 2,4 och 5 samtidigt? Det finns inget sådant alternativ angivet i alla fall. Jag har fyra alternativ. Det sista (som jag nu har valt) heter "Endast 802.11n (5 GHz)". Det föregående heter "802.11n (802.11a-kompatibel)" - ska jag välja den i stället?

Ja, jag skriver till en extern hårddisk ansluten via USB från Airport Extreme. Hastigheten är således inte bredbandet utan mitt eget Wifi.

Om du trycker ner "alt" samtidigt som du väljer alternativ så får du upp flera att välja på.

Ja, det står 1143 undertill. Blä.

1
Bevaka tråden