Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrering av batterier i nyare Mac-datorer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en sprillans ny MacBook Pro 15 tum 2,2 Ghz intel quad core i7-processor, och 4 GB minne. Ska man kalibrera batteriet på dessa nya macar med inbyggt batteri? Jag menar att ladda upp batteriet fullt och sedan tömma det fullständigt så att datorn dör, och sedan vänta 5 timmar och sedan ladda upp batteriet igen? Har förtått att detta är bra att göra för batteriet någon gång i månaden, men gäller det nyare macar med inbyggt batteri, som endast kan bytas av serviceverkstäderna?

Den enda effekt du får av detta är att visningen av kvarvarande laddning blir mer noggrann. Själva batteritiden i sig påverkas inte. Dessutom ska man inte ladda ur och ladda upp batteriet i onödan eftersom detta sliter på batteriet. Om du ändå ska köra på batteri så kan du låta den dra ur, men att speciellt låta batteriet ladda ur är bara slöseri.

Tack för snabbt svar! Jag har läst att det bara är bra för batterierna att de används, så jag tror inte att det är bra att man bara kör med strömkabeln hela tiden. Men jag har för mig att jag har läst att det sliter när man tömmer batteriet fullständigt

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-13 21:21

Förstår verkligen inte hur det kan slita på batteriet att användas fullt ut. Klart att lagom är bäst, det är inte bra med överdrivet användande på ena eller andra hållet.

Apple rekommenderar att man kalibrerar batteriet ca en gång per månad om man sällan kör på batteri.

Citat:

Om du använder datorn eller enheten sällan bör du låta den gå igenom åtminstone en laddningscykel i månaden. Klicka på länkarna nedan om du vill lägga till regelbundna påminnelser i din iCal-kalender.

Apple - Batterier

Den optimala användaren är "pendlaren" som använder datorn på batteri på bussen eller tåget, laddar på kontoret, batteri på vägen hem och laddar hemma igen.

Citat:

Ett exempel på en idealisk datoranvändare är en pendlare som använder sin bärbara dator på tåget och sätter den på laddning när hon kommer fram till kontoret. Det gör att batteriet hålls igång. Om du har en stationär dator på jobbet och bara använder din bärbara dator då och då bör du ladda upp och ladda ur batteriet minst en gång i månaden.

Apple - Batterier - Bärbara datorer

Det finns ingen mirakelkur, förr eller senare så måste batteriet bytas oavsett.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-13 23:01

Litiumjonbatterier behöver inte "användas" för att inte ta stryk...

Snarare tvärtom, ju mer du laddar ur och laddar... desto sämre blir de.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-15 13:15

Risk för OT, men kunskapen om denna ”mystiska” energibehållaren som vi kallar för batterier är ofta skrämmande låg.
Såg en annons förra veckan där en MBP av nyare modell såldes på blocket, där säljaren skrev:
”Batteriet är väl omhändertaget, laddas ur varje vecka för att få maximal livslängd.”

Och vad gäller byte av batteriet i en MBP, tror jag inte tretton skruvar är omöjligt för den som skruvat tidigare.
Här beaktar jag inte garanti/AppleCare -frågor, utan att det ärgenomförbart för vanligt folk.

Senast redigerat 2012-04-16 02:04
1
Bevaka tråden