Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg iMac, hårddisk eller minne?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-04-13 13:58

Syrran tog över min iMac 7.1 för något år sedan. Nu rapporterar hon om återkommande badbollar i Safari samt att det kan ta upp till 5 minuter att starta maskinen. Maskinen är nyligen ominstallerad med 10.7.3.
Vad kan jag göra mer än att köra AHT? Badbollar brukar ju vara tecken på minnes- eller hårddiskstrul. Är det bara den vanliga vägen att plocka ur ett minne i taget och testa sig fram som gäller? Jävligt meckigt och tar lång tid i så fall.
Jag misstänker tyvärr att det är disken som är på väg att lämna jordelivet. TM-backup finns redan, så där är det lugnt.

Vad tror ni? Är det någon som vet hur mycket ett hårddiskbyte kostar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-13 15:58

Har du kollat disken med Skivverktyg?
Minnena är det nog inte (RAM), då brukar den inte bli seg, utan frysa eller krascha.

  • Medlem
  • 2012-04-13 16:08

Kontroll med skivverktyg ger inga felmeddelanden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-13 17:16

Vid ominstallationen gjordes en ren installation då, eller en uppdaterad installation? Testat att återställa PRAM?
Det enda jag kan se är att formatera om och installera om...

  • Medlem
  • 2012-04-13 17:20

Ber om ursäkt för min bristfälliga info. Den är helt ominstallerad. SMC och PRAM nollställt. Vid ominstallationen användes en TM-backup, men det borde väl inte påverka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 17:33
Ursprungligen av Dalle:

Ber om ursäkt för min bristfälliga info. Den är helt ominstallerad. SMC och PRAM nollställt. Vid ominstallationen användes en TM-backup, men det borde väl inte påverka?

Har du lagt tillbaka tidigare inställningar, program med mera genom TM?

  • Medlem
  • 2012-04-13 19:31

Svar ja. Jag kanske får göra en helt ren installation och testa med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-13 20:01

Ok, om du formaterar om disken och gör en ren installation och inte lägger tillbaka något, se vad som händer då. Om det funkar då så vet du att problemet ligger någonstans i mjukvaran (tidigare installation) på din syster iMac och inte i hårdvaran. Kan vara en bra början för att se hur du ska vidare med problemet.

1
Bevaka tråden