Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam filöverföring MacBook -> Airport Extreme -> USB-hårddisk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett trådlöst nätverk med en Airport Extreme. Till den är en USB-hårddisk kopplad. När jag exempelvis använder iPhoto lagrar jag alla bilder på hårddisken i stället för i datorn (som är en MacBook).

Jag har nu överfört film från en gammal DV-videokamera till min MacBook (till iMovie). Av någon anledning kunde jag inte välja att spara klippen direkt på min USB-hårddisk utan fick lägga dem på datorns hårddisk. Jag tänkte att det inte spelade så stor roll, eftersom jag kan flytta klippen till hårddisken i efterhand i stället.

Problemet är att när jag nu försöker göra det går det otrooooooligt långsamt. Knappt 6 GB (25 min film) kommer att ta åtskilliga timmar, vågar inte tänka på vad som händer när jag överför längre klipp.

Varför går det så långsamt? Har jag fel på någon inställning?

Det är en WD som är formaterad för Mac, ska jag kanske tillägga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-09 22:39

Det är troligtvis helt enkelt ditt trådlösa nätverk som är långsamt. Om du inte redan kör på 5 GHz, testa det. På de frekvenserna finns det oftast färre störningar.

USB är beroende av CPU-prestanda, vilket en Airport Extreme inte lär ha mycket av.

Av vad jag läst kan du räkna med max 5MB/s när du skriver till den, alltså extremt långsamt (pun intended).

Kanske någon annan på forumet lyckats få snabbare hastigheter?

Satsa på en NAS istället om du har budget för det.

Ursprungligen av keptang:

Kanske någon annan på forumet lyckats få snabbare hastigheter?

Inte då jag iaf. Min är lika astmatisk som alla andra accesspunkter med USB-disk verkar vara.

Ursprungligen av DanAbnormal:

Hur gör jag för att ändra frekvens på min Airport Extreme till 5 GHz? Jag upplever ibland störningar när jag streamar musik, kan ett frekvensbyte bidra till att minska de problemen också?

Troligen. Du hittar radiolägena i AirPortens inställning för trådlösa nätverket. Välj den 802.11n-variant som inte är b-/g-kompatibel.

Tack för svar. Det är inte aktuellt att byta system i nuläget, men på sikt får det kanske bli så. Men är verkligen Airport Extreme så långsam - det brukar ju gå bra att göra annat med den där mycket data överförs?

Hur gör jag för att ändra frekvens på min Airport Extreme till 5 GHz? Jag upplever ibland störningar när jag streamar musik, kan ett frekvensbyte bidra till att minska de problemen också?

Har ändrat till 5 GHz, men det verkar inte hjälpa. 5 Mb/s hade varit helt ok, problemet är att det går ohyggligt mycket långsammare än så. Jag tog tiden, 23 sek för 1 Mb. Det blir 0,04 Mb/s - känns som ett jävla modem från '92. Kan det vara något annat fel - varför går det så in i baljans långsamt?

Hur ser rummet ut där du har routern? Vi hade förut vår Airport Extreme i en liten hall med betongväggar och det var riktigt dålig överföringshastighet. Nu har jag istället dragit kabel från modemet (BBB) i hallen till vardagsrummet och iofs bytt ut AE'n mot en Time Capsule. Överföringshastigheten ökade kraftigt. Ligger på 4-5 MB med min MBP i köket. Ibland går det snabbare än så.

Testa att flytta AE'n plats med kabel och se om du upplever det snabbare.

Nja, faktum är att datorn och Airport Extreme står bara ett par decimeter från varandra.

Mycket märkligt detta. Nu hittar inte mina Apple-prylar nätverket. Varken MacBook eller iPhone kan ansluta. Däremot ansluter sur-PC:n (som alltid brukar bara sämre på allt) utan problem.

Detta problem uppstod efter att jag ändrat frekvens på Airport Extreme. Jag startade om datorn och telefonen och då funkade det. Nu har de dock tappat kontakten igen och det hälper inte med omstart. Vad är det som händer? Känns väldigt o-Apple.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-14 18:49

Börja med att ansluta med nätverkskabel, får du samma hastighet då?

Om du håller nere ALT och klickar på Airport, vad visar det då för hastighet?

Har du provat byta mellan olika kanaler? Kika med iStumbler om det finns andra enheter som kan störa i din närhet? Provat flytta på dina enheter? En strömkabel i väggen kan störa det trådlösa nätet eller kan det vara så enkelt att där är en trasig USB-babel eller det är något fel i det externa chassit, har du bra hastighet om du koppar in disken direkt till datorn?

Senast redigerat 2012-04-14 19:01

Har du provat att stänga av journalföring på USB-disken? Det kan du göra om du kopplar in den i Macen och i Skivverktyg markerar disken och väljer att avaktivera journalföring i Arkivmenyn (håll nere alt när du trycker på arkivmenyn för att kunna välja den).

1
Bevaka tråden