Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe lanserar CS6

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 09:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:05

PREMIER PRO CS6 GODIS

user interface
- button editor, with which you can customize the buttons in various panels
- improved icon view in Project panel and Media Browser panel, with ability to scrub/preview media in thumbnails (“hover scrubbing”)
- improved usage indicators in Project panel, including tooltips and indications of which sequence(s) a clip is used in
- new default Editing workspace with better use of screen space for video content
- option to remove work area bar and instead use In and Out points for features that previously relied on the work area
- full-screen playback on primary monitor
- dozens of new and changed keyboard shortcuts, with option to continue to use Premiere Pro CS5.5 keyboard shortcuts
- options to show or hide user interface items such as time ruler markings
- new settings buttons and menus in monitor panels for easy access to commonly used view options
- gestural control on Mac computers with trackpads, including pinching to zoom and using two-fingered swipes for scrolling

importing and sequence setup
- integration with Adobe Prelude for ingest, logging, transcoding, and rough cuts
- alert when adding clip to an empty sequence if sequence settings don’t match footage characteristics, with option to match sequence settings to clip
- new native import of ARRI Alexa, RED Scarlet, RED Epic, and Canon Cinema EOS C300 footage
- new HD color bars and tone, which comply with ARIB STD-B28

editing
- improved markers, including import of markers from Adobe Prelude and display of marker comments in time ruler
- dynamic, keyboard-driven trimming in the monitor panels and Timeline panel, without needing to enter the Trim Monitor
- new keyboard shortcuts for working with edit points, navigating in the timeline, and performing other basic editing tasks
- new Render In To Out command for rendering preview for span between In and Out points marked in a sequence

effects and color
- Send To SpeedGrade, which exports a sequence for color work in SpeedGrade
- Warp Stabilizer effect
- Rolling Shutter Repair effect
- uninterrupted playback, which continues previews even while you modify effect properties and perform many other operations
- improved Dynamic Link, including removal of limitation of Dynamic Link to only work within a suite (i.e., Dynamic Link will now work between applications purchased as individual products)
- redesigned Three-Way Color Corrector effect
- double-click to apply effect to selected clips

performance
- GPU processing (Mercury Playback Engine GPU Acceleration) extended to use OpenCL on some systems: AMD Radeon HD 6750M and AMD Radeon HD 6770M graphics card with 1GB VRAM in MacBook Pro computers running Mac OSX v10.7
- use of GPU acceleration by additional effects and transitions, including Warp Stabilizer effect and Push transition
- Mercury Transmit, a new interface making it easier for third-party I/O hardware manufacturers to interface with Premiere Pro, allowing for more robust and stable systems

audio
- new Audio Mixer panel, with features and design from Audition
- redesigned Audio Meters panel
- new standard audio track type, which can contain either mono or stereo audio
- extremely flexible and customizable multichannel audio mapping for output
- ability to choose which clip to use timecode from when using merged clips

exporting and Adobe Media Encoder
- new Preset Browser in Adobe Media Encoder for finding and using encoding presets
- parellel encoding in Adobe Media Encoder, which encodes multiple outputs simultaneously for greater performance
- redesigned Adobe Media Encoder user interface, with panel-based workspaces as in other Adobe professional video applications
- dozens of new keyboard shortcuts in Adobe Media Encoder
- new scaling and cropping options in Adobe Media Encoder, which make it easy to resolve mismatches between output dimensions and source dimensions (e.g., prevent black bars)

miscellaneous
- removed Device Central, but extended encoding presets for mobile devices in Adobe Media Encoder effectively fill a similar need

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:06

Can anyone say NOM NOM?! CS6 har sanslös potential.

Senast redigerat 2012-04-12 10:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:03

AFTER EFFECTS CS6 GODIS

importing
- conversion of Illustrator vector graphics to shape layers
- Pro Import After Effects functionality based on technology from Automatic Duck for importing projects from other applications, including Final Cut Pro and Avid software
- ability to import ARRIRAW footage from ARRIFLEX D-21 or Alexa digital cameras

compositing
- 3D Camera Tracker
- variable-width mask feather
- improved integration with mocha-AE

extruded graphics and 3D animation
- ray-traced, extruded text and shapes
- bending 2D layers in 3D
- 3D environment maps
- new 3D material options
- new layer bounding boxes and selection indicators
- new draft preview modes

effects and color
- upgraded many effects to 16-bpc and 32-bpc color depth, including Drop Shadow, Spill Suppressor, Timewarp, Transform, Set Matte, Photo Filter, Fill, Linear Wipe, Iris Wipe, and Radial Wipe effects.
- new Cycore (CC) effects with inclusion of CycoreFX HD suite, all of which use 16-bpc or 32-bpc color
- Rolling Shutter Repair effect
- extended Apply Color LUT effect to use Adobe SpeedGrade .Look files, cineSpace .csp files, and overrange IRIDAS .cube files

performance
- Global Performance Cache, which caches frames and intermediate results so that After Effects doesn’t need to re-render any cached item
- persistent disk cache, which stores cached items between sessions and across projects
- Cache Work Area In Background, which fills the cache for one or more compositions as you work on something else
- new GPU-accelerated preview features
- new GPU-accelerated ray-traced 3D renderer

miscellaneous
- numerous scripting language additions and improvements, including support for the new variable-width mask feather feature
- ability to use network rendering (aerender and watch folder) without activation of render-only nodes: After Effects CS5.5 had to be activated (serial number entered) on render-only machines due to licensing restrictions for certain codecs. In - After Effects CS6, you can now run aerender or use Watch Folder in a non-royalty-bearing mode, activation not required. In this mode, some codec-specific features are disabled—primarily use of MPEG codecs.

Betan för Photoshop CS6 fins ju sedan ett tag att ladda ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:20
Ursprungligen av jurassic579:

Betan för Photoshop CS6 fins ju sedan ett tag att ladda ner.

Korrekt. Detta är dock hela Production Bundel man lanserat:

- Adobe Premiere Pro CS6
- After Effects CS6
- Photoshop CS6 Extended
- Adobe Audition CS6
- SpeedGrade CS6
- Prelude CS6
- Illustrator® CS6
- Encore® CS6
- Flash® Professional CS6
- Media Encoder CS6
- Story CS6
- Bridge CS6

Dvs 9 uppdaterade och 2 nya produkter.

Ja de har verkligen inte legat på latsidan. CS6 Production Premium framstår som ett otroligt starkt paket. Blir intressant att se hur marknaden kommer att reagera.

  • Medlem
  • 2012-04-12 10:38

Påverkas marknaden av hur vassa olika paket är? Jag hade trott att det som har resurser uppgraderar när det kommer en uppgradering och att de som inte har så stora resurser uppgraderar när de måste.
De olika uppgraderingarna medför ju alltid förbättringar, även om det är mer eller mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:49
Ursprungligen av Baron:

Påverkas marknaden av hur vassa olika paket är? Jag hade trott att det som har resurser uppgraderar när det kommer en uppgradering och att de som inte har så stora resurser uppgraderar när de måste.
De olika uppgraderingarna medför ju alltid förbättringar, även om det är mer eller mindre.

För att konkret svara på fråga: ja det tror jag. Se bara vad Apple's Final Cut Pro gjorde i slutet av 90- och början av 2000-talet. Man har tagit över mycket av en bransch som helt dominerades av en stor aktör - AVID. Sedan att man nu inte riktigt vårdat sin skapelse är en annan femma. Jag tror Adobe ser potential där och med CS6 visar man verkligen allvar på motion media fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 10:48

Ovan låter som den största uppdatering av CS-paketet på mycket längre. På vissa marknader är Adobe i dag relativt dominerande där på andra är man "en av många" (After Effects, video effects) eller rent av en opålitlig underdog (Premier Pro, video editing). Efter Apples flop med FCP senaste tiden är ovan en friskt fläkt för proffs skulle jag säga. CS6 har potential utan dess like. Att Adobe även satsar på saker som SpeedGrade är välkommet. Om 5 år kanske Adobe är inom motion media vad man idag är inom print, photography och design?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 11:41

Utan alla jämförelser i övrigt, men om man tänker på hur t.ex. InDesign petade ner Quark från tronen och tog över hela marknaden, så skedde det till mycket stor del genom att helheten, dvs. programsuiten (m Photoshop, Illustrator, Acrobat etc.) var så stark och komplett.

Video är verkligen inte mitt område så visst kan jag ha fel, men om jag jämför production premium med att försöka få samma funktionalitet mha av andra tillverkares produkter så tycker jag Adobes paket verkar otroligt kraftfullt och komplett.

Det som också är intressant är att de tycks ha gjort det "rätt", dvs. skapat program som har en solid grund med modern, flexibel och högpresterande arkitektur

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 12:44

Helt enligt min uppfattning Richard.

Apple hade chansen och höll i en stor del av "motion media" men jag tror man kommer förlora en stor del till Adobe nu på proffs-sidan. Till iOS-random-Joe kanske FCPX har en plats.

Det som förvånar mig allra mest är omfattningen på den nya funktionaliteten och utvecklingstakten. Det är ju inte precis bara smågrejer och puts, utan riktigt rejäla features. För er videomänniskor måste det ju på ett sätt vara en härlig tid, där det börjar finnas fungerande konkurrens, självständigt tänkande aktörer som har olika visioner om framtiden etc. etc.

Konkurrens när det är som bäst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 18:05

Det är nog en kombination av mycket tror jag, den generella datororestandan och olika tekniska plattformar (64-bit CPU + OS, Vidia CUDA bl.a.) har mognat. Lite synd att inte Apple är med ordentligt i leken men satsar förståeligt nog på iOS. Mycket som finns i CS6 skulle, teoretiskt sätt, kunnat släppts i samband med OSX 10.6 där vi fick OpenCL och ungefär samtidigt fick nya MacPro's. Vilja och en mogen nog plattform saknades dock.

En jobbig men spännande tid för oss videokreatörer. Final Cut Pro känns mer och mer avlägset. Sannolikheten att jag sätter mig med Premier Pro CS6 före FCPX är mycket stor.

Avid då?

Verkar onekligen som en stark lansering. Far kika pa det vid tillfälle.

Hoppas inte att OpenCL-stödet och GPU-accelerering är begränsat till de mobila korten du nämnde Erik? Skulle kännas ortoligt surt om en MacBook Pro far acceleration och jag med en Mac Pro far sta över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 22:03

AVID har varit ganska tysta. De släppte Media Composer 6 förra året som för mig kändes likt AVID för 10 år sedan. Man jobbar som programmet kräver eller så jobbar man inte alls. Fult, oiniutivt men när man väl bemästrar det - bevisligen effektivt.

Autodesk har även något i görningen med Smoke.
Autodesk Smoke is changing. Everything.

Jo, det där är man ju nyfiken på...har dom gjort en FCPX eller något helt nytt? Det är kul att prodda video dessa dagar - jag tycker inte det varit så hett sedan NLE kom

Ursprungligen av Erik.dv:

Autodesk har även något i görningen med Smoke.
Autodesk Smoke is changing. Everything.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 22:05

Undrar om inte iOS är en större succés-story än Photoshop, räknat i grön valuta?

Men jag håller med. Photoshop och Illustrator har väl ingen konkursens alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-12 22:00

Det kan vara så att OpenCL-stödet är begränsat i hur bra man får till det hela via OpenCL. DaVinci har ju även de lagt in OpenCL-stöd på MacOSX men prestandas är mycket med än med ett nVidia-kort.

Första versionen av Premimer Pro med GPU-acceleration var låst till X antal GPU:er (typ Quadro 3800, 4800) där man via hack kunde enabla fler. Möjligen har Adobe gjort specifika optimeringar för MBP / iMac-korten. Dock är ett Radoen 5870 i en MacPro enormt mycket snabbare så det vore onekligen märkligt om man inte kunde få acceleration där.

Mercury Teansport är en RIKTIGT trevlig nyhet också.

Köper ju CS6 bums - köper alltid nya CS bums - jag vet inte varför...måste liksom..kanske för att jag inte betalar ur egen ficka :-D.
Adobe har ju Photoshop - en app utan konkurens - en 100% dominant industristandard tyngre i sitt fält än t.o.m. Office i sitt fält. Photoshop är navet som säljer CS - ty alla ska ju ändå ha Photoshop så varför inte ta hela paketet med t.ex. InDesign och skita i Quark? InDesign är ju dessutom "bättre", men sådant har sällan avgjort marknadsandelar. Tänker man bort Photoshop från Adobe så skulle läget för dom och deras konkurenter på andra fronter (video, layout) plötsligt se helt annorlunda ut. Photoshop är utan tvekan ett av mjukvaruhistoriens - ja, datorhistoriens - största och tyngsta succeer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-22 12:31
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-22 16:38
Ursprungligen av Erik.dv:

Gäller det även de andra programmen? Eller är det bara Video programmen som blir uppgraderade? Borde väl vara alla eftersom "videosuiterna" även innehåller photoshop och ai... eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-22 17:16

We will know on Monday!

  • Medlem
  • 2012-04-23 10:53

Newspilotkunder kan få betatesta pluggar för InDesign CS6.
Adobe har lanserat CS6 – Infomaker har plugins för betatest « infomakerbloggen

Bevaka tråden