Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackig HD-video från Macbook Pro till Samsung Smart TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en 2011 Macbook Pro 13 ", 2,7 GHz i7-processor med 4 GB 1333 MHzDDR3 och kör OSX Leopard. Jag har nyligen köpt en Samsung Smart TV (UE46D8005) och får problem med hackig video när jag spelar HD-video via min Mac från Mini DisplayPort till HDMI .

Detta är vad vi har försökt:
1. Uppdateras firmware för TV och uppdateringar på Mac (hjälper inte).
2. Provat olika HDMI-kablar, standard HDMI 1.4 (hjälper inte).
3. Försökt med både Mini DisplayPort till HDMI-kablar och med MiniDisplayPort till HDMI-adapter med HDMI kablar (hjälper inte).
4. Försökt spela videor via Windows 7 på Mac med VMWare Fusion och HDMI (hjälper inte).
5. Försökt spela videor från två olika 2011 MacBook Pro 13 Mini DisplayPort till HDMI (samma problem där).
6. Försökt olika mediaspelare: XBMC, VLC, QuickTime osv (hjälper inte).
7. Försökt PS3 Media Server och TVMOBILi = laggar, troligen på grund av att den trådlösa anslutningen inte räcker för HD-streaming.

Men följande fungerar perfekt:
1. Spela videoklipp via Playstation 3 till TV:n, HDMI till HDMI.
2. Spela videoklipp via USB-minne till TV:ns USB-HDD-port.

Detta är mycket frustrerande. Självklart vill vi kunna använda våra MacBook Pros för att visa HD-videor på vår TV. Är detta ett vanligt problem för alla MacBook Pros från och med 2011? Eftersom vi har provat två olika datorer och båda ger samma problem som jag menar.

Hur löser vi detta? Finns det några skärm-/grafikinställningar som behöver justeras? Är detta ett vanligt Mini DisplayPort till HDMI-problem?

Hälsningar,
Moi

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-03-11 18:05

Är det konstant hackigt från början?

Jag har ibland problem med värme efter en stunds filmtittande och då börjar det hacka. MBP 15, mid 2010, vid uppspelning av HD och kopplad till TV.

Brukar hjälpa att pallra upp datorn någon cm eller två i bakkant. Datorn står uppfälld på en bänk.

Hej,

Det är i princip direkt från start och sedan ständigt återkommande som det hackar. Kanske får 4-6 sekunder bra bild mellan hacken!

Så konstigt att det är så på båda datorerna men funkar bra med Playstation 3.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-11 18:20

För mig spelar det roll vilken ordning jag gör när jag skall kolla på film med MBP på TV:n. Mitt recept är att först koppla sladdar, sedan starta VLC. Annars får jag störningar och ljudbortfall.

Vilken bildstorlek har du valt från datorn? Kör du med skärmspegling?

Själv kör jag MBP 13" 2011 late med 8GB utan problem med MDP/HDMI adapter -> 50" Samsung tv. VLC 1.1.12 fixar 1080p utan trubbel.
Samsung Smart TV är för övrigt något jag ångrar, borde ha sparat mig från mycket strul med en AppleTV...

Enligt bildskärmsinställningarna är det 1280 på LCD:n på min MBP och antingen 1080p eller 1600xnånting för tv:n.

En till märklig sak som får mig att undra om det inte har något med Mini Displayportarna att göra: Jag kan köra HD-filmerna utan problem på båda våra Macbook Pros 13". Det är alltså när vi ska köra från datorn till tv:n som det strular!

Kopplar också först in kablarna och sedan startar jag spelaren!

Vilka upplösningar kör du på MBP respektive tv?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-11 22:48

Mina inställningar, men det spelar egentligen inte roll - det ska inte hacka.
Om du kör 1080 film från youtube, hur går det?
Provat skapa ny användare, och spela upp därifrån? En annan spelare? Perian?

Hej igen,

Tack för intressanta vinklar. Har samma inställningar på MPB och Samsung som du. Jag kör även Perian.
Märkte att det förekommer små hack vid uppspelning av 1080 från Youtube (testade länken) på tv:n dock ej på MPB:n vid bildskärmsdubblering. Det hackade även på tvn när jag körde utan bildskärmsdubblering. Lät filmen ladda ordentligt.

Vad tror du att detta kan bero på?

Har inte testat att spela upp från ny användare än.

Kan tillägga (kanske orsak till problemet?): Nu när jag tittar på bildskärmsinställningarna har SAMSUNG gått från 1080p till 1600x900, 60 Hz (NTSC-TV) automatiskt. Hade alltså SAMSUNG på 1080p bara för en stund sedan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-12 13:02

Vilken Hz kör på skärminställningarna för TV-bilden?

Vilka upplösningar kör du, är det samma effekt på alla upplösningar?

Det verkar bli ungefär samma effekt även med lägre upplösningar, hacken blir mindre märkbara tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-11 19:49

Hejsan

Jag har samma problem med en Macbook Pro 13" yearly 2011, samt Macbook Pro 2010 13".

Jag har också en Samsung TV, dock ett par år på nacken.

Jag har provat massa olika program, men inget som har hjälpt. Har även provat olika inställningar och kablar.

Har du hittat någon lösning crosslateral?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-08-19 18:46

Problemet löst. Jag uppdaterade till OSX Mountain Lion och nu hackar det inte längre. Kör för närvarande Plex och det fungerar kanon.
Tidigare körde jag OSX Snow Leopard

1
Bevaka tråden