Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kombinera Aperture och iPhoto på olika datorer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skaffade Aperture för ett tag sedan och har tänkt att använda det framöver för katalogisering och redigering av bilder. Detta kommer att ske på min iMac 21,5 mid 2011 2,5 Ghz med 12 GB minne. Har även några "klenare" datorer som jag nog inte kommer att köra Aperture på eftersom det nog blir för segt, utan tänkte nog fortsätta med iPhoto för att ha bilderna och visa bildspel kopplat till TV:n och liknande. Tänkte ha Aperture-biblioteket på den interna hårddisken på iMacen och bara köra bilder - inte filmer då det skulle bli för stort.

Har några frågor innan övergången och några andra gällande framtiden när man använder två olika program på olika datorer.

Är det något särskilt jag bör tänka på innan jag importerar iPhoto-biblioteket inifrån Aperture (för jag antar att det är det smidigaste sättet eftersom jag vill få med alla album, redigeringar och liknande som jag gjort)? Någon inställning eller så?

Har testimporterat lite inifrån Aperture från iPhoto Browser och har då fått två versioner av samma bild, trots att jag vet att jag inte har redigerat den tidigare. Den ena har tillägget "edited" och den andra "original". Detta kanske är ett problem som inte uppstår om man importerar ett helt bibliotek? Av de bilder som jag redigerat tidigare i iPhoto vill jag importera både original och den redigerade versionen för att kunna kolla om det blir bättre resultat i Aperture.

Finns det något smidigt sätt att synka användandet av Aperture på huvuddatorn och att kunna dra nytta av de saker man gör (redigeringar, bildspel och annat) där på de andra datorerna där iPhoto kommer att användas?

Om man skulle vilja återvända till iPhoto efter ett tag – finns det då något smidigt sätt att "nedgradera" och få med allt som gjorts i Aperture? Har fattat det som att det inte finns, men det kanske dykt upp något.

Kommer framöver att göra backuper på Aperture-biblioteket mot en extern hårddisk. Finns det någon som har ett tips på ett enkelt (gärna gratis) backupprogram som uppdaterar endast de filer som ändrats/lagts till sedan senaste backupen gjordes?

Har letat på forum men inte riktigt hittat svar på mina funderingar. Som vanligt tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-08 11:17

Det jag råkade ut för när jag helt gick över till Aperture var alla "Faces" som iPhoto identifierat lades till som egna bilder. Alltså thumbnails som iPhoto skapar för en person i "Faces". Jag fick en jäkla massa dubbletter men köpte PhotoSweeper på AppStore som rensade ut rätt bra.

Låter ju "onödigt" (att råka ut för menar jag). Undrar om det var ett enstaka olycksfall eller om det går att undvika på något sätt? Några andra tips angående din övergång?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-04-09 21:34
Ursprungligen av zkirtap:

Kommer framöver att göra backuper på Aperture-biblioteket mot en extern hårddisk. Finns det någon som har ett tips på ett enkelt (gärna gratis) backupprogram som uppdaterar endast de filer som ändrats/lagts till sedan senaste backupen gjordes?

Finns en funktion kallad "vault" i Aperture där man kan göra backup på biblioteket. Kolla om det täcker dina behov.

Förövrigt har jag försökt men inte hittad något smidigt sätt att dela ut Aperture-biblioteket annat än till Apple TV. Har misslyckats mot iPhoto och Aperture på annan dator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-10 05:00
Ursprungligen av zkirtap:

Kommer framöver att göra backuper på Aperture-biblioteket mot en extern hårddisk. Finns det någon som har ett tips på ett enkelt (gärna gratis) backupprogram som uppdaterar endast de filer som ändrats/lagts till sedan senaste backupen gjordes?

Jag kör, CCC som är gratis, och har konfiggat den att starta backup när jag pluggar i backupHD'n.

Är CCC gratis alltså? Många har rekommenderat Chrono Sync men det kostar ett par hundra. Får kolla om det känns som att det är värt de pengarna.

Ska även kolla Vault-funktionen.

Aperture ger inte automatiskt bättre bildresultat än iPhoto, för de använder precis samma rutiner i Mac OS X för sin bildredigering och stöd för RAW-format etc. Skillnaden är att med Aperture kan du styra resultatet mer, du har alltså bättre kontroll medan iPhoto är mer inriktad på automatiska funktioner. Men bildresultatet blir samma om du gör precis samma saker i båda programmen.

Aperture kan läsa iPhoto men iPhoto kan inte läsa Aperture. Aperture kan hantera flera olika versioner av samma original mer än vad iPhoto kan, Aperture har alltså en utökad versionshantering.

När det gäller program för säkerhetskopiering så finns det en uppsjö sådana för Mac. Allt från gratis till flera hundra kr.
Get Backup Lite är gratis, annars vill jag slå ett slag för Intego Backup Express. Finns många fler..

1
Bevaka tråden