Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivor dyker inte upp igen

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-04-10 11:48

Har en extern firewire-hårddisk som tjänat som backup-disk ett tag nu. Startade upp den och insåg att jag inte kom åt innehållet. Kan förmodligen ha att göra med uppdatering till OSX.7 (?) Kom i alla fall åt innehållet i Windows (Boot Camp) och kunde lägga över det på en ny disk.

Drog då slutsatsen att formaten möjligtvis inte stöddes av 10.7 och startade skivverktyg för att formatera om den. Väljer artt skriva nollor och efter många timmar hänger formateringen sig i slutskedet med förklaringen "Väntar på att skivorna ska dyka upp igen". Se bild.

Har testat att formatera i olika format med oförändrat resultat.

Så, är disken körd?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-04-11 11:42

Kom på att jag hade en powerbook G4 med taskigt moderkort liggandes. Startade upp denna och skivverktyget i OSX.4 verkade fixa jobbet. Lyckades formatera den externa disken i Mac OS Extended (journalförd). Pluggade åter in den i iMacen med 10.7 och voila! Där dök den upp igen.

Förklaring på detta, någon?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-11 13:54

Har läst på Macworlds forum om någon bugg i OS X 10.7 och FW som gör FW-diskar inte alltid fungerar. Tror att det är Pocahontas här på forumet om råkat ut för problemet.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2012-04-11 19:07

Skivor dyker inte upp igen

Ah, då kanske jag inte var helt ute och cyklade alltså. Men borde det inte vara tillrättat vid det här laget..? Eller är det Flashback-fixar som man fokuserar på just nu...

1
Bevaka tråden