Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta apple-id

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-18 23:30

Jag har försökt ändra min gamla adress "[email protected]", som jag använt som apple-id tidigare. Men nu vill jag använda min nya adress "[email protected]". Denna adress går visserligen alldeles utmärkt att använda för att logga in med. Men när jag går in på https://appleid.apple.com för att redigera mitt apple-ID kan jag inte lägga in me.com-adressen i fältet för Apple-ID och primär epostadress utan jag får följande felmeddelande:

Du kan inte skapa ett Apple-ID med ett MobileMe-konto. Om det här är din e-postadress, är det även ditt Apple-ID.

Då jag inte kommer att använda gmail-adressen något mer vill jag ta bort den.

Hade varit evigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta spörsmål

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-10-18 23:33

Jag tror inte det går, utan du har två olika AppleID. Någon gång i framtiden kanske de kan slås ihop till ett, men nu går det inte.

Redigerar denna då det tydligen går att göra nu.

Logga in på https://appleid.apple.com/
Klicka på edit på ditt AppleID, ändra epost och spara.

Verifiera nya adressen genom det mail du får, klart.
Det nya ID't använder gamla lösenordet.

Senast redigerat 2011-10-19 08:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-18 23:48

Okej, så det går bara att byta från sitt apple-id till en mail-adress som inte är kopplat till kontot, för det finns ju ett fält där man kan fylla i ett nytt ID?
Känns lite onödigt att släpa på en gamma epost men jag får väl bära med mig det oket tills en ändring sker.

Tack för all hjälp, fantastiskt hur fort man får svar

Själva Apple ID't går inte att byta till ett annat (det som du köper appar med osv..), iaf vad jag upptäckt.
Däremot kan du ha ett separat och nytt ID (@me.com) för t.ex iCloud.

edit: Ska undersöka detta imorgon då jag sälv har funderat på att ändra. Har hittat en hel del källor på nätet där det står att man ska kunna göra det, så jag får nog återkomma..

Hur man gör;
Logga in på https://appleid.apple.com/
Klicka på edit på ditt AppleID, ändra epost och spara.

Verifiera nya adressen genom det mail du får, klart.
Det nya ID't använder gamla lösenordet.

Senast redigerat 2011-10-19 08:42
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-19 00:02

Grejen är den att det står på https://appleid.apple.com att man kan bl.a. kan redigera och ändra sitt apple-ID. Det gör ju att jag vid första anblicken tror att jag kan ändra ID't.

Nä, skapa ett nytt undviker jag helst om det går.

Ändrade precis min post ovan, jag kollar på det imorgon om inte någon annan postar om och hur det är möjligt tills dess.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-19 00:08

Fantastiskt!

Tack åter igen!

Det funkade.
Jag har testat förut men inte fått det att fungera, men nu gick det fint.

Logga in på https://appleid.apple.com/
Klicka edit på ditt AppleID, ändra epost och spara.

Verifiera nya adressen genom det mail du får, klart.
Det nya ID't använder gamla lösenordet.

Senast redigerat 2011-10-19 08:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-31 21:26
Ursprungligen av keptang:

Det funkade.
Jag har testat förut men inte fått det att fungera, men nu gick det fint.

Logga in på https://appleid.apple.com/
Klicka edit på ditt AppleID, ändra epost och spara.

Verifiera nya adressen genom det mail du får, klart.
Det nya ID't använder gamla lösenordet.

Men om man ändrar sitt inlogg kommer man då att kunna logga in på App Store och se sin köphistorik och kommer nya köp och uppdateringar vara reggade till den adressen?

Ursprungligen av acke:

Men om man ändrar sitt inlogg kommer man då att kunna logga in på App Store och se sin köphistorik och kommer nya köp och uppdateringar vara reggade till den adressen?

Yep.

.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-31 22:28

Det fungerar säkert hur bra som helst, så länge det inte är en "@me.com"-adress man vill använda sig av. Känns lite korkat att inte kunna göra det då det går alldeles utmärkt att logga in med just det id't. Två id för samma konto men det går bara att "kalla" det för det som inte är en "@me.com"-adress.

Bittert, vill ju inte använda mig av min gamla mail-adress längre.

  • Avstängd
  • 2012-04-12 09:54
Ursprungligen av keptang:

Det funkade.
Jag har testat förut men inte fått det att fungera, men nu gick det fint.

Logga in på https://appleid.apple.com/
Klicka edit på ditt AppleID, ändra epost och spara.

Verifiera nya adressen genom det mail du får, klart.
Det nya ID't använder gamla lösenordet.

Hmmm, har ju ett aID och lösenord för iCloud och ett annat för iTunes etc.
Om man nu byter ID:et för iTunes/inköp mm till samma som för iCloud känns det ju inget vidare att ha olika lösenord för samma ID, blir ju lite förvirrande.
Dessutom, vad händer med alla inköp man gjort med gamla ID:et och synkning av iEnheterna?

Känner mig lite förvirrad redan nu

Jag kan inte heller använda min @me.com som primär mailadress.. Den skickar inget bekräfta-mail till den adressen så jag måste ha en annan huvudmail-adress.

Ursprungligen av boorat:

Jag har försökt ändra min gamla adress "[email protected]", som jag använt som apple-id tidigare. Men nu vill jag använda min nya adress "[email protected]". Denna adress går visserligen alldeles utmärkt att använda för att logga in med. Men när jag går in på https://appleid.apple.com för att redigera mitt apple-ID kan jag inte lägga in me.com-adressen i fältet för Apple-ID och primär epostadress utan jag får följande felmeddelande:

Du kan inte skapa ett Apple-ID med ett MobileMe-konto. Om det här är din e-postadress, är det även ditt Apple-ID.

Då jag inte kommer att använda gmail-adressen något mer vill jag ta bort den.

Hade varit evigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta spörsmål

Bumpar upp den här tråden. Har exakt samma frågeställning som TS. Ska det vara så svårt att fixa?

Ursprungligen av eskimo:

Bumpar upp den här tråden. Har exakt samma frågeställning som TS. Ska det vara så svårt att fixa?

Bara och acceptera att en me.com-adress är ett Apple ID per automatik och kan inte användas när du vill byta e-post adress på ditt egentliga Apple ID.

Inte förrän Apple släpper funktion som gör det möjligt att slå ihop två ID kommer vi alltid ha detta problem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-04-11 05:41

Mitt konto blev precis nerstängt pga att inköp har gjorts på mitt konto utan min vetskap. Jag bad Apple aktivera mitt konto igen och fick detta svaret från supporten.

"I was just about to re-enable your account and I noticed that it is a mac.com AppleID. When we re-enable the account it is going to reset your password, which will also reset your email password that the conformation info will be sent to. I am sadly going to require that you provide me an alternate email address before I will be able to re-enable this account. I am so sorry for the inconvenience"

Lite moment 22.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-11 21:08

Sitter med exakt samma dilemma. Kan nån komma på en anledningen till varför Apple inte tillåter användare att slå ihop två olika Apple ID.n? Jag har nyligen bytt från en primär hotmail-adress till ett me-konto och ville slopa det förstnämnda helt, nu går det tydligen inte för mitt Apple ID (och därmed alla köp etc.) är kopplat till det och möjligheten att byta inlogg är obefintlig.

Fattar inte Apple att människor ibland byter sina mailadresser? Och borde dem inte vara glada att man byter till deras egna me-konto och önskar ha det som sitt Apple ID i framtiden? Tydligen inte. Vi fortsätter väl stödja konkurrenterna då, mot vår egen vilja men påtvingat av Apple.. Fantastiskt.

Jag fattar inte heller varför Apple inte kan ha flera mailadresser i ett ID - för det är ju det det handlar om - och att slå ihop borde vara en baggis. Dom har ju löst iMessage - där kan man ha allt möjligt - telenummer, mailadresser - som ID. Det står en massa om detta på nätet - även tyngre "analyriker" (nej, har inga länkar) verkar som frågetecken och fattar inte vad Apple håller på med. Det finns ingen teoretisk eller teknisk svårighet i saken, det är något annat för alla okänt och mysko som gör att Apple tummar så flagrant på sin heliga lag om User Experience. har inte sett en enda vettig teori på nätet varför dom håller på så här. Ingen fattar ett smack.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag fattar inte heller varför Apple inte kan ha flera mailadresser i ett ID - för det är ju det det handlar om - och att slå ihop borde vara en baggis. Dom har ju löst iMessage - där kan man ha allt möjligt - telenummer, mailadresser - som ID. Det står en massa om detta på nätet - även tyngre "analyriker" (nej, har inga länkar) verkar som frågetecken och fattar inte vad Apple håller på med. Det finns ingen teoretisk eller teknisk svårighet i saken, det är något annat för alla okänt och mysko som gör att Apple tummar så flagrant på sin heliga lag om User Experience. har inte sett en enda vettig teori på nätet varför dom håller på så här. Ingen fattar ett smack.

Är inte skälet till begränsningen ett försök att göra det lite mindre smidigt för folk att dela på samma AppleID för att göra gruppköp av programvara?

Jag vill inte påstå att jag sympatiserar med hur Apple resonerar - men om man letar efter ledtrådar till deras resonemang kanske det finns där.

För att byta e-mail på dit Apple ID måste du använda en mail-adress som inte är länkat till ett annat Apple-ID.

Har du två Apple ID går det inte att sammanfoga dem och ej heller föra över köp från ena till andra.

Enda alternativet man har är att kontakta Apple-support och se om de kan göra något manuellt om man så tvunget vill.

1
Bevaka tråden