Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker 12 har kommit!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

FileMaker Inc har äntligen släppt en ny version av FileMaker. Det var två år sedan förra versionen kom.

Några nyheter:
- Teman. Du kan välja ett utseende tema på din layout.
- Utseendet. Här ligger mycket av krutet i 12:an Hela utseende motorn är ombyggd. De moderna sakerna finns numera med.
- Diagram. En helt ny diagrammotor finns. Mycket kraftfull!
- Stödlinjer i layoutläget. Du kan lägga upp flera stödlinjer layoutläget. Det finns också linjer definierade efter olika skäm upplösningar.
- Container - spara innehållet på servern som fil istället för i databasen, utan tilläggs program
- FileMaker server har stöd för 64 bitars minneshantering
- FileMaker server är kraftigt ombyggd för att öka driftsäkerheten.

FileMaker 12 har ett nytt filformat - det innebär att du INTE kan blanda FileMaker 7/8/9/10/11 med 12:an. Det är första gången på många år som FileMaker kommer med ett nytt filformat. Jag förstår varför. Det beror på den helt ombyggda utseende hanteringen. För att kunna ta steget fullt ut med alla nya funktioner och finesser så måste man släppa historien.

Jag återkommer med en utförligare artikel inom kort. Tills dess se FileMaker.se

/Peter Watz
FileMakerHosting.se FileMakerKonsulterna.se

Jag är väldigt nyfiken på denna! Ska bli kul att få testa!

Intressant! Det borde betyda att de har jobbat med att separera innehåll från presentation, vilket också borde ge förutsättningar för en rejäl prestandaökning!

Vid en uppdatering så kommer du behöva konvertera hela din lösning till FileMaker 12.
Det kan krävas en del justeringar med layouten för att allt ska se bra ut.
Tänk också på att eventuella pluggar kan också behövas uppdateras.

Gör en testkonvertering på en BACKUP av systemet och testa att alla funktioner fungerar.

Rekommenderar ni era kunder att uppdatera till 12:an eller kommer de att köra era "gamla apps" i 11:an?

Det är upp till var och en. Personligen så kommer vi vänta ett tag för att se om det är någon som upplever några problem med konverteringar etc.
Men om du ska starta ett helt nytt projekt så skulle jag nog köra 12:an. Med en så stor uppdatering som 12:an är så bör man planera in att det kan vara en del buggar. Förhoppningsvis inte lika mycket som med 7:an

1
Bevaka tråden