Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IBMs PowerPC 750GX "Gobi"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

The Register har publicerat en ganska ingående artikel om PPC 750GX aka Gobi.

Får vi äntligen se en iBook med en G3 på 1Ghz el. kommer iBooken gå över till G4:an?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-01 13:18

IBM newsletter, "Sampling for this new processor is planned for July 2003 with production targeted for December 2003".

Det är ganska långt dit.
En iBook med 750GX och uppdaterad grafik borde ha förutsättningar att vara riktigt trevlig.

En iBook på 1GHz, är det verkligen så spännande.. egentligen. Tyckte mig läsa att den där processorn var anpassad för embeddade o små pryttlar.. typ en Apple PDA som det sägs ryktas om.

Man skulle i alla fall få en fördubbling på systembussen från 100 - 200 MHz, plus bättre cash-hantering.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-01 17:12

Om jag hängde med rätt så har den samma bus som nuvarande G3-900MHz men den hade dubbla cacheminnet (1Mb).

Skulle nog tro att den här proppen på 1,1GHz är bra snabbare än G4an i 12-tums Powerbook(undantag för Photoshopfilter...) + att den drar en bråkdel så mycket ström!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-01 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Om jag hängde med rätt så har den samma bus som nuvarande G3-900MHz men den hade dubbla cacheminnet (1Mb).

Skulle nog tro att den här proppen på 1,1GHz är bra snabbare än G4an i 12-tums Powerbook(undantag för Photoshopfilter...) + att den drar en bråkdel så mycket ström!

Dags för en re-design, ibook:en särskilt ihopfäld påminner för mycketom ett kylskåp om den inte är i rätt (läs vita) miljöer.

Från The Register:

"Beyond clock speed, the 750GX offers double the on-die L2 cache of its predecessor - 1MB - designed to improve performance further by ensuring data the CPU needs is less likely to have to be pulled in from main memory via the chip's 200MHz 60x frontside bus."

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-01 19:18

Vet inte om jag har fel,men finns inte stödet för 200MHz buss på nuvarande 750FX, bara det att Apple fortfarande kör i 100MHz?

Jo, det stämmer, de har 200mhz buss.

AppleXnews.com har en ganska tänkvärd artikel i ämnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-03 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Dags för en re-design, ibook:en särskilt ihopfäld påminner för mycketom ett kylskåp om den inte är i rätt (läs vita) miljöer.

Dumheter, den är ju jättefräck!
Men lite rätt har du, det vore kul med färger igen...

1
Bevaka tråden