Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams priser

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt precis och kollade lite på Bostreams priser. Rimmar det inte liiiite illa att deras xstream-uppkoppling på 2,5 Mbps kostar 449 kr/mån medan man kan köpa deras vansinnigt snabba scream-uppkoppling på hela 26 Mbps för 398 kr/mån???

Snabbare uppkoppling för mindre pengar. Det är bara synd att vi på landsbygden blir mobbade och indirekt dom som får betala kalaset för dom som har turen nog att bo inom 300 m från deras stationer.

Så här tycker jag att deras prisbild rimligtvis borde se ut:
istream (0,5 Mbps) - 198 kr/mån
xstream (2,5 Mbps) - 298 kr/mån
scream (26 Mbps) - 398 kr/mån

Någon som invänder?

Nej jag håller med, men de resonerar väl som så att det fortfarande är få som kan dra in scream att de kan bibehålla prisnivån för de xstream kunder som inte har något val.

xStream kostade ju 249 kronor innan Felia/Skanova tvingade upp priserna. Att Scream är billigare beror mig veterligen på att de förlitar sig mycket mindre på Felia jämfört med xStream.

Jag är ganska säker på att de kommer att så långt det går få över xStream-kunderna till Scream - inte minst för att ge Felia den näsbränna de förtjänar.:D

  • Medlem
  • 2003-06-15 22:41

Med Scream undviker de avgifterna som Skanova debiterar för övriga tjänster. Därav priserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-15 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Med Scream undviker de avgifterna som Skanova debiterar för övriga tjänster. Därav priserna.

Kan inte Skanova "komma åt" detta då?
Det måste väl ligga i deras bästa intresse att ta så mycket betalt som möjligt?

  • Medlem
  • 2003-06-16 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Det är bara synd att vi på landsbygden blir mobbade och indirekt dom som får betala kalaset för dom som har turen nog att bo inom 300 m från deras stationer.

Så är det nog inte riktigt. Efterfrågan styr priset i ett industrisamhälle, som du säkert är medveten om. Sedan finns det alltid avbräck från den principen, men...

Dessutom kanske inte en paradvåning i Falun är lika oöverkomlig som en på Karlavägen? Du kanske vill vända på de förhållandena också? Landsbygden blir inte ekonomiskt mobbade, och betalar heller inte vägen för tätorten. Tro inte det.

Men visst känns det märkligt att betala mer för mindre. Hur är det om man bor 300m från en station, och redan är kund? Måste man betala anslutningsavgiften på nytt, för att få den nya hastigheten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Så är det nog inte riktigt. Efterfrågan styr priset i ett industrisamhälle, som du säkert är medveten om. Sedan finns det alltid avbräck från den principen, men...

Så du menar att det inte finns en efterfrågan på billiga uppkopplingar på andra ställen än i storstäderna? När det gäller scream-uppkopplingen så finns det ca 100 000 potentiella kunder som har möjlighet att få den tjänsten. Vi är nio miljoner människor i Sverige så jag tror nog att det finns efterfrågan även på landsbygden...

Eller menar du att det inte finns tillräcklig efterfrågan på 2,5 Mbps och att den därför måste vara dyrare än 26 Mbps som enligt ditt sätt att tänka skulle ha en mycket större efterfrågan???

Citat:

Dessutom kanske inte en paradvåning i Falun är lika oöverkomlig som en på Karlavägen?

Vad sjutton har det med saken att göra? Har man föresten råd med en paradvåning på Karlavägen så ska man nog inte ha några problem att betala för sin internetuppkoppling...

Citat:

Du kanske vill vända på de förhållandena också? Landsbygden blir inte ekonomiskt mobbade, och betalar heller inte vägen för tätorten. Tro inte det.

Om det är din fasta övertygelse, så visst... Vi är dock många norr om Dalälven som hävdar motsatsen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Satt precis och kollade lite på Bostreams priser. Rimmar det inte liiiite illa att deras xstream-uppkoppling på 2,5 Mbps kostar 449 kr/mån medan man kan köpa deras vansinnigt snabba scream-uppkoppling på hela 26 Mbps för 398 kr/mån???

Både ja och nej. För det första är det knappast landsbyggden som enbart blir drabbade av denna orättvisa. Jag bor i Danderyd, tjugo minuters bilfärd utanför tullarna i Stockholm och kan lik förbannat inte få scream. Det hindrar mig dock inte från att anmäla intresse för en sådan uppkoppling eftersom det är intresseanmälningar som Bostream enligt egen utsago går på när de planerar utbyggnaden av detta nät. Om det sedan håller måtten är något jag lämnar åt framtiden att utvisa.

Om man som du och jag har oturen att bo i ett område som för närvarande inte har scream så bör man alltså anmäla sitt intresse för att därmed öka chanserna att de meckar med din närmsta telefonstation.

Jag har idag xtream och har funderat precis som du. Men eftersom jag är fast övertygad om att regeln "du får vad du betalar för" gäller i bredbandssammanhang som överallt annars så har jag inte blivit särskilt upprörd. Om man läser det finstilta ser man att scream ger "upp till 26 MBit" vilket får en skeptiker som jag att tro att det hela mest är ett korståg för att ragga fler kunder. Det verkar vara samma sak med MBit som med MHz, ju fler man kan säga att man har, destå roligare är det att sitta framför datorn.

Säger som Dr.Dängrot - "äsch, jag är skeptist".

Jag tror inte prissättning kommer av "mobbningsskäl". Det har med UTBUD och efterfrågan att göra. Inte bara efterfrågan. Bredband är en sådan sak som blir billigare för människor som bor nära varandra i ett stort samhälle. Det är en logisk konsekvens, och ingen regionalpolitisk mobbningsgrunka.

Det finns massa skillnader med att bo på landsbygden jämfört med storstaden. Vissa saker är billigare utanför staden, andra dyrare. I staden får vi bredband billigt och parkera bilen tokdyrt. På landet är det tvärt om. Rent privat borde vi individuellt väga samman alla för och nackdelar och bosätta oss där det är minst dåligt. Sedan borde vi njuta av dom fördelar som vårt boende ger oss, istället för att koncentrera för mycket negativa tankar på nackdelarna.

Senast redigerat 2003-07-01 12:17
  • Medlem
  • 2003-07-01 13:18
Citat:

Rent privat borde vi individuellt väga samman alla för och nackdelar och bosätta oss där det är minst dåligt. Sedan borde vi njuta av dom fördelar som vårt boende ger oss, istället för att koncentrera för mycket negativa tankar på nackdelarna.

Precis!

(Själv är jag just nu överlycklig som just upptäckt att scream kommer att kunna levereras till mig "i sommar" enligt Bostream. Och om inte jag är helt fel underättad så finns själva telestationen bara en liten bit härifrån! )

1
Bevaka tråden