Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera kontakter till Adressboken

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-08 00:11

Jag har problem att importera min kontakter från Hotmail till min adressbok på min Mac (för användning av Mail appen på min Mac). Jag har lyckats exportera kontakterna i CSV-format från Hotmail men då jag försöker importera filen/kontaktera i Adressboken får jag följande meddelande:

"Den valda filen verkar inte vara en giltig csv-fil (kommaseparerade värden) eller en giltig tabbseparerad fil. Välj en annan fil."

Jag har testat att ta bort alla specialtecken i filen, allt onödigt som inte bör finnas där etc. etc. Ingen skillnad.
Har följt dessa instruktioner med utan framgång: Skapa CSV fil

Ta in filen i Excel, det kan importera CSV.

Troligen sitter väl ett komma fel i den långa raddan med data.

Med Excel kan du upptäcka felet och spara om filen.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-08 11:20

Ok, jag får ta och testa det nästa gång jag får tillgång till en PC med Excel. Har dock gått igenon filen flertalet gånger och kan inte hitta några konstigheter, men det kanske ligger något litet dolt någon stans..

Det är ju en kommateckenseparerad datafil med texten i klartext.

Att radda upp alla kolumner och sedan spara den under nytt namn BORDE funka....

Kolla så det verkligen är komma i filen och inte semikolon. Är det semikolon, kör sök & ersätt med komma, eller vice versa.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-08 13:53
Ursprungligen av Goflorp:

Ta in filen i Excel, det kan importera CSV.

Troligen sitter väl ett komma fel i den långa raddan med data.

Med Excel kan du upptäcka felet och spara om filen.

Testade nu att installera Microsoft Office for Mac och spara i Excel men fick upp samma felmeddelande i Adressboken. Excel rapporterade heller inga fel med filen.

Ursprungligen av keptang:

Kolla så det verkligen är komma i filen och inte semikolon. Är det semikolon, kör sök & ersätt med komma, eller vice versa.

Är rätt ny på detta område men vad menar du med att det ska förekomma komma och semikolon? All data i filen är ju endast namn och email-adresser uppradade i vanliga tecken i tabellformat. Vad jag förstått från instruktionerna är det så filen ska skrivas?

10 år sedn jag gjorde detta..

Importera i Excel ger en "Wizaard" som visar hur datat ser ut i tabellform, man anger vilket skiljetecken osv.
hela tiden ser man sina data i tabellform i ett preview-fönster.
Väl inne i Excel kan man skumma igenom och kanske upptäcka VAR det börjar braka fel?
Dyker namnen helt plötsligt upp i telefonkolumnen? etc
Blir det garble-tecken (gallemattias, osorterade skräptecken) på halva vägen osv...

När allt är klart, spara sedan IGEN som som en CSV och denna fil skall det väl gå bättre importera.

Första raden är "Headers", alltså fältnamnen; "Namn", "Adress1","Adress2" osv

Sedan kommer data

Data11,Data12,Data13,Data14,data15,Data16,
Data21,Data22,data23,Data24,data25,data26 osv osv

Det KAN också vara så att skiljetecknet komma ( , ) är semikolon ( ; )

Då ser det ut såhär

Data11;Data12;Data13;Data14;data15;Data16;
Data21;Data22;data23;Data24;data25;data26 osv osv

Det kallas fortfarande en CSV-fil men borde ju då heta SCSV egentligen

Importerande program kanske inte är så flexibelt att det upptäcker vilken "delimiter" som används
och när fel (semikolon istf komma) så ger det upp.

Eftersom det är en plain textfil är det bara köra "sök & ersätt". Möjligen att man under ngn options vid
sparande skriver in/kryssrutar att man vill ha ett visst tecken.

Senast redigerat 2012-04-08 22:52
  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-08 20:01

Nu förstår jag vad ni menar! När CSV filen öppnas i Numbers/Excel syns endast informationen i tabellformat. Öppnar jag filen i Textredigeraren skills kontakterna sannerligen åt med semikolon och inte kolon som det bör, efter att ha ersatt dessa (enligt era instruktioner) tog Adressboken emot dem!

Ett nytt problem dock; När de importerats måste jag manuellt välja vad som ska importeras eller ej. Jag måste alltså manuellt välja "Importera" för varje specifik kontakt och dessutom underkategorier för varje kontakt såsom email, telefonnummer, företag etc. Jag har på första raden i tabellen skrivit "Förnamn, Efternamn, Företag, email, telefonnummer etc." i resp. kolumen och därunder radat upp de olika kontakterna. Borde inte systemet känna av att det är uppdelat så och automatiskt kategorisera in kontakterna därefter?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-08 20:16

Fick det att funka!! Man behöver endast låta rubrikerna Förnamn, Efternamn, Företag, email, telefonnummer etc. stå inom citationstecken "exempel". Och dessutom se till att kalla resp. rubrik för samma sak som Adressboken har. Förnamn ska alltså stå som "Förnamn" och inte som "Name". Jag misstänker att systemet inte känner igen det annars, har inte testat dock.

En artikel som hjälpte mig mycket var följande: CSV

Till sist; Tack Goflorp och keptang, ovärderligt!

1
Bevaka tråden