Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express hittas ej på nätverket.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag dammade av min gamla AE häromdagen och tänkte streama musik ut i stereon via Airfoil och mitt befintliga nätverk. AEn är gammal men tänkte att den borde kunna göra jobbet. Det gick bra i ca 1 dag, sen blev det omöjligt att hitta basstationen via Aiportverktyg. Jag vet att detta problem varit uppe innan och jag har sökt i alla trådar utan att få det att funka. Mao har jag återställt AE, ändrat kanal (när jag väl kommit åt), stängt av IPv6, stängt av och på airport etc etc. Nu senast kopplade jag in ethernetkabel direkt i AEn för att ytterligare konfigurera/felsöka men inte ens då dyker den upp. Sitter med en MacBookPro med 10.6.8.

Någon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 13:37

Provat att återställa den med Reset-knappen?

Ja. Jag har gemat den både när den sitter i samt under "ikoppling" och väntat in 4 gröna blink. Basstationen lyser grönt ska jag kanske tillägga och jag har försökt nå den även från andra datorer i samma trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 15:17

Och efter Reset, har du ställt in det SSID och IPnummer den ska ha för att passa i ditt nätverk? Du skriver att den inte dyker upp med kabel i, den får väl en 10.0.0.x-adress efter återställningen...? Har du satt din dator på samma nät?
Om så, kan du pinga den?

Nu tappade jag dig, eller du mig. Har du lust och möjlighet att guida mig vore jag ytterst tacksam. Jag har nu återställt basstationen och fått kontakt via Airport-verktyg med hjälp av kabel. Jag kan alltså konfigurera den. För stunden åtminstone.

Stort tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 18:13

Inte så lätt att guida dej, eftersom jag inte vet hur kunnig du är på nätverk, och inte har en susning om din setup (typ av Internetanslutning, ev modem, router etc).
Du skrev i första tråden att du har dammat ev en gammal AE, sedan att du inte hittar basstationen efter 1 dag. Är det fortfarande din avdammade AE, eller är basstationen en annan pryl?

Jag tycker det är bättre att föra diskussionen här, det kan gynna någon annan, jag jobbar dygn i taget, så kanske någon annan hoppar in och hjälper till också.

Beskriv din "datorpark", så kan vi börja där

Jag förstår.

Mina nätverkskunskaper är begränsade men inte obefintliga. Min datorpark ser ut som följer: MacBookPro Intel Core 2 Duo, 10.6.8. Jag ansluter till internet via airport med hjälp av ett Cisco-modem med inbyggd trådlös router, beteckningen är EPC2425. Min uppkoppling är ca 24/1 och tillhandahålls av Com Hem. Uppkopplingen är stabil. Min Airport Express (samma som i första inlägget) är säkert 6-7 år gammal, det är den jag kallar basstation här. Jag gissar att den hör till 1a generationens AE. Jag tänker använda AE endast till att streama musik trådlöst till min stereo.

Så, vid första försöket upptäckte jag inga direkta problem. Jag hittade min AE i Airport-verktyg och valde att ställa in manuellt. Under Trådlöst valde jag att ansluta till mitt befintliga hemma-nätverk skyddat med WPA-personal. Inga andra inställningar gjordes. Genom Airfoil kunde jag sen välja min basstation som fjärrhögtalare och allt var frid och fröjd.

Första problemet dök upp efter att datorn varit i vila under natten. Airfoil rapporterade att valda fjärrhögtalare (AE) inte kunde hittas varpå jag öppnade Airportverktyg och inte heller där kunde några "trådlösa airport-enheter hittas". Avståndet dator-AE var vid tillfället 2 m och AE-lampan grön. Jag gjorde flera sökningar men med samma resultat. Jag valde då att dra ut AE ur väggurtaget och låta den vila i 30 sek. Detta hjälpte mig inte så då återställde jag AEn genom att dra ur den ur väggurtaget/trycka in ett gem/sätta i den/vänta på 4 gröna blink. Efter detta kunde jag trådlöst hitta AEn via APV. Eftersom jag tidigare googlat detta problem provade jag 2 saker som jag blivit tipsad om 1. Stänga av konfigurering av IPv6 i nätverksinställningar. 2. Byta kanal i APV. Jag valde kanal 12 istället för förinställda kanal 6. Efter detta fungerade streamingen utan problem i ca 2 dagar, även efter att datorn varit i vila. Nu, några dagar senare är jag tillbaka på ruta ett, dvs ingen kontakt med min AE. Lampan lyser grön. Under dagen har jag återställt AEn som ovan beskrivet samt kopplat in den via ethernet. Utan att göra ytterligare inställningar fick jag det att fungera i ca 15 min, sen bröts kontakten och nu är det samma sak igen.

Åter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 20:25

OK. Två saker direkt. Du kör trådlöst från din Cisco. Då ska väl din AE ansluta till det trådlösa nätverket? I så fall ska du inte ställa någon kanal på din AE, den hittar ju din Cisco.
Återställer du din AE går den tillbaka till fabriksinställningarna (tror jag). Dvs den fixar ett eget trådlöst nätverk som heter Airport plus enhetens MACadress. Det är den du ska ansluta till för att kunna göra inställningarna. När du har kommit in ska du ställa den som klient till ditt trådlösa nätverk, och ange en IPadress (eller köra DHCPklient) på den, som ligger i samma IPnät som din Macbook/Cisco har.
Är du med så långt?

Jag fick göra en manuell fabriksåterställning via apv och kom då åt de saker du nämner (DHCP). Just nu fungerar det. Vi får se hur länge …

EDIT: I skrivande stund bröts kontakten.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-06 22:07

Men du har ställt in den så att den ansluter till din router? Och den får ett IPnummer av den?
Kör du trådlöst eller trådat förresten?

Ja, den ansluter till mitt befintliga trådlösa nätverk och får ett IP. Jag kör trådlöst både mot Ciscon och AE, men jag har även testat med kabel mellan dator och AE.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-07 13:53

Och IP ligger i samma LAN på din Cisco, Macbook och AE, samma adress på Router och nätmask? Ser du den fortfarande inte?

1
Bevaka tråden