Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 eller 16 GB minne - skillnad?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag 8gb minne i min 27" iMac från mid 2011. Om jag skulle välja att stoppa i 16gb minne i den istället. Vad skulle det vara för skillnad?
Skulle datorn kännas snabbare?
Jag har inte riktigt förstått hur det där med minne fungerar och kanske finns det någon som skulle kunna förklara (så en treåring förstår) för mig.

Som det är nu känns datorn lite halvseg emellanåt och ifall 16gb minne skulle göra att den skulle kännas rappare så är det något jag kommer göra!

Beror på vad du använder datorn till. Till en vanlig användare så räcker 8GB.
Skulle föreslå att du investerar i en SSD istället om det är möjligt för att få ett riktigt rappt system.

Kör du Final Cut Pro X så ska du definitivt klämma in maximalt med RAM - något mera RAM-slukande har jag aldrig sett under mina 23 år bakom datorer. Annars ser jag ingen anledning - 8 GB duger åt allt annat enligt mig...även om ju Safari äter upp RAM, men det är ju bara att starta om Safari då och då. Eventuell seghet beror nog inte alls på att du har för lite RAM (om du inte har 49 program och 108 dokument/bilder öppna samtidigt vill säga).

Nå - RAM är ju hyfsat billigt så köp för all del. Men jag varnar dig för CORSAIR 4GB DDR3 1333MHZ SO-DIMM. Dom frös min iMac i7. Returnerade dom just.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-10-18 19:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - RAM är ju hyfsat billigt så köp för all del. Men jag varnar dig för CORSAIR 4GB DDR3 1333MHZ SO-DIMM. Dom frös min iMac i7. Returnerade dom just.

Vad blev det för minne sen då?

Gissar att det var dessa du returnerade: Komplett.se - Corsair DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB KIT MAC

Min gamla Macbook Air från 2009 med SSD känns snabbare emellanåt. Antagligen är det SSDn som gör att den känns så snabb. Vad kostar det att få en sådan isatt? Vad jag förstått det som så måste de ta ut skivläsaren för att det ska fungera?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-12 09:32

jag fortsätter på denna tråd och går i samma spår dom barthus och frågar vilka minnen rekommenderar ni för en ny iMac 27
har tänkt att gå från 4gb till 8gb

  • Medlem
  • 2011-11-12 11:32
Ursprungligen av Fourty:

jag fortsätter på denna tråd och går i samma spår dom barthus och frågar vilka minnen rekommenderar ni för en ny iMac 27
har tänkt att gå från 4gb till 8gb

Kingston!

Du skall ha 2 x nedanstående minne.

KINGSTON 4GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/4G

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-11-26 22:01
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kingston!

Du skall ha 2 x nedanstående minne.

KINGSTON 4GB SO-DIMM DDR3 1333MHZ KTA-MB1333/4G

kostar dom inte mer? jag lägger hellre några hundra mer på snabbare minne om det är så att dessa är budget. är det 4 minnes platser man har i en iMac? vill ändå kunna köpa så att jag kan uppdatera till 16gb ifall jag behöver det

  • Medlem
  • 2011-11-27 00:17
Ursprungligen av Fourty:

kostar dom inte mer? jag lägger hellre några hundra mer på snabbare minne om det är så att dessa är budget. är det 4 minnes platser man har i en iMac? vill ändå kunna köpa så att jag kan uppdatera till 16gb ifall jag behöver det

Nej, de kostar inte mer. Kingston är garanterat bra grjejor!

Jag använder min 27" iMac i jobbet. Kör en mix av saker som thunderbird, word/excel, photoshop, webbläsare med massa tabs, nån VMWare-instans, olika utvecklingsmiljöer (ibland xcode, ibland flash, ibland Coda osv), twitter, msn osv, massa småprogram. Jag har 8Gb och tycker att det är ganska lätt att komma upp i "max" då den börjar swappa. I min nästa iMac (tror jag kommer att uppgradera snart då jag kör 2009 års modell) vill jag ha 12-16 så att man inte behöver tänka på minnesanvändning och stänga ner ett program när man ska öppna ett nytt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-11-12 10:08

Uppgraderade min iMac 27" i7 Late 2009 från 4 till 12 GB i dag. Stoor skillnad och det kostade bara strax under 700:-!

Allt det här är bra! Men visst finns det bara två minnesplatser i iMac:en? Så om man vill ha 16 Gb, vilka Kingston-minnen passar bäst då (2x8Gb alltså)?

  • Medlem
  • 2012-04-05 14:27

Det beror väl på vad du har för iMacmodell. Gå in på länken nedan, så kommer du få veta vilka minnen du skall ha. Därefter kopierar du minnesmodulnamnet och börjar söka i valfri webshop.

Memory Search devices | Kingston Technology

Ursprungligen av don simon:

Allt det här är bra! Men visst finns det bara två minnesplatser i iMac:en? Så om man vill ha 16 Gb, vilka Kingston-minnen passar bäst då (2x8Gb alltså)?

Ursprungligen av don simon:

Allt det här är bra! Men visst finns det bara två minnesplatser i iMac:en? Så om man vill ha 16 Gb, vilka Kingston-minnen passar bäst då (2x8Gb alltså)?

I nya 27" iMac är där fyra platser.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-04-05 15:35

Jag använder en iMac 27" I7 mid 2011 med 16 Gb.
Funkar alldeles utmärkt, även om jag inte direkt märker ngn skillnad mot 8 Gb i mitt vardagsanvändande.
Jag gav 757 sek för dem i jan 2012.

Crucial DDR3 SO-DIMM 1333MHz 8GB KIT 2x 4GB, 204pin, PC3-10600, CL9

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2012-05-11 13:28

Jag hade massa strul på imac 27 2010 när jag skulle updatera från 4 till 16 gb ram, provade corsair och fick massa problem. Men sen lärde jag mig än grej, om man har högkvalitetsram i de första 2 slottarna, de närmast skärmen kan man köra på billigare ram i de andra slottarna, funkade perfekt efter den placering på min modell iaf.

Köpte högkvalites ram från Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC

Se till att det är rätt hastighet på minnena. Se min post #9 i tråden http://www.99.se/imac/285635-imac-27-2010-problem-efter-ramuppgradering.html

  • Medlem
  • Götene
  • 2012-05-22 15:42

Jag uppdaterade idag från 4gb till 12gb, men tänkte maxa nu till 16gb.
Kingston kostade bara 199 på Webhallen, så de handlar inte om några pengar

Där va mitt första inlägg skrivet

1
Bevaka tråden