Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Epost från Karolinska Institutet kommer inte fram till min Yahoo-epost-adress

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag brukar använda en yahoo-adressen eftersom jag har flera arbetsplatser och just nu dessutom forskar i USA. Det har aldrig tidigare varit något problem med att epost spärras "hos mig". Sedan den 28 mars verkar det dock som om vissa "@ki.se"-emails inte levereras till mig. Jag känner till ett drygt tio-tal email som inte kommit fram. Jag har inte haft samma störningar från andra "domän-namn".

Ex på meddelande som den som skickat får när emailet inte går fram till mig:
"<[email protected]>: delivery temporarily suspended: connect to
localhost[127.0.0.1]: Connection refused
Reporting-MTA: dns; smtp6.ki.se X-Postfix-Queue-ID: D70ECD4F46 X-Postfix-Sender: rfc822; [epost] Arrival-Date: Wed, 28 Mar 2012 08:01:11 +0200 (CEST) Final-Recipient: rfc822; jonasludvigsson@yahoo.com Original-Recipient: rfc822;[email protected] Action: failed Status: 4.4.1 Diagnostic-Code: X-Postfix; delivery temporarily suspended: connect to localhost[127.0.0.1]: Connection refused"

Det här är ju rätt besvärligt eftersom KI är min arbetsplats.... Men alla annan epost från andra adresser verkar komma fram, och vissa KI-email kommer fram.

1) Tror ni att felet ligger hos Yahoo?
2) Eller hos KI (Karolinska Institutet)?
3) Finns det något jag själv kan göra för att lösa problemet?

med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Senast redigerat 2012-04-03 09:29
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 08:26

Oftast brukar det bero på att servern (ki) har svartlistats hos något företag som ska hålla koll på om spam sänds från mailservrarna.
Är det en "känd" server (som ki) brukar det släppa efter några dagar.

Men just i get här fallet (connection refused) kan get också hero på att yahoo har problem. I så fall borde det lösas inom några timmar.
För att få ett riktigt svar på din fråga bör du nog kolla med postmaster@yahoo.com

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-03 09:46

Det kan vara så att KI haft ett säkerhetsproblem och någon kommit över ett konto för att använda det för spamming. I det fallet så flaggas KI:s adresser och släpps inte igenom. Det är upp till KI själva att se till att denna flagga tas bort.

Det har hänt ganska nyligen på Linköpings Universitet så det är därför jag funderar på om det kan vara orsaken. Om problemet har funnits en längre tid så borde KI ha löst det och i så fall fallerar min hypotes.

Hej Kenjon och Andas!
Tack för era svar. Jag fick svar från Karolinska att felet nog ligger hos Yahoo... [det skulle jag nog också svara om var anställd på IT Karolinska, även det mycket väl kan vara korrekt]. Yahoo har inte svarat och när man epostar den adress du uppgav Kenjon får man ett autosvar, med hänvisning till ett par websidor, nåväl jag hoppas på svar.

Felet verkar väldigt oberäkneligt. Epost från vissa personer på KI går alltid fram, från en del KI-personer går eposten fram ibland, och från slutligen vissa - går den aldrig fram, sedan en vecka tillbaka. Jag hoppas verkligen att detta släpper snart...

med vänl hälsn Jonas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 15:20

Mysko att vissa går fram... använder de alla samma epostserver?

Jag vet inte om alla använder precis samma server. Jag lyckades lista ut att den server som inte kunnat nå Yahoo var smtp6.ki.se med IP-nummer: 130.237.98.101. Men jag vet också att åtminstone ett email från smtp5.ki.se inte kommit fram. Jag googlade litet och fann att 6:an skickat spam för ett par år sedan - kanske blockerades den då men om så skett nu vet jag inte....

Senaste åren har jag kommit i kontakt med strul och blockering av 5 adresser (kunder, bekanta, släkt): ALLA har varit yahoo eller hotmail - mest hotmail.

Ursprungligen av Zimmerman:

Senaste åren har jag kommit i kontakt med strul och blockering av 5 adresser (kunder, bekanta, släkt): ALLA har varit yahoo eller hotmail - mest hotmail.

Hej Zimmerman!
tack för svar-

har det så varit så att DU använt hotmail eller yahoo och att dina vänner/släktingar inte kunnat emaila TILL dig? För det är mitt problem. Jag kan förstå om ett företag blockerar Yahoo-email. Däremot tror jag inte att Yahoo blockerar epost till Yahoo om de inte har skäl att göra det. Läste nyligen att Yahoo Mail har över 300 miljoner användare - och ett företag som Yahoo som formligen lever på sin Mail och Searches måste (ju/väl) kunna IT.

Jag tycker alltså fortfarande att det är riktigt skumt att viss epost från Karolinska Institutet inte kommer fram till Yahoo. Hoppas fortfarande på svar från Yahoo själva - dit jag skrivit.

Nej, dom har haft adresserna och vägrats passage genom mailservrar.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej Zimmerman!
tack för svar-

har det så varit så att DU använt hotmail eller yahoo och att dina vänner/släktingar inte kunnat emaila TILL dig? För det är mitt problem. Jag kan förstå om ett företag blockerar Yahoo-email. Däremot tror jag inte att Yahoo blockerar epost till Yahoo om de inte har skäl att göra det. Läste nyligen att Yahoo Mail har över 300 miljoner användare - och ett företag som Yahoo som formligen lever på sin Mail och Searches måste (ju/väl) kunna IT.

Jag tycker alltså fortfarande att det är riktigt skumt att viss epost från Karolinska Institutet inte kommer fram till Yahoo. Hoppas fortfarande på svar från Yahoo själva - dit jag skrivit.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-03 17:29

Jag tycker mer det ser ut som ett problem hos avsändaren med tanke på, "connect to localhost[127.0.0.1]: Connection refused"

Ursprungligen av zappee:

Jag tycker mer det ser ut som ett problem hos avsändaren med tanke på, "connect to localhost[127.0.0.1]: Connection refused"

Precis, på servern smtp6.ki.se.

Men vad gör man?
Karolinska Institutet säger bestämt att felet ligger hos Yahoo. Jag har kontaktat Yahoo men skrev nog till fel adress först, har just epostat dem igen. De kommer väl troligen att säga att felet är hos Karolinska.... och jag börjar bli litet frustrerad, men vill ju slippa byta en epostadress jag haft i 14 år....
ps. jag har kollat options i Mail: @ki.se är inte blockerat. och jag har inatt importerat över 70 @ki.se-adresser till min yahoo adressbokför att i alla fall dessa avsändare ska kännas igen..

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-05 08:47
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Men vad gör man?
Karolinska Institutet säger bestämt att felet ligger hos Yahoo. Jag har kontaktat Yahoo men skrev nog till fel adress först, har just epostat dem igen. De kommer väl troligen att säga att felet är hos Karolinska.... och jag börjar bli litet frustrerad, men vill ju slippa byta en epostadress jag haft i 14 år....
ps. jag har kollat options i Mail: @ki.se är inte blockerat. och jag har inatt importerat över 70 @ki.se-adresser till min yahoo adressbokför att i alla fall dessa avsändare ska kännas igen..

Har de sett felmeddelandet?

Lite OT:
Varför använder du inte din jobbmail om du jobbar KI så har du väl garanterat en egen @ki.se-mail?

Hej!
det beror på att jag har flera arbetsplatser. mvh Jonas

Om jag hade jobbat på KI så hade jag kollat mina egna servrar först, och om jag inte hittat något fel tagit kontakt med Yahoo.

Jag tror att felet ligger i servern smtp6.ki.se.

Av loggfilen att döma är det en Postfix-server som används för att skicka ut posten. SMTP-kod 4.4.1 betyder att den lokala servern inte får kontakt med en mottagande server. Den mottagande servern är i det här fallet servern själv (localhost[127.0.0.1]). Att mottagande server är servern själv är helt normalt när servern handhar flera olika epostrelaterade funktioner som t.ex. viruskontroll, spamkontroll och liknande.

Problemet som det är beskrivet är mycket vanligt på Postfixservrar när t.ex. amavisd (som hanterar just spamfiltrering och virusskydd) inte fungerar. Processen kan ha gått och dött och sedan startar den inte upp automatiskt som den skall. Detta ger symtom som du beskriver. Problemet kan vara intermittent och gå över av sig själv (t.ex. om amavisd tillfälligt är överbelastad).

Det kan vara andra problem (som problem med DNS:er och liknande), men det är osannolikt. Systemadministratörerna kan ju kolla i sina loggfiler, och om felet är på port 10024 så är det precis som jag beskriver.

Summan av mitt resonemang är alltså, utifrån det du visat, att Postfixservern på KI har problem med en intern process och att det första jag skulle kolla är just detta.

1
Bevaka tråden