Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar kabeln för Gigabit Lan?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

efter att ha börjat pusha min hemma server lite extra inser jag nu att 802.11n (300Mbit) inte räcker till så det ser inte bättre ut än att jag tvingas krypa till korset och införskaffa en kabel..

avstånd till Airport Extreme Router är ca 12 meter så jag undrar om

UTP-flat Cat5e Vit 15 m > Färdig längd | Kjell.com

kommer fungera för Gigabit LAN ? anledningen att jag inte väljer en Cat6 kabel är att den behöver vara "flat"

har läst att vissal Cat5e kablar inte levererar 1000Mbit LAN med Airport Extreme för att Ariport Extreme verkar vara extra känslig av vilken kabel man väljer från vilken tillverkare ..

erfarenheter ???

Cat 5e är specificerad för gigabit så ska inte vara några problem om den följer standarden.

Själv skulle jag välja en Cat 6 istället för en flat men behoven är ju olika.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-04 10:42
Ursprungligen av gotfredsen:

har läst att vissal Cat5e kablar inte levererar 1000Mbit LAN med Airport Extreme för att Ariport Extreme verkar vara extra känslig av vilken kabel man väljer från vilken tillverkare ..

Intressant läsning. Kan vara kul att lära sig något nytt. Har du någon referens till forum etc där det står att läsa?

Ursprungligen av gotfredsen:

har läst att vissal Cat5e kablar inte levererar 1000Mbit LAN med Airport Extreme för att Ariport Extreme verkar vara extra känslig av vilken kabel man väljer från vilken tillverkare ..

erfarenheter ???

Koppar är koppar och det där kan inte vara något annat än en myt/skröna/skitsnack. Alltså det enda som skiljer kablarna åt (sålänge det är samma typ av kabel) är hur plastlåset (klick-piggen) ser ut.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-04 17:58
Ursprungligen av PeeMaN:

Koppar är koppar och det där kan inte vara något annat än en myt/skröna/skitsnack. Alltså det enda som skiljer kablarna åt (sålänge det är samma typ av kabel) är hur plastlåset (klick-piggen) ser ut.

Fel!

En Kat5e kabel räcker för gigabit kortare sträckor som i ditt fall. Dock så klara olika kablar misshandel olika. En kopparnätverkskabel ska inte vikas i tvära böjar, tillverkarna brukar speca 4-6cm som min radie. En bra kabel klara tvära böjar bättre än en dåligt, dock så är inte pris och kvalitet samma sak när man kommer till butiksförpackat. Testa att köpa den du tycker är bra men skulle avråda från platta kablar då det strider mot hela principen i Kat5*.

Kat6 har dock fördelen att den klarar strängare krav och du har marginalerna på din sida.

Ursprungligen av Erik_J:

Fel!

En Kat5e kabel räcker för gigabit kortare sträckor som i ditt fall. Dock så klara olika kablar misshandel olika. En kopparnätverkskabel ska inte vikas i tvära böjar, tillverkarna brukar speca 4-6cm som min radie. En bra kabel klara tvära böjar bättre än en dåligt, dock så är inte pris och kvalitet samma sak när man kommer till butiksförpackat. Testa att köpa den du tycker är bra men skulle avråda från platta kablar då det strider mot hela principen i Kat5*.

Kat6 har dock fördelen att den klarar strängare krav och du har marginalerna på din sida.

Nej, jag har inte fel, läs mitt inlägg igen. Kat5 och Kat6 är mig veterligen inte samma typ av kabel. Enda anledningen till att Kat6 klarar högre överföringshastighet och "mer stryk" är på grund av att kopparn i den är av grövre area per ledare.

Men visst, köp för all del svindyra kablar och tro att det finns skillnad i överföringshastighet när det är samma TYP av kabel.
Tro inte på mig. Jag är bara en enkel Tele/IT-installatör som inte vet något.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-05 05:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, jag har inte fel, läs mitt inlägg igen. Kat5 och Kat6 är mig veterligen inte samma typ av kabel. Enda anledningen till att Kat6 klarar högre överföringshastighet och "mer stryk" är på grund av att kopparn i den är av grövre area per ledare.

Men visst, köp för all del svindyra kablar och tro att det finns skillnad i överföringshastighet när det är samma TYP av kabel.
Tro inte på mig. Jag är bara en enkel Tele/IT-installatör som inte vet något.

Det är skillnad mellan hur olika kablar klarar misshandel av vårdslösa tele/it-installatörer det visar man enkelt med ett Cat6 mätinstrument.

Sen som jag skrev så behöver pris och kvalitet i konsumentled inte följas eller ha något samband.

Skillnad i överföringshastighet finns inte utan alternativen funkar felfritt, trasiga paket eller inte alls.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 18:04

Klart att uppbyggnaden av kabeln påverkar hastighet. Vid högre hastigheter så kan jag tänka mig att det är viktigare med skärmning t.ex. kanske lättare att informationen störs ut vid för lite skärmning.

De Cat 6e kablar jag har kopplat in har t.ex. skärm runt varje par samt kontakter i metall.

Differences Between CAT5, CAT5E, CAT6 and CAT6e Cables

Ursprungligen av Kajan:

Klart att uppbyggnaden av kabeln påverkar hastighet. Vid högre hastigheter så kan jag tänka mig att det är viktigare med skärmning t.ex. kanske lättare att informationen störs ut vid för lite skärmning.

De Cat 6e kablar jag har kopplat in har t.ex. skärm runt varje par samt kontakter i metall.

Differences Between CAT5, CAT5E, CAT6 and CAT6e Cables

Skillnaden på störningar och så vidare är så marginell idag att det inte påverkar. Enda gången jag skulle använt en skärmad Kat6 är väl om man ska lägga den på stege brevid ett gäng högspänningskablar.

Dock så klarar cat 5e gbit utan problem under 50 meter. Vill man vara 100% säker så köper man cat6/e. Svårare än så är det inte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 19:40

Fungerar kabeln för Gigabit Lan?

Jag kan tyvärr inga siffror angående störningar och dem är säkert marginella i många sammanhang. Men jag vet också att det görs mer och mer hela tiden med avskärmningar av olika slag. Ser jag rätt mycket i jobbet. Allt från att plåta in ställverk till potentialutjämna varenda liten skruv (nästan). Emc och skärmade kablar hit o dit.

En övervakningskamera i citytunneln flimrade. Man bytte ut kameran och monitorn utan att det hjälpte. Av en händelse så råkade någon släcka ljuset i rummet där monitorn fanns och det slutade flimra.

Bilden på TVn här hemma börjar flimra när jag drar ner projektorduken. Nätsladden till motorn på projektorduken ligger i samma list som antennkabeln.

Så vad som är rätt fel o fel vet jag inte men det händer att det stör.

Ursprungligen av Kajan:

Jag kan tyvärr inga siffror angående störningar och dem är säkert marginella i många sammanhang. Men jag vet också att det görs mer och mer hela tiden med avskärmningar av olika slag. Ser jag rätt mycket i jobbet. Allt från att plåta in ställverk till potentialutjämna varenda liten skruv (nästan). Emc och skärmade kablar hit o dit.

En övervakningskamera i citytunneln flimrade. Man bytte ut kameran och monitorn utan att det hjälpte. Av en händelse så råkade någon släcka ljuset i rummet där monitorn fanns och det slutade flimra.

Bilden på TVn här hemma börjar flimra när jag drar ner projektorduken. Nätsladden till motorn på projektorduken ligger i samma list som antennkabeln.

Så vad som är rätt fel o fel vet jag inte men det händer att det stör.

Jo, störning kan ju uppstå, men det handlar ju som sagt av vad för TYP av kabel det är. Skärmad eller oskärmad är TYP av kabel. Det gäller att skilja på "tillverkaren vill tjäna extra pengar"-skillnad och typ-skillnad. Exakt samma kabel(typ) kan skilja jävligt mycket i meterpris, trots att det inte är någon som helst prestanda-skillnad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 22:09
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, störning kan ju uppstå, men det handlar ju som sagt av vad för TYP av kabel det är. Skärmad eller oskärmad är TYP av kabel. Det gäller att skilja på "tillverkaren vill tjäna extra pengar"-skillnad och typ-skillnad. Exakt samma kabel(typ) kan skilja jävligt mycket i meterpris, trots att det inte är någon som helst prestanda-skillnad.

Ja så e det ju tyvärr.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-05 05:31

Skärmade kablar: Glöm det finns ingen anledning i ett hem eller kontor. Partvinnade kablar har just den uppbyggnaden att störningarna fördelas lika i hela kabeln om den installeras rätt utan skador.

1
Bevaka tråden