Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vinna prestanda med en switch i trådlöstnätverk

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-04-03 19:24

Jag har idag ett nätverk som som jag är väldigt nöjd med i både prestanda och funktion förutom på en punkt. Det är nämligen så att jag streamer mycket musik till min Zeppelin Air via Airplay från min iMac eller iPhone 4S, problemet är att Zeppelin Air tappar stremen ibland och då blir det tyst i 1-8sec vilket är otroligt störande när man spelar luftgitarr till AC/DC, ja ni förstår mitt problem.

efter jag byta kanal på mitt Wifi till ett fritt från grannar blev det bättre men inte helt perfekt. Så jag funderar på om jag kan optimera det hella ännu mer genom att inhandla en switch och kanske på så sätt avlasta mitt trådlösa från min Apple Tv, PS3 och X360. Det jag är tveksam på är om dettaä kommer att ge något resultat då de enheterna är aldrig igång samtidigt som jag streamar musik, men de är ju fortfarande kopplade till nätverket och kanske belastar det iaf. så frågan är om det finns någon prestanda att vinna i detta eller kommer det kanske bara bli problem med ip adresser osv.

Jag uppskattar all feedback och hjälp jag kan få

Nuvarande nätverk

Nätverk jag funderar på

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 19:50

Javisst blir det en prestandaförbättring, nu skickas ju streamen i luften två gånger. Om det är det som är felet, eller om det finns ytterligare problem är ju dock svårt att säga. Men kör en kabel direkt från t ex ATV till AirportExpressen och testa.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-03 21:43

Konflikter med IP får du inte med en switch då den inte har DHCP, då kallas det för router.

Det en switch gör är att den sänder enbart paket på den port som mottagaren finns på, till skillnad mot en hubb som sänder samma data på alla portar och låter mottagaren själv stå för att ta emot det, övriga klienter svara inte på anropet eftersom det inte är dit det är adresserat, men det skapar en väldans massa paket på nätverket i onödan.

Så med en hubb/switch och en enhet som agerar DHCP så har du din egen hemmabyggda router.

Slut på "lektionen"

Men det låter väl så klokt att göra på detta viset. Men du har ingen möjlighet med att köra kabel mellan TC <-> Express?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-04-03 23:05
Ursprungligen av mattem:

Men det låter väl så klokt att göra på detta viset. Men du har ingen möjlighet med att köra kabel mellan TC <-> Express?

Det finns möjlighet, men det är absolut inget smidigt alternativ.

Någon som har något tips på en liten och smidig switch?

Tack för lektionen btw, alltid kul att få en välbehövlig repetition av routrar/switchar/hubar

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-04 09:42

Är nog bara att köpa en med lagom antal portar, möjligtivs att du håller dig till något "bra" märke, netgear, zyxel mfl... Personligen har jag svårt för produkter från Dlink, LevelOne mfl.. Se till att den klarar Gigabit-hastighet, en snabb koll på Kjell&Co visar att det finns produkter som inte stöder det.

Om du har möjlighet så kan du prova med en kabel mellan TC <-> Express i felsökningssyfte. Tyvär är trådlöst inget under av kapacitet och ju fler enheter du hänger på, ju fler ska dela på kapaciteten i överföringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-04 22:13

Hmm är jag dum eller kan du inte bara sätta in konsolerna och ATV med sladd in i din airport express? eller den har inga portar?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-04-06 10:34

En Express har bara bara en port som antingen agerar som WAN eller LAN beroende på vad man kopplar i den.

Så länge PS3, ATV och 360 inte är igång belastar de inte ditt nätverk (ATV har wake on lan men ingen belastning i sig).

Så med andra ord är det den trådlösa länken mellan time capsule och airport express som är ditt problem.

Nej det kommer inte hjälpa med en switch bara sådär.

Har själv 2st airport extreme base station och har USB-disk inkopplad i båda.
När jag använde mig av WDS tappade jag kontakt med HDD i andra bryggade routern från och till. Gjorde ingen skillnad om jag använder 2.4GHz eller 5GHz-bandet.

Så själv har jag spikat upp lång kabel bakom list.

Sladd mellan AirPort Express och Time Capsule skulle jag säga. Det borde ge bättre resultat även om det inte är svaret du önskar.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-04-09 09:13

Tack för svaren, det verkar vara uppenbart vad som ska göras för att öka prestandan på nätverket. Jag får helt enkelt bara dra en kabel till min Airport Express. men nu kommer en annan fråga relaterande till detta, jag kommer snart att skaffa en reciver med ethernet så jag undrar om jag kan använda en switch i samband med att dra en sladd till APE, jag har gjort en bild som illustrerar vad jag menar

Kommer detta att fungera?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 10:06

Javisst. Men de streckade linjerna längst ner till höger ska väl vara heldragna?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2012-04-09 14:08
Ursprungligen av kenjon:

Javisst. Men de streckade linjerna längst ner till höger ska väl vara heldragna?

inte bestämt mig än, funderar på att låta de vara och kanske dra en sladd till Zeppelin också från switchen, tänkte nöja mig med en 5ports switch.

angånde nätverkskabel, ska man ha cat5e eller cat6 utp eller ftp osv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-09 14:49

De korta avstånd det rör sej om här duger en vanlig Cat5. Cat5e är ju en fördel, tror nästan alla nätverkskablar man köper idag är Cat5e.

Ursprungligen av kenjon:

De korta avstånd det rör sej om här duger en vanlig Cat5. Cat5e är ju en fördel, tror nästan alla nätverkskablar man köper idag är Cat5e.

Håller med, CAT5e.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-04-09 15:02

Vinna prestanda med en switch i trådlöstnätverk

Cat5e men kabeln ska kännas stabil och inte som det ligger lite lösa trådar i en slang. sen inga tvära veck utan minst 3cm radie i hörn.

1
Bevaka tråden