Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver man skydd till iPad?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska köpa den nya iPad imorgon, och jag har redan köpt en läder pouch samt Copter, men hur är det med baksidan, hur tålig är den, kommer jag behöva köpa ett skal osv?

Hur länge har ni haft era iPad, och har ni lyckats få någon repa?

Tack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-22 15:38

Jag har haft iPad 1 sedan den kom och även iPad 2 sedan den kom. Jag har inte haft något skydd på någon av dessa, förutom ett SmartCover på tvåan och ett sjysst MacAlly-cover på ettan för utseendets skull.

Något skydd behövs inte alls, enligt mig. Inte om man använder produkten som en vettig människa, inte slänger den omkring sig.

Jag har ett fodral som jag använder när jag har med mig iPaden till skolan eller biblioteket, mest för att den inte ska slänga runt i väskan med böckerna, men även så att jag kan ställa upp den i en vinkel på bordet. Hemma använder jag aldrig något fodral eller annat skydd. Har haft min sen oktober, inte en enda repa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-22 16:24

Jag gör som många andra, har ett fodral till iPaden när jag tar med någonstans, hemma ligger den på ett bord eller står i ett ställ eller liknande. Funkar kanon.Jag har haft iPad 1 sen straxt efter lansering i USA och den är i perfekt skick, likaså min iPad 2 som jag köpte förra sommaren, inte en repa på någon av mina iPad. De tål mer än man tror och så länge man är lite varsam bara så behöver man inte oroa sig för repor.

Baksidan är väl mattborstad aluminium? Den bör stå sig betydligt bättre mot repor än den spegelblanka baksidan på tex iPod Touch

Jag tänker leta rätt på ett liknande skydd som Apples egna till iPad 1 till trean. Känns som om aluminiumbaksidan kommer få repor bara av att jag ser på den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-23 10:13
Ursprungligen av Ollebro:

Jag tänker leta rätt på ett liknande skydd som Apples egna till iPad 1 till trean. Känns som om aluminiumbaksidan kommer få repor bara av att jag ser på den.

Ja det ser ut så, men det har aldrig hänt mej. Den är tålig!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2012-04-02 22:21
Ursprungligen av Ollebro:

Jag tänker leta rätt på ett liknande skydd som Apples egna till iPad 1 till trean. Känns som om aluminiumbaksidan kommer få repor bara av att jag ser på den.

Jag har ett härifrån: iSmart Case for ipad 2
Funkar mycket bra till iPad2 och påminner om Apples egna till iPad 1. (och borde passa iPad tredje gen.)

Jag har också deras skärmskydd, mycket bra, eftersom jag fått enstaka repor på min 1:a-skärm sedan barnen haft sandiga fingrar (eller vad den nu kan bero på).

Ursprungligen av Micke F:

Jag har ett härifrån: iSmart Case for ipad 2
Funkar mycket bra till iPad2 och påminner om Apples egna till iPad 1. (och borde passa iPad tredje gen.)

Jag har också deras skärmskydd, mycket bra, eftersom jag fått enstaka repor på min 1:a-skärm sedan barnen haft sandiga fingrar (eller vad den nu kan bero på).

Samma erfarenhet när det gäller barn och sand... repa på framsidan

Jag köpte detta fodral till min iPad 2 eftersom jag ibland bara har med mig iPaden till skolan alternativt att den ligger i en större väska. Har fungerat väldigt bra.

Jag har råkat hasa omkring min mot sandiga hörsalsgolv, då fick den små repor på baksidan. Själv brukar jag dock använda min vänd åt andra hållet eftersom man ser skärmen bättre när den är vänd mot ansiktet, så det är inget problem.

Har haft alla modellerna av iPad och aldrig haft något skydd. Har då haft en 2-åring som växt upp med iPad gen. 1 och 2 ingen av dom har blivit varken repig eller ledsen.

Men detta gäller väl inte för de skydden som klistras fast med hjälp av vätska, dvs Zagg och Copter, eftersom det står på förpackningarna att det inte innehåller något kemiskt, är det inte bara vatten + tvättmedel i sådana burkar?

Men jag kör just nu med en läderväska bara, men jag undrar, ni som har lyckats få repa på er iPad, hur ser ert användande ut?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-31 08:56
Ursprungligen av Darwiche:

Men detta gäller väl inte för de skydden som klistras fast med hjälp av vätska, dvs Zagg och Copter, eftersom det står på förpackningarna att det inte innehåller något kemiskt, är det inte bara vatten + tvättmedel i sådana burkar?

Men jag kör just nu med en läderväska bara, men jag undrar, ni som har lyckats få repa på er iPad, hur ser ert användande ut?

Det är inte vätskan som är problemet, det är limmet.

Ursprungligen av Darwiche:

Men jag kör just nu med en läderväska bara, men jag undrar, ni som har lyckats få repa på er iPad, hur ser ert användande ut?

Min iPad är mitt kollegieblock, min kurspärm, min kurslitteratur, min morgontidning, extra-TV och spelkonsoll. Följer med överallt alltså. Kör med smart cover så skärmen blir ju aldrig nånsin repig, men det är några små ena på baksidan.

Jag satt i med samma problem som dig. Alla säger att skärmen är svår att repa, ändå läser man en del forum där olyckan mystiskt varit framme. Jag körde några dagar utan, men jag kände en viss oro så fort min son eller någon annan höll iPaden.

Så därför skaffade jag en Belkin Clear - 2pack. Jag misslyckas alltid med första installationen och den andra blev perfekt Märker nu inte ens att den är där.

Jag köpte ett Choiix wake up fodral till min nya iPad gen 3 på Macforum, jättenöjd!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-04-01 09:54

Ett smartcover är en bra grej. Framför allt att den styr av och på och att den ger en rätt bra vinkel när man skriver mycket. Rekommenderas.

Nån som har den här? :

XtremeMac Sleeve iPad (Svart)

iPhone Accessories, iPhone Cases, iPod Accessories & Cases: XtremeMac

...viss prisskillnad där :D. Har läst nån recension som säger att den är bra men jag måste nog känna på den. Finns visst inte utrymme i den för kabel o laddare men det har jag ändå en annan ficka/väska för

Att sätta plast över en iPhone/iPad är inte så genomtänkt.

Den oleofobiska (oljeavstötande) ytan sätts ju ur spel, det blir extra mkt tumavtryck på plasten.
Plasten blir fort repig och får små skador, som syns väldigt noga.
Smaska på med kemikalier på skärmen, jag är skeptisk. vad ÄR det för kem?
Det har hänt att när folk tar bort plasten följer inte limmet med, ett helvete att få bort tydligen.
Det kostar pengar, de bästa plasterna kostar tydligen rätt mkt.
Känsligheten sjunker i pekinterfacet, det blir inte lika känsligt.
Många upplever att ytan på plasten är så sträva att man får ont i fingertopparna

Och lägga på plast för att skydda safirglas (mer eller mindre) låter som när joakim von anka
beklagar sig över sina nya kassavalv; valv för miljarder för att förvara miljoner.... huga.

Men det är klart, har man ungar som drar en nyckel hårt i paddan för att de skall "rita"
så visst kan det bli en repa, men då tycker jag man har ett ungeproblem snarare än ett rep-problem....

Aldrig kört med plaster, aldrig haft en repa.

En del vill skydda displayen så att de får mer för den när de skall sälja den. Men sen har de den så länge att det är ändå ingen som vill ha luren när det är dags för försäljning (Hej, vill nån köpa en iPhone 2G - den är helt repfri....) *s*

Det blev ett ljusgrått Smart cover i polyuretan samt väskan/fickan jag visade ovan. Har sett ngnstans att det ska finnas ett orange Smart cover fr Apple men tydligen finns det få.

Trodde jag skulle kunna sätta ett äppel-klistermärke på smart covern men ytan verkar inte så bra för det

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det blev ett ljusgrått Smart cover i polyuretan samt väskan/fickan jag visade ovan. Har sett ngnstans att det ska finnas ett orange Smart cover fr Apple men tydligen finns det få.

Trodde jag skulle kunna sätta ett äppel-klistermärke på smart covern men ytan verkar inte så bra för det

Passar fodralen från Siba med Smarcover på? Isf blir det köp för mig!

Ursprungligen av oliverwide:

Passar fodralen från Siba med Smarcover på? Isf blir det köp för mig!

Det är liiite tight i övre hörnen där dragkedjan går men annars inga problem. Snygg orange insida av fleece på det jag köpte

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är liiite tight i övre hörnen där dragkedjan går men annars inga problem. Snygg orange insida av fleece på det jag köpte

Köpte ett precis! Förstår vad du menar men det stör inte alls. Köpläge för er som vill skydda hela paddan..

XtremeMac Sleeve iPad (Svart)

  • Medlem
  • 2012-04-02 17:47

OT: Rubriken på denna tråd får genast min hjärna att spinna igång på betydligt snuskigare tankar än iPad-fodral.

  • Medlem
  • Hultebrök
  • 2012-04-02 18:24

Apples smartcover är skit, men Targus har det bästa click-in fodral jag testat till Ipad2. Targus Click-In Case (iPad 2) - iPhonebutiken.se

Ursprungligen av Bosse21:

Apples smartcover är skit, men Targus har det bästa click-in fodral jag testat till Ipad2. Targus Click-In Case (iPad 2) - iPhonebutiken.se

Det hade kanske varit lite mer konstruktivt om du hade berättat varför Apples skydd är skit och​ varför Targus' är bäst.

  • Medlem
  • Hultebrök
  • 2012-04-03 15:40

Sant! Jag måste ju motivera mitt påstående. Det dyra smartcover i rött "läder" jag först skaffade ramlade lätt av när man hade det rullat för att hålla paddan (klena magneter) och gick därmed bara att ha som vinklat stöd när man skriver. Det såg missfärgat och avskavt ut redan efter en månad därav omdömet skit.
Targus kan rullas på samma vis men sitter säkert fast i det plasthölje som skyddar baksidan. Pålitligt grepphantag och stöd i alla lägen. Plastskalet skonar både trägolvet och paddan när ungarna droppar den från soffan.
Har provat ett 10-tal andra skal i butik, men Targus var det som passade mina behov. Ännu har jag inte hittat något bättre.

Jag använder bara Apples Smart Cover. Baksidan låter jag vara au naturelle. Den ska se ut som en hockeyrink efter en hård match när man haft den i ett år. Skärmen har jag inte lyckats sätta en repa i på någon av mina 3 iPad. Skulle aldrig få för mig att besudla skärmen med någon plastfilm.

Bevaka tråden