Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta bilder till iPad - "hårt"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, nu vet jag ju att det inte är riktigt så Apple vill att vi ska göra, men jag vill flytta över i stort sett hela mitt bildbibliotek till paddan. Jag vill kunna redigera och ta bort bilderna därifrån, utan att behöva gå via iTunes eller liknande. Efter en mängd försök (byte till iPhoto från LR, byte tillbaka, supportsamtal till Apple etc) har jag inte direkt kommit närmare. Gissar att jag behöver använda ett program som t.ex Phone Disk eller iExplorer och helt enkelt föra över filerna direkt.

Är detta rätt? Och en följdfråga: hittade två stycken filmappar under DCIM (se bifogad bild). Vilken av dessa är den "korrekta". Just nu ligger det 0 bilder på paddan, så ingen av mapparna innehåller filer, men nya bilder hamnar i 100APPLE... Behövs den andra mappen över huvud taget?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-02 23:16

Bara en gissning: den första innehåller bilder under Kamerarullen, den andra innehåller bilder synkade från iTunes.

Tror jag fattar vad den andra är nu... Importerade bilder.

Däremot är jag inte närmare en lösning på det andra dilemmat. Gissar att jag kan fylla ett minneskort (korrekt formaterat...) och sedan köra över bilderna den vägen... Men det känns också meckigt.

Flytta bilder till iPad - "hårt"

Jomen...man synkar ju över från iPhoto eller Aperture med iTunes. Sedan jobbar man med iPhoto iPaden.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen...man synkar ju över från iPhoto eller Aperture med iTunes. Sedan jobbar man med iPhoto iPaden.

Det är det som är grejen... Jag vill undvika det.

1. Synka från iPhoto / Aperture tar definitivt bort någon form av data. Bilder som tar 30 GB på hårddisken tar endast upp 8,5 GB på iPaden. Det är helt klart så att någon form av information försvinner.

2. Om jag synkar den vägen kan jag varken ta bort bilder från paddan eller redigera dem och sedan föra dem tillbaka till datorn.

Jag vill i grunden ha exakt samma filer på datorn och på paddan. Om jag förstått allt rätt finns det två sätt att göra det: antingen via app och program som tillåter filöverföring mellan padda och dator, men då hamnar filerna i den appens bibliotek (?), eller via ett program på datorn som låter en hantera iPaden som en USB-hårddisk.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

...

Jag vill i grunden ha exakt samma filer på datorn och på paddan. Om jag förstått allt rätt finns det två sätt att göra det: antingen via app och program som tillåter filöverföring mellan padda och dator, men då hamnar filerna i den appens bibliotek (?), eller via ett program på datorn som låter en hantera iPaden som en USB-hårddisk.

sök på "usb disk" i appstore. Finns en hel del lösningar

Ursprungligen av Thomas Weigle:

1. Synka från iPhoto / Aperture tar definitivt bort någon form av data. Bilder som tar 30 GB på hårddisken tar endast upp 8,5 GB på iPaden. Det är helt klart så att någon form av information försvinner.

iTunes ändrar automatiskt upplösningen på bilden för att matcha iPadens. Detta för att inte ta upp onödig plats på iPaden samt för att det inte är någon större mening att ha bilderna i större upplösning än vad som kan visas på skärmen. Detta blev extra tydligt är jag bytte min iPad 2 mot den nya. Helt plötsligt blev samma antal bilder jättemycket större.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 09:49

Om bilden tar 30 GB på datorn, vill jag inte ha den i iPaden....

Ok, jag har hittat vad jag tror är den bästa lösningen för bilder. Photo Transfer App för 22 kr. Flyttar upp till 200 foton åt gången rätt in i Kamerarullen. Alla metadata, EXIF-data etc etc bevaras. Du kan skicka RAW-filer m.m.

För mig som kör Lightroom och inte iPhoto eller Aperture är detta en överlägsen lösning jämfört med att synka bilder via iTunes.

Fast om du t.ex vill maila en fullstor version till någon (för tryck eller dylikt), eller om du vill ha fullständiga EXIF-data, så är det en fördel att ha hela bilden där.

En hel del som ryker när man synkar över från t.ex. iPhoto/Aperture är nog previews - eller så är det bara previewsen som synkas - inte originalen :-D.
men...iPhoto för iPad sägs ju kunna jobba med RAW och RAW är RAW - synkar man RAW så är det ju alltid originalen som åker över till paddan. Eller kan man inte synka RAW? Varför stödjer då iOS-iPhoto RAW? Kan den bara ta in RAW från kamera (camera kit)?

Hursomhelst så orkar paddan inte med seriöst bildjobbande. Fotografer kör nog MBP och uppåt oavsett iPad3 och iPad4 och iPad5... :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

En hel del som ryker när man synkar över från t.ex. iPhoto/Aperture är nog previews - eller så är det bara previewsen som synkas - inte originalen :-D.
men...iPhoto för iPad sägs ju kunna jobba med RAW och RAW är RAW - synkar man RAW så är det ju alltid originalen som åker över till paddan. Eller kan man inte synka RAW? Varför stödjer då iOS-iPhoto RAW? Kan den bara ta in RAW från kamera (camera kit)?

Hursomhelst så orkar paddan inte med seriöst bildjobbande. Fotografer kör nog MBP och uppåt oavsett iPad3 och iPad4 och iPad5... :-D.

Nu har jag inte iPhoto för iPad men om man ska kunna jobba med RAW så borde det finnas möjlighet att drag&drop:a i iTunes såsom man kan göra med VLC eller iBooks.

1
Bevaka tråden