Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth 4.0 - Vad innebär det?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPhone 4S använder nya Bluetooth 4.0.

Innebär en massa nytt:

Citat:

For starters, BlueTooth 4.0 uses 50% less power then previous BlueTooth (but can go as low as 1/100 of power), so that keeping BlueTooth enabled will not require as much battery on your phone (or laptop) as it did before. Also, BlueTooth 4.0 is backwards compatible with previous BlueTooth, so a newer BlueTooth 4.0 device will work with older devices.

The key feature of BlueTooth 4.0 is its low-energy technology (or called BLE Technology). This lets device manufacturers replace proprietary sensor technology with BlueTooth. BlueTooth 4.0 will also find it's way into small sensors such as Nike+, health monitors, fitness equipment at gyms (or home), NFC and others. The range of BlueTooth 4.0 is much greater, up to 640 feet.

Since BlueTooth 4.0 radios are smaller and cheaper, it is expected that ALL phones will have BlueTooth 4.0 by the end of 2012.

Below is a list of all known devices that support BlueTooth 4.0 (as of 10/18/2011)

iPhone 4S
Mac Mini (thunderbolt version)
MacBook Air (thunderbolt version)
Dayton heart-rate strap

BlueTooth 4.0 Headsets : EVDOinfo.com

Wikipedia är uppdaterad kring 4.0

Prisjakt är det INTE, man kan inte välja ut produkter baserat på 4.0.

mer info om tekniken;
The Official Bluetooth® Technology Web Site

Själv börjar jag luta åt att skaffa mig ett par trådlösa in-ear-lurar snart.
Ericsson har flera, men de dricker rätt mycket kräm än så länge, med 4.0 kommer det bli bättre.

Hittar vi andra tillbehör som kör 4.0 - skriv i tråden.

Ursprungligen av Goflorp:

Hittar vi andra tillbehör som kör 4.0 - skriv i tråden.

Om tråden ska handla om vilka tillbehör som funkar med Bluetooth 4, så passar tråden mycket bättre under just "Tillbehör".

/Mod

Apples commando "tvpuck" Apple TV 3 (eller vad den kan heta) kommer enligt rykten köra med BT 4.0

Upcoming Apple TV to feature low-power Bluetooth 4.0 technology, opens door to new, more advanced input devices | 9to5Mac | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-30 13:38

Jag hoppas det blir en hel TV och inte bara en puck...

iPad 3 använder BT4.0

Intressant; vad sägs om ett BT4.0-tangentbord där strömmen som går åt är så liten att ett par batterier räcker under hela tangentbordets livslängd? Saker som kan parkopplas helt automatiskt (betydligt bättre än idag) och Headset som behöver laddas med månaders mellanrum?

Finally: A truly magical iPad - Computerworld

4S har ju funnits ett bra tag nu, finns det några roliga pryler som kör BT4.0?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-17 20:33

Jag skulle gärna vilja se ett trådlöst tangentbord från Apple med BT 4.0, för mitt tangentbord äter batterier.

Ursprungligen av joakimo:

Jag skulle gärna vilja se ett trådlöst tangentbord från Apple med BT 4.0, för mitt tangentbord äter batterier.

+1. Själv kör jag visserligen sladd-tangentbord då jag inte klarar mig utan numeriskt tangentbord samt piltangenterna på rätt plats, page up/down osv, så jag vill ha ett fullstort (som inte finns som BT än). Däremot kör min sambo ett BT-tangentbord till sin iMac, och jag tycker att hon springer och söker batterier mest hela tiden. Förstår inte hur någon kan vilka köra BT-produkter som de fungerar idag, dvs inte 4.0.

Apple har inga öppna profiler för Bluetooth low-energy än. En app som stöder ett visst tangentbord är möjligt, t.ex., men inte ett som fungerar blobalt i alla appar. Det lär komma dock.

Då kanske man ska shoppa ett par in-ear-bluetooth - stereolurar alltså. Man kan ha dom på laddning i hallen vid dörren - snappa upp dom när man går ut :-). Jag hatar - ja verkliget Hatar - staddtrassel med lurar ute på stan och att lurarna ploppar ut ur öronen för att man vrider på huvudet, sladd fastnar i dragkedja, krage, fuck! Fuck! Jag hatar det! Det är så fruktansvärt...primitivt...

Det är ett härke. Man får ha lite disciplin och 2-3 uppsättningar som varvas i batteriladdaren.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-03 00:21
Ursprungligen av eskimo:

Det är ett härke. Man får ha lite disciplin och 2-3 uppsättningar som varvas i batteriladdaren.

Sant. Två i musen och två i laddaren så slipper man frustration.

Det är samma sak i OSX- det finns fortfarande inget stöd för Bluetooth Low Energy (BTLE). I Windows 8 fungerar det fint...men det hjälper inte direkt

Det finns inget stöd för ljud över BTLE- det är tänkt för sensorer/heart rate belts och sånt som inte behöver skicka data så ofta. Tangentbord och mus kommer dock.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-05-04 23:41

Farbror Kjell fått in mycket intressant det senaste, nu har de ett pulsband som kör över BT 4.0. 2 års batteritid! Lite synd då att man gjort batteribyte 'så lätt'. Blir en tur till Kjell imorgon.

1
Bevaka tråden