Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistenten hittar inte Timemachinebackupen över Wi-Fi.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(jag fick ingen respons när jag postade i en existerande tråd så jag skapar en ny)

Jag har blivit av med min MacBook Pro och köpt en MacBook Air i stället.
Min Timemachinekopia ligger på min Mac Pro som är ansluten med en Basestation via Wi-Fi.
Backupen blir då en skivavbild, en "sparsebundle".

Problemet är nu att Flyttassistenten i MB Air inte kan hitta den! Den letar och snurrar och snurrar men inget händer.
Jag har lagt hårddisken på skrivbordet och Timemachine hittar den, men den påstår att ingen säkerhetskopia är gjord.
Däremot kan jag göra en ny om jag vill.

Några idéer? Jag vill bara öppna Timemachine och kopiera filer manuellt.
I nödfall kan jag göra en komplett återställning.
Men problemet är alltså att jag inte kan "Gå in i Time Machine" eftersom den anser att ingen senaste kopia är gjord.
(fast den är gjord den 2.a mars)

Nedanstående tips hjälpte inte, så det behöver ni inte hänvisa till.
http://www.garth.org/archives/2011,08,27,169,fix-time-machine-sparsebundle-nas-based-backup-errors.html

Thanx folks.

Ursprungligen av Pocahontas:

Å Jesus!!
Här rök Apples användarvänlighet all världens väg!!

Alltså, man känner sig ju så lurad. Det "ska ju bara funka". Men DET GÖR JU INTE DET!

edit: Jag köper väl Apple care då så ska dom få med mej att göra!!

edit2: (dom kommer ju inte att kunna hjälpa mej. Det vet ju ni också...)

  • Medlem
  • 2012-03-30 06:11

Om du du köpte en ny dator har du 90 dagars AppleCare.

Du kan ringa dom för att höra om dom vet hur du skall göra.

Ursprungligen av MP:

Om du du köpte en ny dator har du 90 dagars AppleCare.

Du kan ringa dom för att höra om dom vet hur du skall göra.

Men stämmer det?
När jag köpte min iPhone 4S från You by Dialect och ringde Apple så sa dom att det BARA gäller om man köper från Applestore. Inte från andra butiker.
När jag då sade det till You så sa dom: "Ljug. Säg att du köpte den från Apple".
Ska det vara så?

  • Medlem
  • 2012-04-03 06:31
Ursprungligen av the örjan:

Men stämmer det?
När jag köpte min iPhone 4S från You by Dialect och ringde Apple så sa dom att det BARA gäller om man köper från Applestore. Inte från andra butiker.
När jag då sade det till You så sa dom: "Ljug. Säg att du köpte den från Apple".
Ska det vara så?

Du har alltid 90 dagar.

Från Apple - Support - AppleCare

"All maskinvara från Apple har ett års begränsad garanti1 och upp till 90 dagars kostnadsfri teknisk support per telefon"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-03 07:22
Ursprungligen av MP:

Du har alltid 90 dagar.

Från Apple - Support - AppleCare

"All maskinvara från Apple har ett års begränsad garanti1 och upp till 90 dagars kostnadsfri teknisk support per telefon"

Hade för mig att iPhone var ett specialfall, men kollar man på länken ovan så är det ju inte så.

Ja. Tack MP. En tröst i natten...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-30 18:01

I Pocahontas länk, kolla in nummer 18 på sidan:

You can always browse and restore from the old backups, via the Browse Other Time Machine Disks option (hold down the Alt/Option key while selecting the Time Machine icon in your menubar, or right-click the Time Machine icon in your Dock). See Question #17 for details.

Kan du Browsa din backup?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-30 18:53

En fundering till.
Du lade backupen på desktopen och försökte öppna den därifrån, kanske TM anser att en backup MÅSTE ligga på en annan partition/disk?

Eller förstod jag fel?

Ursprungligen av mattiL:

En fundering till.
Du lade backupen på desktopen och försökte öppna den därifrån, kanske TM anser att en backup MÅSTE ligga på en annan partition/disk?

Eller förstod jag fel?

Ja lite fel.
Jag öppnar inte skivavbilden och lägger den på skrivbordet. Jag bara låter Mac OS hitta hårddisken som skivavbilden ligger på. På så sätt tänkte jag att TimeMachine också skulle hitta den utan problem, men icke.

Men nu ska jag testa de andra tipsen. Tack tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-30 23:51

Om det är så att time machine backupen gjordes i SL och att du nu försöker lägga in den i Lion så behöver du en uppdatering som finns på Macupdate.

Download Migration Assistant Update for Mac OS X Snow Leopard for Mac - For those migrating to a new Mac with OS X 10.7 Lion. MacUpdate.com

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-31 09:27

Sist men inte minst så skulle jag rekommendera att du kör trådat om det är större mängder data du vill ha tag på. Annars tar det sån förskräcklig tid.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-03 08:27

Att de kan skriva "upp till 90 dagar" tycker jag är väldigt lurt... då har man ingen aning.

1
Bevaka tråden