Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar en billig mini de nyare Photoshop?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Billesholm
  • 2012-04-02 13:04

Hej!
Hoppas jag inte gör en ny tråd i gammalt ämne..

Jag har idag en gammal iMac (tja, 5 år gammal.. och en som är 15 fast den står tyvärr oanvänd ) och är så klart nöjd med den.
Men med krasslig ekonomi får jag ju erkänna att jag inte lär ha råd att köpa en ny imac om denna skulle ge upp någon dag, utan det blir billigare i så fall att köpa en mini, och sen efter hand skaffa bättre skärm osv. Det är också lite trist med imacen - jag hade gärna köpt en större skärm till den jag har nu, men det känns väldigt omotiverat att ha två skärmar bredvid varandra

Men så till frågan. Klarar en normal mini av att man surfar och leker i photoshop på den? Utan att photoshop segar eller så (i relativt lagom stora bilder och penslar.. gissar att det mesta kan sega lite om man smetar med 5000pixels pensel på en riktigt stor bild..) och hur många uppgraderingar kan man tänka sig att minin klarar av photoshop innan den blir för omodern? Om jag köper en ny nu, klarar den PS 5 tex? Kan man anta att den klarar PS 9 eller vad de döper det till, om några år?

Jag varken spelar eller annat, utan det är väl bara photoshop som kan vara lite tungt av det jag gör.. Egentligen ska jagh inte köpa nytt precis nu heller, men det är ju bra att veta ungefär var standarden brukar ligga. Jag känner bara till min iMac men har förstått att minin - iaf den billigare - har något sämre prestanda än en samtidig iMac..

Ursprungligen av Zani:

...Om jag köper en ny nu, klarar den PS 5 tex?...

Självklart. Se bara till att ha mycket minne i datorn.

Och det heter ju inte PS 5. Officiellt heter väl nuvarande version Photoshop CS 5.5, även om den egentliga Photoshop-versionen är 12.1.

Ursprungligen av Zani:

...Kan man anta att den klarar PS 9 eller vad de döper det till, om några år?

Tveksamt.

Det lär ju dröja 4-5 år innan de är uppe i version CS 9, och då kan det kanske vara dags att köpa ny dator ändå.

  • Medlem
  • Billesholm
  • 2012-04-02 13:32

Menar förståss CS 5 Lite förvirrad. Sen blir det nog CS 6 jag köper, gissar att den versionen kommer ut ungefär när jag får mitt studentkort.. läste nåt att om man köpte CS 5.5 extended nu kunde man uppdatera gratis när det kom ut.. fast det kanske bara var hela suiten.. i vilket fall, sån't får jag ju kolla upp då

Skönt att det är ''självklart'' att den klarar samtida photoshop, med mina krav klarar den säkert vad jag behöver i flera år till.

Extra minne, räcker det med extra RAM-stickor? (Jag kan i princip inget om datorer, annat än att knappa på dem och rita..) Vet du vad en sån sticka kostar mellan tumme och pekfinger?

Ursprungligen av Zani:

...Extra minne, räcker det med extra RAM-stickor?...

Javisst. Vad skulle det annars handla om?

Ursprungligen av Zani:

...Vet du vad en sån sticka kostar mellan tumme och pekfinger?...

Dagens Mac Mini levereras med antingen 2 GB minne (2 x 1GB) eller 4 GB (2 x 2GB), beroende på vilken modell du väljer.

Men du bör nog ha 8 GB (2 x 4GB), och det kan du köpa för ca 400-500 kr.

SO-DIMM DDR3-minnen - Hitta de bsta priserna, information och omdmen

Det går ju att beställa med 8 GB direkt från Apple, men gör inte det. Det kostar ca 2000 kr mer. Totalt onödig extrautgift.

En Mac Mini funkar utmärkt för det.

  • Medlem
  • Billesholm
  • 2012-04-02 14:31

Tack

1
Bevaka tråden