Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar min dator av OS X Lion?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad bör man ha för bärbar dator (hårdvara) för att köra OS X Lion utan det blir sirap? Tänker även på funktioner som ex Touch-känslig, det lär väl inte fungera på min dator?

Har minstingen av förra generationen dvs en macbook (vit), 1.83 Ghz Intel Core 2 Duo, 2 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM.

Kort sagt bör jag uppgradera eller avstå?

Du bör uppgradera minnet till (åtminstone) 4GB, uppgradera till Lion och sedan gotta dig i att din dator är både snabbare och bättre.

Ursprungligen av irrelogical:

Du bör uppgradera minnet till (åtminstone) 4GB, uppgradera till Lion och sedan gotta dig i att din dator är både snabbare och bättre.

Det är max 3 GB på den datorn. Annars håller jag med; mer minne behövs.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det är max 3 GB på den datorn. Annars håller jag med; mer minne behövs.

Är max antal ram knutet till datorn? Jämför ex PC, där är det operativsystemet som styr. Ex Windows 32-bit klarar (strax under) 4 GB medan Windows 64-bit klarar "oändligt" med RAM.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-19 02:16
Ursprungligen av xtreme79:

Är max antal ram knutet till datorn? Jämför ex PC, där är det operativsystemet som styr. Ex Windows 32-bit klarar (strax under) 4 GB medan Windows 64-bit klarar "oändligt" med RAM.

Även på en PC finns det hårdvarubegränsningar. Dels för den fysiska begränsningen (det finns ett begränsat antal platser att stoppa minnesmoduler i), och dels för att moderkortets firmware eller chipset inte är konstruerat för att hantera hur stora minnesmängder som helst.

Ursprungligen av xtreme79:

Är max antal ram knutet till datorn? Jämför ex PC, där är det operativsystemet som styr. Ex Windows 32-bit klarar (strax under) 4 GB medan Windows 64-bit klarar "oändligt" med RAM.

Datorn, inte systemet. Inget att göra åt tyvärr. :/

Ursprungligen av xtreme79:

Är max antal ram knutet till datorn? Jämför ex PC, där är det operativsystemet som styr. Ex Windows 32-bit klarar (strax under) 4 GB medan Windows 64-bit klarar "oändligt" med RAM.

Fungerar precis likadant som hos Mac.

OK, säger att min dator klarar max 3 GB. Är det att rekommendera att installera Lion på min dator med 2 eller 3 GB RAM? Eller bättre att hålla sig kvar till äldre versioner pga prestanda?

Ursprungligen av xtreme79:

OK, säger att min dator klarar max 3 GB. Är det att rekommendera att installera Lion på min dator med 2 eller 3 GB RAM? Eller bättre att hålla sig kvar till äldre versioner pga prestanda?

Jag skulle inte tveka att installera det. Jag ska faktiskt lägga in det på min MacBook som bara har 2 GB RAM. Sen hade jag i och för sig senare tänkt uppgradera den till 4, men jag kommer att slänga in Lion först.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-20 10:02
Ursprungligen av Capeman:

Jag skulle inte tveka att installera det. Jag ska faktiskt lägga in det på min MacBook som bara har 2 GB RAM. Sen hade jag i och för sig senare tänkt uppgradera den till 4, men jag kommer att slänga in Lion först.

Du får gärna berätta hur det blev.
Sitter i samma sits och vill inte riskera att ha sirap efter uppdatering.

Du har ju ingen multi-touch så det blir samma som du har i dag. Annars är det 64-bit Intel som gäller så där klarar du dig. Men vänta och se tills nån med liknande maskin har installerat och se vad de säger.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-19 20:06
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har ju ingen multi-touch [...]

Borde funka med en Magic Mouse eller en Magic Trackpad om man är desperat?

Ursprungligen av planB:

Borde funka med en Magic Mouse eller en Magic Trackpad om man är desperat?

Jadå.

  • Medlem
  • 2011-07-20 20:26

Har en Macbook 2,1 dvs en 2 Ghz C2D från 2007 med 2 GB RAM. Allt verkar gå snabbare

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har en Macbook 2,1 dvs en 2 Ghz C2D från 2007 med 2 GB RAM. Allt verkar gå snabbare

Tycker det är konstigt med tanke på att systemkraven är högre.

Ursprungligen av xtreme79:

Tycker det är konstigt med tanke på att systemkraven är högre.

Högre än innan menar du? Jag har alltid upplevt att en ny version av OS X har flutit bättre än den föregående, oavsett systemkrav.

@tram: Det funkar fint med 2 GB, känns ungefär som innan. Har dock beställt mer minne från Crucial, kommer väl nästa vecka.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-21 08:55
Ursprungligen av Capeman:

@tram: Det funkar fint med 2 GB, känns ungefär som innan. Har dock beställt mer minne från Crucial, kommer väl nästa vecka.

Tack! Då blir det att uppgradera systemet idag.

Men en fråga angående ramen. Visst är det så att datorn är specad att klara 3GB ram, men vad jag har hört är det bäst att ha ram med samma kapacitet på båda platserna, fast det kanske inte märks av på prestandan om man inte har det. Hur tänker du göra? 1*1GB+1*2GB eller 2*2GB?

Ursprungligen av tram:

Tack! Då blir det att uppgradera systemet idag.

Men en fråga angående ramen. Visst är det så att datorn är specad att klara 3GB ram, men vad jag har hört är det bäst att ha ram med samma kapacitet på båda platserna, fast det kanske inte märks av på prestandan om man inte har det. Hur tänker du göra? 1*1GB+1*2GB eller 2*2GB?

Tja, jag har beställt 2x2 GB för 4 GB, eftersom min MacBook är specad att klara 4 GB, inte bara 3 GB. Det där med att ha omatchade minnen kan, i alla fall med de äldre burkarna, påverka hastigheten negativt. Men frågan är om det gör så mycket att det negerar förbättringen av att ha 3 GB. Det vet jag inte.

Ursprungligen av Capeman:

Tja, jag har beställt 2x2 GB för 4 GB, eftersom min MacBook är specad att klara 4 GB, inte bara 3 GB. Det där med att ha omatchade minnen kan, i alla fall med de äldre burkarna, påverka hastigheten negativt. Men frågan är om det gör så mycket att det negerar förbättringen av att ha 3 GB. Det vet jag inte.

Det är en mycket liten skillnad, typ 5 %. Det är mycket värre att ha för lite minne.

Ursprungligen av xtreme79:

Tycker det är konstigt med tanke på att systemkraven är högre.

Det är inte alltför konstigt. De kräver modernare hårdvara men är inte direkt högre. Exempelvis kräver inte Lion 64-bit därför att 32-bit var för långsamt utan för att inte behöva supporta 32-bit längre.

  • Medlem
  • 2011-07-21 02:28

Så har det även varit med tidigare versioner. Min Macbook kom med tiger, men jag har uppdaterat till både Leopard och SL före Lion och det har flutit på bättre. Däremot var det någonstans i mitten av uppdateringarna som jag tyckte datorn började kännas lite segare med SL, men det beror nog på att det kräver mer minne än originalOS:et.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 13:33

Performance testing of Apple MacBook Core Duo and Core 2 Duo Models with various Memory configurations | OtherWorldComputing.com

Citat:

To Pair or Not to Pair
Based on the results from our series of real-world application testing, it has since been our recommendation that having more memory installed via a non-matched pair provides better system performance than a lesser amount of memory attained from an installed pair. Simply put – the more total memory, however configured, the better.

*MacBook Core 2 Duo 1.83GHz and 2.16GHz models are able to accept a matched pair of 2GB modules for 4.0GB total, but only fully utilize the first 3.0GB of installed memory. Even so, with these systems, there is some benefit to having the matched pair of 4.0GB installed.

Du kan se i tabellen att du faktiskt skulle få en minimal prestandaökning med 2+2 GB istället för 2+1 men den är nog försumbar. Och det är hoppet från 2 till 3 GB som ger mest även för modellerna som adresserar 4 GB

Senast redigerat 2011-07-21 13:45
  • Medlem
  • 2011-07-21 18:04

Blir det verkligen någon större skillnad mellan två och tre (eller 2x2) Gb RAM i en Mb 2,1? Kostnaden vägt mot eventuell prestandavinst känns försummbar så här spontant, men någon kanske kan övertyga mig om motsatsen?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Blir det verkligen någon större skillnad mellan två och tre (eller 2x2) Gb RAM i en Mb 2,1? Kostnaden vägt mot eventuell prestandavinst känns försummbar så här spontant, men någon kanske kan övertyga mig om motsatsen?!

Om minnet tar slut får du en massa läsningar och skrivningar till hårddisken istället. Då vet du att minnet är värt.

  • Medlem
  • 2011-07-21 18:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om minnet tar slut får du en massa läsningar och skrivningar till hårddisken istället. Då vet du att minnet är värt.

Jo jag vet hur det fungerar i praktiken, men undrar om det verkligen är värt kostnaden och besväret på en så pass gammal dator...

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-29 10:50

Sitter i exakt samma sits med samma macbook, jag kommer dock kommer skaffa en macbook air om någon månad. Så för min del handlar det om usability av min då sekundära burk. Är det värt uppgradering till 3gb (en 2 gb sticka) och lion?

  • Medlem
  • 2011-07-29 11:05
Ursprungligen av wosk:

Sitter i exakt samma sits med samma macbook, jag kommer dock kommer skaffa en macbook air om någon månad. Så för min del handlar det om usability av min då sekundära burk. Är det värt uppgradering till 3gb (en 2 gb sticka) och lion?

Lion har jag köpt och det funkar bra med "bara" 2 Gb RAM. Extra minne hade jag skitit i, om du ändå skall byta dator snart.

jag har en macbook med 2.16 ghz intel core 2 duo och 2 gb 667 mhz ddr2 sdram med lion installerat och det funkar jättebra!

  • Avstängd
  • 2012-04-02 10:09

Kanske lite OT.

Funderar på att uppdatera mina Apple-prylar till Lion - iOS 5.x etc men nu blev jag osäker då jag titta på kravspecen för Mac

Från Apples hemsida:
Steg 1:
Kontrollera att din Mac kan köra Lion.
Din Mac måste ha en Intel Core 2 Duo-, Core i3-, Core i5-, Core i7- eller Xeon-processor för att kunna köra Lion. Klicka på Apple-symbolen i det övre vänstra hörnet på din Mac och välj sedan Om den här datorn för att ta reda på om din Mac har en av dessa processorer.

På min MacPro 2008 står det Quad core (x 2, dvs 8 kärnor) så betyder det att den inte funkar med Lion då?

Ursprungligen av LaHe:

Kanske lite OT.

Funderar på att uppdatera mina Apple-prylar till Lion - iOS 5.x etc men nu blev jag osäker då jag titta på kravspecen för Mac

Från Apples hemsida:
Steg 1:
Kontrollera att din Mac kan köra Lion.
Din Mac måste ha en Intel Core 2 Duo-, Core i3-, Core i5-, Core i7- eller Xeon-processor för att kunna köra Lion. Klicka på Apple-symbolen i det övre vänstra hörnet på din Mac och välj sedan Om den här datorn för att ta reda på om din Mac har en av dessa processorer.

På min MacPro 2008 står det Quad core (x 2, dvs 8 kärnor) så betyder det att den inte funkar med Lion då?

Jo, alla Mac Pro klarar Lion.

Bevaka tråden