Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är Plex?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna post är under bearbetning. Kom gärna med synpunkter på saker ni tycker jag missat i denna grund-guide för en lyckad uppsättning för en nybörjare, så ändrar jag den tills den blir perfekt.

Plex är samlingsnamnet på en Mediacenter-lösning för OS X, iOS, Android, Windows och till viss del Linux. Det finns några olika programvaror som ingår i ekvationen, i skrivande stund är det följande som finns att tillgå:

1. "Plex Media Center" (PMC): Den officiella frontend-applikationen/mediauppspelaren. Finns i skrivande stund för Mac OS X och Windows.
2. "Plex Media Server" (PMS): Serverapplikationen som scannar, sorterar och hämtar hem information om din media, helt automatiskt. Finns i en version för Mac OS X, Windows och Linux (den sistnämnda har möjliggjort att man kan installera servern på vissa NAS-maskiner t.ex.).
3. Övriga klienter: Förutom "Plex Media Center" så finns det andra klienter som kan spela upp den media som du har liggandes i "Plex Media Server". Vissa av klienterna är officiella klienter, andra inofficiella (d.v.s. skrivna av tredjeparts-utvecklare och stödjs ej officiellt av Plex-utvecklarna utan snarare av de som skrev klienten).
Officiella klienter finns för: iOS, Android, GoogleTV, Roku och LG-tv apparater (gjorda 2011 eller 2012).
Inofficiella klienter finns för: AppleTV 2 (ATV2), Linux, Samsung TV-apparater, och säkerligen någon som jag för tillfället glömt bort.

Ok, så nu vet ni att Plex består av många delar, och att delarna du behöver beror på vilka apparater du vill använda till att njuta av din media. Men varför ska man använda Plex, varför ett mediacenter överhuvudtaget?

Plex scannar in, sorterar och hämtar hem information automatiskt (såsom omslag, handling, skådespelare, undertexter och lite annat) till dina filmer/TVserier/musik, samt presenterar filmerna/TVserierna/musiken på ett elegant sätt via din klient. Allt för att du ska kunna sjunka ner i soffan då du kommer hem efter en lång arbetsdag och via ett snyggt grafiskt användargränssnitt bläddra dig fram till den media du vill åtnjuta. Allt via en fjärrkontroll eller tangentbord (smaken är som baken).

Låter läckert, men var börjar jag?

Allt beror som sagt på vilka enheter du har hemma. Men det finns några tumregler att använda.
* PMS ska du installera på den dator som står på mest i ditt hushåll...
* … och ska du ha flera mobila enheter igång som ser saker från servern samtidigt så rekommenderar jag att den datorn har hyfsad prestanda. Ju mer kräm, desta fler så kallade "transcoding"-sessioner kan göras samtidigt. Mer om det senare.
* PMS kan utan problem installeras på samma maskin som ska spela upp din media. Jag kör själv den uppsättningen vid skrivande stund, med en 2.26 GHz Mac Mini som är direktkopplad till min TV. På den har jag både PMS och PMC installerad. Mac Minin drar väldigt lite ström, så den får stå på dygnet runt.

Sluta svamla och berätta var fasiken jag ska börja!

Ok ok. Ta hem PMS till din dator och lägg applikationen i Programmappen. Dra igång den, och nu har du två alternativ (varav jag rekommenderar alternativ 1 för de som vill förstå Plex lite bättre).

1. Du får en så kallad wizard (kom-igång-hjälp) uppkastad framför dig. Den kommer be dig visa var din media är, men skippa det. Tryck på "Skip" för filmer, TVserier och musik (Du trycker på "skip" på grund av att jag vill att du ska sätta upp dina media-sektioner manuellt). Mata in din epostadress och kryssa i rutan nedanför (ifall du vill hjälpa Plexutvecklarna med anonymiserad statistik och felsökning). Tryck dig vidare, och nu kommer wizard-appen börja hemhämtning av senaste uppdateringarna av de komponenter som applikationen består av.
Då du är klar med det så ska du gå in i "Plex Media Manager" som för tillfället finns som en liten sub-applikation till PMS, eller så använder du webbgränssnitt-versionen som du hittar på denna adress (ifall du nu sitter på samma maskin som du har installerat PMS på): http://127.0.0.1:32400/manage/
I denna lilla genomgång så ska vi använda den lilla OSX-applikationen som du nu bör hitta uppe i Findermenyn, till vänster om klockan. Klicka på Plex-symbolen och välj "Media Manager".

Det är nu som den stora fördelen av att välja alternativ 1 i jämförelse med alternativ 2. Du kan nämligen här välja vilka sajter som informationen ska hämtas hem ifrån. Om du väljer alternativ 2 (nedan) så hämtas information från sajter som du kanske inte är intresserad av.
Så det första du ska göra är att trycka på kugghjulsknappen uppe i mitten.

Här kan vi ändra inställningar i den så kallade "Primary Metadata Agents"(PMA)-listan som du nu ser till vänster. Varje mediasektion du kommer sätta upp i framtiden kommer du bli tvungen att välja en PMA för, så vi ser till att PMA är korrekt innan vi sätter igång. Det två vanligaste PMA:erna är "Freebase" för film och "TheTVDB" för TVserier, de är även de två som blir förvalda då du skapar respektive sektion.

Vi börjar med att markera "Freebase". Du får nu se lista med så kallade "agenter".

Dessa agenter har till uppgift att hämta hem den information som finns på destination för agenten för de filer som finns i de mappar du definierat. Den agent som är längst upp är den information som är viktigast, och sedan fortsätter det i fallande ordning. Alltså, om du har två agenter som hämtar hem handlingen för en film så är det agenten som är högst upp som kommer vinna. Om den agenten inte hittar handlingen för din film på den agent som är högst upp, så kommer den försöka hitta handlingen i den andra agenten.
"Freebase"-PMA:en har en förinställd agentordning som för mig inte är helt optimal. "Local Media Assets (Movies)" ligger längst upp, helt korrekt eftersom jag vill att Plex ska använda så mycket lokal information som möjligt. Ligger det t.ex. information inbäddad i en mp4-videofil så vill jag att den informationen ska prioriteras jämfört med info från webben. På andra plats ligger "Freebase" vilket jag också anser kan vara korrekt, men jag gillar att lägga omslagsbilds-sajterna först (som ni kan se på ovan bild). Men på tredje plats ligger Wikipedia-agenten, och den hämtar hem handling till filmer från just Wikipedia. Och på Wikipedia så fokuseras handlingen mer till tekniska detaljer och hur mycket filmen spelat in. Jag vill att handlingen ska enbart fokusera på själva filmen. Så jag brukar lägga Wikipedia sist, och det har till och med funnits stunder då jag stängt av den helt. Det sistnämnda är förstås en smaksak. Resterande agenter ligger korrekt i svenska ögon sett. Det kan dock vara läge nu att installera en agent som hämtar hem undertexter från din favoritsajt (den medföljande "Opensubtitles.org" är i svenska ögon inte den med bäst träffbild. I skrivande stund finns det några sajter som jag personligen fungerar bättre. Det är agenten som heter "Podnapisi" (som du hittar här: https://github.com/Coi-l/PodnapisiSubtitles.bundle) och en svensk agent som heter "s4u" (som du hittar här: https://github.com/fredrike/s4u.bundle). Ladda hem zip-filen, packa upp den, döp om mappen så den heter ".bundle" på slutet och flytta sedan den filen till /Macintosh HD/users/<din användare>/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/
Se till att kryssa i de agenter som du vill ska användas i agentordningslistan. Kom ihåg att vissa agenter måste ställas in, ett sådant exempel är "Podnapisi"-agenten. Markera den i agentordningslistan och tryck på knappen som heter "Preferences". Här kan du ställa in vilket språk du vill ha på undertexterna.
Du är nu klar med "Freebase", och "TheTVDB" tycker jag har en bra förinställning. Det enda jag ändrar är att kryssa i de undertextsagenter som jag installerat.
Du kan nu trycka på "Close".

Du ska nu sätta upp en sektion per mediatyp som du vill använda. Lås mig förutsätta att du ska sätta upp TVserier.
Klicka på plus-tecknet nere till vänster för att skapa en ny sektion. Välj "TV Shows" i första drop-down-menyn, och i det andra fältet så skriver du in det namn som du vill sektionen ska heta i dina klienter. Enklast är att döpa den till "TV".
Låt de nästkommande menyerna vara orörda, och den tredje kan du ändra till svenska om du vill. Klicka sedan på plustecknet som syns under den tomma ytan i mitten. Det är nämligen nu som du ska visa vägen till var du har dina TV-serier. Navigera fram till din TV-seriemapp och klicka på "Öppna". Nu ska sökvägen till din TVseriemapp synas i den tidigare tomma rutan. Har du mer än en TVseriemapp så kan du klicka på plus-tecknet igen och lägga till den andra. Kom ihåg att din TVseriemapp på hårddisken måste vara separat från den mapp som du har dina filmer i. Alltså, om du har dina filmer här:
/Macintosh HD/users/<ditt OSXanvändarnamn>/filmer
Så bör du inte ha dina TVserier såhär:
/Macintosh HD/users/<ditt OSXanvändarnamn>/filmer/TVserier

Du har nu skapat din första sektion. Alla dina klienter kommer nu se den i huvudmenyn så länge du har PMS igång på ditt nätverk.

2. Följ anvisningarna i wizard-processen som öppnar då du öppnar PMS för första gången. Peka ut den mapp/dina mappar som innehåller dina filmer, peka ut din mapp/dina mappar som innehåller dina TV-serier (separera de två helt, alltså ha inte din TV-seriemapp i din filmmapp, låt de två ligga sida vid sida.) Peka ut din musikmapp (om du vill använda Plex som musikspelar också). Skippa steget som frågar vilka pluginer du vill använda. Vill du ladda hem de så kan du göra det innifrån PMC eller de andra klienterna. Där får du nämligen möjligheten att ladda hem flera hundra pluginer istället för de få du får presenterad för dig i wizard-processen.
Då du gjort detta klart kommer PMS att läsa dina filnamn, gissa vad det är och sedan hämta hem all möjlig information om din media. Du kan efter bara några sekunder se all din media i dina klienter, men själva hemhämtningen av all information kan ta lång tid om du har flera hundra/tusen mediafiler. Så allt kommer inte se snyggt och prydligt ut förrän 1-30 minuter har gått (som sagt beroende på hur mycket media du har).

Det är nu dags att ta hem den klient du vill använda, och i detta exempel så var det en Mac kopplad till TV:n. Ladda hem "Plex Media Center" härifrån: Download Plex for Mac
Lägg applikationen i Programmappen och starta igång den. Klart.

Senast redigerat 2012-02-18 14:00

lite bilder är inte fel för att lättare få en förståelse i början

Jättebra och pedagogiskt ! Fortsätt så- och även jag förstår. (blev ett rim där).:D

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-02-22 11:45

Bra tack, ska prova nu. Får se om jag får in pms i min Nas.
Skulle bli lättare att läsa med fler stycken

provade att ladda hem där där plugins för subtitles men de dyker inte upp i agentlistan
kör plex server på en windows-burk så lagt filerna under t.ex:
C:\Program Files\Plex\Plex Media Server\Resources\Plug-ins\s4u.bundle\Contents

Ursprungligen av tqila:

(null)

Hmm, den pathen ser ej riktigt korrekt ut om jag inte missminner mig helt. Vilken Windowsversion har du?
Jag har för mig att pathen ska vara denna: C:\Users\<ditt-username>\AppData\Local\Plex Media Server\Plug-ins\

Senast redigerat 2012-03-28 00:09

Dubbelkolla även att inte ditt antivirusprogram och/eller din brandvägg ställer till något här. Kolla så att PMS inte är blockat i någon av de två.

kör windows 7.
nej, brandvägg eller antivirus blocker inte plex.

flyttade dem till den path du skrev och nu dök de upp i PMS-inställningarna för agenter.

dock skriver du att man måste ställa in podnapisi, men finns inga inställningar vad jag kan se?

Ursprungligen av tqila:

kör windows 7.
nej, brandvägg eller antivirus blocker inte plex.

flyttade dem till den path du skrev och nu dök de upp i PMS-inställningarna för agenter.

dock skriver du att man måste ställa in podnapisi, men finns inga inställningar vad jag kan se?

Det är denna fil du ska ändra:
C:\Users\<ditt-username>\AppData\Local\Plex Media Server\Plug-in Support\Preferences\com.plexapp.agents.podnapisi.xml

Se till att allt som finns i den filen är:

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<PluginPreferences>
  <langPref1>37</langPref1>
  <langPref2>11</langPref2>
</PluginPreferences>

Ovan text betyder att svensk och engelsk undertext ska laddas hem ifall de hittas.

ok, tack

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 14:47

Hur bra fungerar det med följande grejer.
Apple Tv G1
Airport Extreme G1, kabel till atv
MacBook 2.1 10.7.3
iPad G1
iPhone 4S

Ursprungligen av Yes:

Hur bra fungerar det med följande grejer.
Apple Tv G1
Airport Extreme G1, kabel till atv
MacBook 2.1 10.7.3
iPad G1
iPhone 4S

Om du har Plex Media Server på din MacBook så fungerar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 15:08

Behöver jag göra något på min AppleTv g1??

Ursprungligen av Yes:

Behöver jag göra något på min AppleTv g1??

Vill du streama från din Plex Media Server till din ATV gen1 så behöver du PleXBMC:
PlexNine Client ATV - Plex

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 15:15

Jailbrejka, alltså?
Om man kör AppleTv 3, måste den också hackas, isf??

Ursprungligen av Yes:

Jailbrejka, alltså?
Om man kör AppleTv 3, måste den också hackas, isf??

Yepp.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-31 15:21

Synd!
Vill inte hacka.....

Du behöver inte hacka din Apple tv 2 eller 3 om du har en iPhone eller iPad . Har du det kan du ta ner plex för iOS bara sök plex i App store

När du väll har plex på din iPhone, iPad eller iPod touch så kan du airplay à över via plex appen till din Apple tv. Det är sjukt enkelt och ger en helt ok bild.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 15:23

Du menar att jag lagrar filmen på datorn?

YES

Installera PMS på datorn
Installera Plex for iPhone på din iPhone

Det är väll allt du behöver göra

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 15:58

Tack för det

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-04-01 16:34

Försökte lägga till Podnapisi och s4u för att hämta text, men min sökväg tar slut vid:
/Macintosh HD/users/<din användare>/Library/Application.

Och korrekt plats var ju:
/Macintosh HD/users/<din användare>/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/.

Hur gör jag då?

Ursprungligen av toox:

Försökte lägga till Podnapisi och s4u för att hämta text, men min sökväg tar slut vid:
/Macintosh HD/users/<din användare>/Library/Application.

Och korrekt plats var ju:
/Macintosh HD/users/<din användare>/Library/Application Support/Plex Media Server/Plug-ins/.

Hur gör jag då?

du går in i mappen application support istället för application

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-04-01 18:34
Ursprungligen av tqila:

du går in i mappen application support istället för application

Det ligger bara en mapp i library och det är application.

Ursprungligen av toox:

Det ligger bara en mapp i library och det är application.

Du måste slå på visning av gömda mappar, eller enklast, använda Go To Folder i Finder.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-04-01 18:55
Ursprungligen av Capeman:

Du måste slå på visning av gömda mappar, eller enklast, använda Go To Folder i Finder.

Vart sätter jag på visning av gömda mappar?

Ursprungligen av toox:

Vart sätter jag på visning av gömda mappar?

Jag antar att du kör Lion? Då måste du in i Terminalen och fippla, det var därför jag skrev att det är enklare att använda Go To Folder i Finder. Men här har du instruktioner:

Show hidden files Mac OS X 10.7 Lion

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2012-04-01 19:38
Ursprungligen av Capeman:

Jag antar att du kör Lion? Då måste du in i Terminalen och fippla, det var därför jag skrev att det är enklare att använda Go To Folder i Finder. Men här har du instruktioner:

Show hidden files Mac OS X 10.7 Lion

Tack nu hittade jag rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 21:40

Var det inte något med att hålla ner Alt??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-02 16:01

Alt visar bara Library (Bibliotek) under din användare. Men väl där ska man kunna se Application Support.

Bevaka tråden