Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om laserskrivare

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-13 18:35

Behöver en laserskrivare. Allra helst en färglaser.
Skall använda den till att skriva ut fakturor och böcker som jag jobbar med, böckerna som har många färgbilder.

Men när jag kollar så finns det en hel mängd skrivare och det är svårt att veta vilken som är bra och som passar min magra plånbok.
Som jag kan se så är det också färgpatronerna som kostar pengar. De kostar tydligen ibland mer än vad skrivaren kostar.

Men givetvis är det väl priset per kopia som man skall räkna på.

Jag har tänkt mig att ansluta skrivaren till Ethernet så att jag kan nå den från olika datorer. Har G4 med system 10.4.11
Men skall väl snarast även komplettera med en annan dator. I skrivande stund oklart.

Vad rekommenderar ni?

Senast redigerat 2012-03-13 19:42
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-13 23:15

Kanske inte ett direkt svar, men här kommer (min) kalkyl på kostnader för en färglaser för hemmabruk:

Köpte en Samsung CLX-3185FW som fungerar trådlöst från PC/Mac/iPhone, skriva ut/skanna. Kostnad 3000kr inkl 'halv-fulla' toner kasetter. Räckte till 1000 s/v utskrifter varav 700 färg helt korrekt enligt specen (ISO/IEC 19752)
Jag skriver endast ut text, oftast med dubbla radavstånd och ett och annat kuvert.
Efter 1014 sidor har jag 20% kvar på de tre färgtonerna, den svarta är på 1%.

Köpte förra veckan 4 st toner (C/M/Y/K) 'original' för 1600kr, som skall räcka till 1500 s/v och 1000 färgutskrifter.

Sedan tillkommer bildbehandlingsenhet (trumma) som skall räcka till cirka 24 000 bilder. Ca 1200kr.
1000 utskrifter motsvarar 3000 utskrifter av varje toner, dvs jag har 21 000 kvar.
Sen finns en s.k. spilltonerbehållare som skall räcka till 10 000 utskrifter. Kostar ca 100kr.

Jag uppskattar mitt behov till 1500 utskrifter per år, och om maskinen håller 5 år innan det blir dags för ny trumma etc blir kostnaden
3000+1600*5=11000kr
för 8500 utskrifter. (1000+1500*5)

Ca 1,30kr per utskriven sida.

Laser är oslagbart på text och bläck är bäst för bilder. Det finns s/v laser för tusenlappen och bra bläck skrivare för det samma.
Personligen köper jag aldrig bläck igen, de torkar igen om de inte används varje kvartal och patronerna räcker enligt mig till <200 sidor.
Har ägt 4 bläckskrivare, alla olika märken för 399-1499kr och ingen har jag varit särskilt nöjd med.
Vill jag ha bilder på papper anlitar jag hellre JapanPhoto eller Crimson för proffsig utskrift på papper anpassat för ändamålet.

-Vad har du idag?
-Dessa bilder i böckerna, är det fotografier eller grafik?

Kommit fram till att färglaser med de kostnader som är runt det är löjligt för mig som privatperson.

Foto -> Crimson
En och annan färgglad sida kan man snika till sig på annat sätt, kreativiteten är stor

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-13 23:37
Ursprungligen av Goflorp:

Kommit fram till att färglaser med de kostnader som är runt det är löjligt för mig som privatperson.

Foto -> Crimson
En och annan färgglad sida kan man snika till sig på annat sätt, kreativiteten är stor

Tog din skrivare som exempel på vad det kostar utan färg: s/v Samsung ML-1640, lika många utskrifter, 1200 i inköp 519kr per toner (1500sidors).
1200+519*5=3795kr

0,44kr per utskrift!

Hp1600 är en billig färglaser, den skall finnas med nätverksuttag med, annars är det ju bara att koppla den direkt eller till en express

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-21 08:38
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Hp1600 är en billig färglaser, den skall finnas med nätverksuttag med, annars är det ju bara att koppla den direkt eller till en express

Om du planerar att koppla via USB till en express, kolla upp noga innan köpet att det verkligen fungerar. En kompis köpte en Samsung färglaser. Det visade sig att just denna modell (kommer inte ihåg vilken) fungerade illa med USB till express så hon fick koppla in den direkt till en stationär Mac.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-21 08:50
Ursprungligen av pesc:

Om du planerar att koppla via USB till en express, kolla upp noga innan köpet att det verkligen fungerar. En kompis köpte en Samsung färglaser. Det visade sig att just denna modell (kommer inte ihåg vilken) fungerade illa med USB till express så hon fick koppla in den direkt till en stationär Mac.

Var finns sådan info?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-31 07:07
Ursprungligen av pesc:

Om du planerar att koppla via USB till en express, kolla upp noga innan köpet att det verkligen fungerar. En kompis köpte en Samsung färglaser. Det visade sig att just denna modell (kommer inte ihåg vilken) fungerade illa med USB till express så hon fick koppla in den direkt till en stationär Mac.

Jag har ett liknande problem med min Samsung ML1865W. Den måste ofta startas om för att utskriften ska gå fram och var 5:e utskrift blir bara jidderish. Kör jag den på USB så funkar den klockrent.

Jag satte mig och gjorde samma kalkyl som reboot81 på min skrivare, en HP OfficeJet Pro 8000 som jag haft i två och ett halvt år nu. Bläckstråle med pigmentbläck, nätverk och riktig duplexenhet, avsedd för mindre kontor. Utskriftskvaliteten är fullt i klass med en färglaser eftersom bläcktypen inte drar in i papperet. Tyvärr även i laserklass när det gäller foton.

Patronerna kostar 249 för svart (2200 utskrifter) resp. 169 kr/styck för färg (1400 utskrifter). Hittills har antalet sidor stämt bra. Behöver man byta skrivarhuvudena går det på 899 kr, vilket inte hänt än men jag lade in det i kalkylen eftersom det kanske behövs på en 5-årsperiod. Skrivaren kostar 1644 kr.

När jag räknar på 8500 utskrifter får jag priset per sida till 0,77 kr, nöjer man sig med bara svartvitt blir det 0,41 kr.

Den är inte alls någon perfekt skrivare (den är slö i starten och pigmentbläck behöver lite torktid), men jämfört med laserskrivaren den ersatte var den ett klart uppköp. Eftersom den är så billig i drift, och jag skriver ut hyfsat mycket, betalade den sig i vintras nån gång. Aldrig haft några problem med intorkning heller, och då råkade den ändå stå oanvänd i nästan ett halvår.

Man ska alltså inte kategoriskt avfärda bläckstråle, man ska bara (som alltid) tänka innan man köper och undvika skräp

Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Hp1600 är en billig färglaser, den skall finnas med nätverksuttag med, annars är det ju bara att koppla den direkt eller till en express

Är inte det en sån modell som inte ens har PCL, utan är helt beroende av datorn för rasteriseringen? Såna ska man hålla sig långt borta från om man vill slippa drivrutinskrångel. Min tumregel brukar vara att man aldrig ska köpa HP-lasrar vars modellnummer börjar med en etta.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-14 18:10

Den senaste boken som kommer ut om ca 6 veckor, finner man här
Snart kommer boken om hur man lever billigt - LEVA BILLIGT
Den är på 220 sidor och har 450 bilder, över 90 % i färg.
Tar nästan alltid alla bilder själv.
Behovet är att bl a att kunna se sidor, uppslag som jag gjort i Indesign.
Hade en HP-svartvit laser tidigare som jag använde, men den är borta nu. hade bara skrivarkabel och gick bara att köra mot en Powerbook 3400C

Vill absolut inte längre ha en bläckskrivare, har avverkat 3 under åren och alltid samma strul med bläckpatroner,

HP1600 verkar inte vara något alternativ http://www.99.se/kringutrustning/107225-hp-1600-mac.html
Samsung CLX-3185FW verkar intressant. Kostar enl Pricerunner 2930:-
Det jag inte fattar är om den kan anslutas till Eternet. Någon som vet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-14 19:14

Dustin har en kampanj nu, HP med duplex och Ethernet, för 3500 (kostar normalt 6000).

HP LASERJET P3015DN - Få snabba utskrifter med höga prestanda. Nätverk och Duplex.

Har idag en Canon LBP6300dn - inköpspris 0:- (fått skrivaren som tack för ett kompisjobb)

Sitter en toner i, fasen vet hur länge den håller.

Ny toner 1500:- för 6000 utskrifter.

Papper 30:- / 500 ark

(1500/6000 + 30/500)= 25öre + 6 öre = 31 öre sidan

Vill man hålla på att rodda runt går det säkert koppla ihop nån printserver för ett par tusen och få ngn halvkass kompabilitet ur den där gamla 1600:an från 2005. Fan trot...
Släng den och skaffa ngt nytt, printers är biliga idag.

Som privatperson får jag dock vidhålla att Färglaser är hutlöst dyrt driva.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-03-15 06:45

Finns många trådar om detta och mitt råd är en att kolla på Brother dom har vettiga priser på skrivare och patroner. Undvik HP som börjar på 1 eller 2 1xxx. 2xxx. Likaså det märket som har jumboplatsen på dåliga drivare - Canon.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-30 19:32
Ursprungligen av Erik_J:

Finns många trådar om detta och mitt råd är en att kolla på Brother dom har vettiga priser på skrivare och patroner. Undvik HP som börjar på 1 eller 2 1xxx. 2xxx. Likaså det märket som har jumboplatsen på dåliga drivare - Canon.

Varför ska man undvika HPs billigare lasrar??? Har en P1102W som funkar helt kanon. Jag har för övrigt sålt datorer i ett gäng år och våra rekommendationer var alltid Hp för laser och Canon för bläck. Brother har kommit in som ett bra alternativ för billigare lasrar men enligt vår erfarenhet var HP mer driftsäkra än Brother.

"jumboplatsen på dåliga skrivare" förresten. Det är ju en dubbelnegation så det borde innebära att Canon är bäst!?

Ursprungligen av Baeckis:

Varför ska man undvika HPs billigare lasrar??? Har en P1102W som funkar helt kanon. Jag har för övrigt sålt datorer i ett gäng år och våra rekommendationer var alltid Hp för laser och Canon för bläck. Brother har kommit in som ett bra alternativ för billigare lasrar men enligt vår erfarenhet var HP mer driftsäkra än Brother.

"jumboplatsen på dåliga skrivare" förresten. Det är ju en dubbelnegation så det borde innebära att Canon är bäst!?

HP's 1:serie brukar vara otroligt billiga skrivare och har ofta drivrutiner som är helkass för Mac, ibland går det med en "nära träff" (ex 1020 istället för 1022 etc). En del är dessutom GDI-skrivare, vilket betyder att beräkningskapaciteten ligger hos datorn och skrivaren är sketdum. Då hänger skrivarens funktion på vilket operativsystem man kör. Funkar oftast endast under Windows.
Mindre kul för dem som vill ha ngt annat än Windows i sin dator.

Canon är ett bolag som jag själv har en produkt från (en gåva, för jag hade aldrig köpt den själv).
Det finns ännu efter flera månader ingen programvara för att få den att funka med nät under Lion - och snart kommer Mountain Lion....
Canons drivrutiner på scanners ser ut som ngt hoplimmat under OS9...så det kommer väl därifrån...
Min lösning är att jag har en jättefin nätverkslaser - som är inkopplad med USB-kabel...

Så jag skulle vilja anmäla avvikande åsikt om vi säger så...

Har en sv/v HP LaserJet P2255d som jag kan rekommendera. Räknade nyligen ut utskriftskostnaden inklusive papper och fick det till 32 öre/utskrift. Jobbar själv med layout men känner inget behov av att se korr i färg. Hade tidigare en färglaser från HP men den slumpade jag bort för 50 kr när tonern tog slut. Blev billigare att köpa en ny skrivare.

Citat:

[...] Undvik HP som börjar på 1 eller 2 1xxx. 2xxx. [...]

Mjaa, gamla HP 2600 är ju ok kvalitetsmässigt. Både jag och brorsan har maskiner med ett antal år på nacken numera. På mitt förra kontor hade vi en 2600 som verkligen fick jobba. Inga problem så länge man såg till att köra en omgång originalpatroner efter fem-sex omgångar "påfyllda" patroner (denna maskin har ju trumma inbyggd i tonerkassetten). Men den är ju inte upp till snuff vad gäller kvalitet på fotoutskrifter. Men vilken laserskrivare är det jämfört med en riktig foto-bläckis?

Som sagt ovan - det finns massor av gamla, goda trådar i ämnet. Här står det mycket om nyss nämnda HP exempelvis: http://www.99.se/kringutrustning/209955-bra-prisvard-laserskrivare-mac.html Egentligen är det meningen att man skall fortsätta i dessa trådar istället för att starta en ny. Rubriken är ju 100% relevant och det kan vara bra att slippa upprepa sig.

Behöver man PostScript nuförtiden? – läs mer här: http://www.99.se/kringutrustning/243554-farglaser-med-ps-nat.html

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-15 10:02

Jag har bara haft 2 skrivare och båda Canon Pixma. När den första började ge gula ränder över sidorna trodde jag den var slut och köpte min nya Canon Pixma MG8150 samtidigt som jag köpte min nya iMac i5. Men som vanlig privatperson som då och då skriver ut någonting, är det inte värt priset. Inte nog med att bläcket torkar på grund av för lite användning, så i fortsättningen blir det som reboot81 tipsar om, skickar en bild till JapanPhoto eller Crimson. Räcker det med png, eller kräver dom annat format.
Kalle

Ursprungligen av iKalle:

Räcker det med png, eller kräver dom annat format.

Räcker? JPEG är ju alltid ett säkert kort (ursäkta vitsen ). I kvalitet 11 eller 12 om du är orolig för komprimeringsartefakter, men i praktiken skall det mycket till innan de syns under kvalitet 9. Färgläget bör vara sRGB om du inte får besked om annat - "alla" konsumentlabb tar för givet att det är sRGB, så om du skickar en med Adobe 1998-profil (som ju en del lite mer avancerade kameror klarar av att spara som), får du färger som kan vara ganska så off, om man säger så.

Ursprungligen av johan_tanying:

Räcker? JPEG är ju alltid ett säkert kort (ursäkta vitsen ). I kvalitet 11 eller 12 om du är orolig för komprimeringsartefakter, men i praktiken skall det mycket till innan de syns under kvalitet 9. Färgläget bör vara sRGB om du inte får besked om annat - "alla" konsumentlabb tar för givet att det är sRGB, så om du skickar en med Adobe 1998-profil (som ju en del lite mer avancerade kameror klarar av att spara som), får du färger som kan vara ganska så off, om man säger så.

Crimson är kompetenta nog att begripa sig på TIFF:ar i AdobeRGB, aldrig några problem där.
Använder man alla dessa "konsumentlabb" typ FUJI och sånt skit skall man nog se upp
med att sända ngt annat än sRGB.....

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-15 13:38

Jo jag visste att Jpeg är bäst men gjort för större saker som tidningssidor och dyligt och min skrivare skriver bara skriver ut i A4. Lämnar man bort jobben till proffsen så bör det nog bli bättre resultat.
Tack

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-15 18:10

Bara så att jag inte gör fel val.
Vad menas med LED-skrivare?
Man kan väl använda vanligt skrivarpapper? så att man inte behöver köpa special dito.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-15 19:36
Ursprungligen av torin:

Bara så att jag inte gör fel val.
Vad menas med LED-skrivare?
Man kan väl använda vanligt skrivarpapper? så att man inte behöver köpa special dito.

Det är en typ av "laserskrivare" som istället för laser använder LED för att belysa trumman. Billigare (i alla fall förr). Vanligt papper går bra.
Det man ska tänka på är att inte använda vanlig OH-film i en laserskrivare, utan OH-film avsett för just laserskrivare. Den kan smälta annars (om någon nu fortfarande gör OH-bilder...).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-16 18:05

Tack Kenjon. Trodde inte att LED var tillräckligt ljusstarka för detta ändamål. Nu har jag lärt mig detta.

Det heter LARSERskrivare
samma grund ord som i LARSERsvärd....
Lite bättre och lite dyrare än vanlig laser.
/m

Ursprungligen av martinator:

Det heter LARSERskrivare
samma grund ord som i LARSERsvärd....
Lite bättre och lite dyrare än vanlig laser.
/m

Fyllan tilltar på Ullevångstorget ?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-20 10:49

Tack för alla råd.
Har nu beställt en skrivare via Dustin
BROTHER HL-4150CDN
Väntar nu bara på leverans och hoppas att den kommer att fungera bra.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-03-30 18:56
Ursprungligen av torin:

Tack för alla råd.
Har nu beställt en skrivare via Dustin
BROTHER HL-4150CDN
Väntar nu bara på leverans och hoppas att den kommer att fungera bra.

Trevligt, funkade med en gång utom utskrift på två sidor på samma papper.
Hittar ingen inställning för det i skrivarinställningar.
Trodde först att det inte funkade med 10.4.11 men när jag prövar med syst 10.5 från en annan dator, så funkade det inte där heller.
Prövade med att ringa till Brothers support, men kopplades vidare och de hörde aldrig av sig.
Har nu skrivit till Dustin och klagat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-02 11:01
Ursprungligen av torin:

Trevligt, funkade med en gång utom utskrift på två sidor på samma papper.
Hittar ingen inställning för det i skrivarinställningar.
Trodde först att det inte funkade med 10.4.11 men när jag prövar med syst 10.5 från en annan dator, så funkade det inte där heller.
Prövade med att ringa till Brothers support, men kopplades vidare och de hörde aldrig av sig.
Har nu skrivit till Dustin och klagat.

Jag har nog aldrig testat skriva ut på båda sidorna, men har du sett över inställningarna en extra gång innan du skrev ut?
Först utgår jag ifrån att kryssrutan Dubbelsidig ska vara bockad, men sen kan du även att välja att bara skriva ut alla jämna eller udda sidor. Låt säga att du först skriver ut alla dina jämna, vänder på utskrifterna och sen bara skriver ut dina udda. Detta borde nog medföra att du får dubbelsidigt med rätt info på respektive sida?

För skrivare med lite mer avancerade inställningar (som jobbets bizhub) brukar det finnas en smidig inställning så sköts allt direkt från skrivaren åt dig, likt bilden här nedan.

Lycka till och hoppas att du är nöjd med din skrivare!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-30 23:10

ok! Då har jag sannolikt bara haft flyt. Jag har nämligen haft två HP LJ1xxx i rad och enda anledningen till att jag bytte ut den första var att jag ville ha en trådlös. Båda har fungerat utmärkt. Den första fick jag iofs köra med en nära-träff-drivare som du säger men skrivaren fungerade alldeles utmärkt med den.

Vad det gäller Canon så har jag inte haft någon själv på många år så där får jag lita på er andra.

Bevaka tråden