Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

plex till atv2, transcode?!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har pillat med plex till atv2 ett litet tag nu men är faktiskt först nu som jag provat på att streama film från min server med PMS till min atv2.

och det "laggar"/buffrar som satan.
och kollar jag på servern så går CPU i topp..

det säger mig bara en sak och det är att när man streamar med plex så "transcodear" programmet filmen on-the-fly till atv2 samtidigt som man tittar

(precis som t.ex airvideo gör för att man ska kunna kolla på film på iphone över 3gs och liknande sämre uppkopplingar mot nätet)

så min fråga är då, varför i helsike transcodar den till atv2 när jag kör i mitt nätverk?
och går det att ändra så att den inte gör det?

transcode kräver ju en ganska bra dator för att inte det ska lagga eller liknande, och ska jag lägga pengar på en ny dator för att kunna streama med plex kan jag lika gärna köpa en fet htpc för de pengarna

i mina ögon är det helt ofattbart att plex transcodar till atv2 när t.ex boxee kan streama direkt från datorn utan transcode, så varför skulle inte plex bara kunna streama filmen som den är?

men å andra sidan kanske det är någon aspekt jag inte tänker på när det kommer till atv2/plex..

summa sumarum är iaf att om transcode är enda sättet att kolla på mina filmer så är det slut på atv2/plex-tramset och skiten åker ut så får jag lida med boxee box ett tag till tills något bättre kommer ut på marknaden.
(avbeställde precis min atv3 nu pga detta)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 03:20

Naturligtvis så måste Plex göra om formatet på filmen till sådant som Atv2 kan spela upp.
Men varför jailbreakar du inte din Atv2 och lägger in Plex på den?

Får man fråga varför du inte är nöjd med Boxee box?

Ursprungligen av lappen71:

Naturligtvis så måste Plex göra om formatet på filmen till sådant som Atv2 kan spela upp.
Men varför jailbreakar du inte din Atv2 och lägger in Plex på den?

Får man fråga varför du inte är nöjd med Boxee box?

Vet inte riktigt vad du menar. Först snackar du om plex och vad den måste göra som svar på min fråga.
Och då är det ju ganska uppenbart att jag har plex på atv och då alltså jailbreakat, eftersom jag pratar just om plex på atv och att jag provat.

Sen säger du att jag ska jailbreaka och lägga in plex

Och jag gillar inte boxee box för enligt mig så är det buggy box. Så otroligt seg och masa problem.

Men eftersom det är den spelaren som tar flest format så har jag fortfarande kvar den.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 12:19
Ursprungligen av tqila:

Vet inte riktigt vad du menar. Först snackar du om plex och vad den måste göra som svar på min fråga.
Och då är det ju ganska uppenbart att jag har plex på atv och då alltså jailbreakat, eftersom jag pratar just om plex på atv och att jag provat.

Sen säger du att jag ska jailbreaka och lägga in plex

Det framgick aldrig i ditt ursprungsinlägg att du hade JB:at din Atv2 utan jag tolkade att du hade ett program typ Airvideo som streamade filmen till den Atv2.
Jag trodde att en JB:ad Atv2 med Plex installerad fungerade i princip som en Boxee Box där man bara behövde mappa upp utdelningarna och sen skötte Boxee Box resten.

Angående Boxee Box är min upplevelse inte samma som din utan min spelar upp allt material utan problem.

Själv har jag en Mac Mini 2010, core 2 duo där min PMS jobbar. Fungerar asbra med ATV2. Har de flesta filmer i MKV.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 12:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv har jag en Mac Mini 2010, core 2 duo där min PMS jobbar. Fungerar asbra med ATV2. Har de flesta filmer i MKV.

Så man måste ha PMS installerad på en dator FAST Atv2 är JB:ad med Plex installerad?

Ursprungligen av lappen71:

Så man måste ha PMS installerad på en dator FAST Atv2 är JB:ad med Plex installerad?

Korrekt. Plex-klienten i Atv2 har själv ingen media, utan den streamas från plex Media Server.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 13:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Korrekt. Plex-klienten i Atv2 har själv ingen media, utan den streamas från plex Media Server.

Hm...nu tror jag vi inte förstår varandra
Jag vet att Atv2 inte har någon media i sig eftersom den är utan hdd.

Klarar inte en JB:ad Atv2 med Plex eller XBMC att spela upp filmer från en nätverksenhet utan att det är ett serverprogram installerat på denne?

Ursprungligen av lappen71:

Hm...nu tror jag vi inte förstår varandra
Jag vet att Atv2 inte har någon media i sig eftersom den är utan hdd.

Klarar inte en JB:ad Atv2 med Plex eller XBMC att spela upp filmer från en nätverksenhet utan att det är ett serverprogram installerat på denne?

Det klarar den även utan JB med hemmadelning. Då har du din media i iTunes på annan dator. Xbmc är jag dock inte så insatt i, men som lilledanne skriver så verkar det gå bra.

Ursprungligen av lappen71:

Hm...nu tror jag vi inte förstår varandra
Jag vet att Atv2 inte har någon media i sig eftersom den är utan hdd.

Klarar inte en JB:ad Atv2 med Plex eller XBMC att spela upp filmer från en nätverksenhet utan att det är ett serverprogram installerat på denne?

Korrekt. PMS gör om filmerna/tvserierna/musiken till ett format som Apple TV:n kan spela upp native. Plexklienten i ATV2:n använder sig av Apples videouppspelare.
Om du däremot har dina filmer/serier/musik i korrekt format på din dator redan så kommer inte PMS att transcode:a/remuxa dina filer.

Hej kör XBMC 11.0 på ATV2 och den fixar alla format jag testat so far ( inte testat så många obskyra format iofs ), bara att mappa upp disken så streamar den utan transcoding och lagg.

XBMC

Kan tipsa om Navi-X plugin:en till XBMC , vad "content aggregator" betyder, som de själva beskriver Navi-X , det får ni lista ut själva vad det betyder...;)

http://website.navi-x.org/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 16:20
Ursprungligen av lilledanne:

Hej kör XBMC 11.0 på ATV2 och den fixar alla format jag testat so far ( inte testat så många obskyra format iofs ), bara att mappa upp disken så streamar den utan transcoding och lagg.

Men då är frågan varför TS måste ha ett serverprogram installerat för att Plex ska kunna spela upp filmerna?

Ursprungligen av lilledanne:

Kan tipsa om Navi-X plugin:en till XBMC , vad "content aggregator" betyder, som de själva beskriver Navi-X , det får ni lista ut själva vad det betyder...;)

Navi-X Media Browser - Home Page

Det finns till Boxee Box också men använder det sällan.

Ursprungligen av lappen71:

Men då är frågan varför TS måste ha ett serverprogram installerat för att Plex ska kunna spela upp filmerna?

Det är väl så Plex är uppbyggt - du har en mediaserver som scrapar etc och sen kan plex klienter ansluta till denna. Även om du kör plex lokalt på en enda dator kör du ju en plex klient som ansluter till din mediaserver lokalt på samma maskin.

XBMC är server/klient samtidigt kan man säga, den scrapar direkt mot utdelade diskar etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 16:30
Ursprungligen av lilledanne:

Det är väl så Plex är uppbyggt - du har en mediaserver som scrapar etc och sen kan plex klienter ansluta till denna. Även om du kör plex lokalt på en enda dator kör du ju en plex klient som ansluter till din mediaserver lokalt på samma maskin.

XBMC är server/klient samtidigt kan man säga, den scrapar direkt mot utdelade diskar etc.

Ok då är valet enkelt vid val av mediaspelare till Atv2

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Korrekt. PMS gör om filmerna/tvserierna/musiken till ett format som Apple TV:n kan spela upp native. Plexklienten i ATV2:n använder sig av Apples videouppspelare.
Om du däremot har dina filmer/serier/musik i korrekt format på din dator redan så kommer inte PMS att transcode:a/remuxa dina filer.

Ok, då är det dags för mig att kasta ut plex och atv2
Transcode är inget min server gillar och då är boxee box bättre (för mig)
Filmer laggar sönder på atv2 med plex/transcode genom min server.

Dock funkar transcode med airvideo till tex iPad eller iPhone hur bra som helst.

Hm kan inte editera när jag surfar med mobilen...

Iaf, konstigt/uselt att plex måste transcodea mkv/h264 till atv2 (det den gör hos mig iaf)

Ursprungligen av tqila:

Hm kan inte editera när jag surfar med mobilen...

Iaf, konstigt/uselt att plex måste transcodea mkv/h264 till atv2 (det den gör hos mig iaf)

Vad har du för dator, mest bara nyfiken då min core 2 Duo klarar det galant?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad har du för dator, mest bara nyfiken då min core 2 Duo klarar det galant?

intel pentium 4 650 3,4ghz
4gb ram

men hur som helst, är mycket ointresserad av det om det är transcode. så blir boxee box istället (provat xbmc till atv2 och det är allt annat än bra det också, inte ens i närheten av xbmc till pc)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 17:35
Ursprungligen av tqila:

intel pentium 4 650 3,4ghz
4gb ram

men hur som helst, är mycket ointresserad av det om det är transcode. så blir boxee box istället (provat xbmc till atv2 och det är allt annat än bra det också, inte ens i närheten av xbmc till pc)

Fungerar inte ens det nya XBMC bra?

Hade själv planer på att byta ut min Boxee Box mot Atv3 för att använda som mediaspelare.
Men efter som jag bara har en NAS så är jag tvungen att använda XBMC men om den inte fungerar bra vet jag inte.
Boxee Boxen fungera bra för mig så det blir att hålla fast vid den ett tag till.

Xbmc 11 fungerar fantastiskt bra på atv2. Det är ett stort lyft mot Xbmc 10.

när kom 11:an ut?

jag provade xbmc på atv2 runt jul och då var jag verkligen inte nöjd. men minns inte vilken version det var.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 19:38
Ursprungligen av tqila:

när kom 11:an ut?

jag provade xbmc på atv2 runt jul och då var jag verkligen inte nöjd. men minns inte vilken version det var.

Tror faktiskt någon har postat om Xbmc 11 i denna tråd redan

Ursprungligen av lappen71:

Tror faktiskt någon har postat om Xbmc 11 i denna tråd redan

Misstänker att du körde default skinn? Då blir det lätt segt, testa ett lätt skinn istället.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-03-30 19:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Misstänker att du körde default skinn? Då blir det lätt segt, testa ett lätt skinn istället.

Du citera fel person
Jag har inte ens en Atv2

ok, 24 mars alltså..
ja då får jag nog prova den versionen först innan jag fortsätter såga xbmc

och ja, jag körde default skin men problemet var inte "segheten" utan att den krångla med i stort sett allt jag försökte spela..
antingen ingen bild, eller så var det knaster och höga ljudsmällar i ljudet eller så starta inte filmerna alls.

och utöver det så krångla alla inställningar då de "krockade" med atv-inställningarna av någon anledning.

och för att tillägga ytterligare en miss från deras sida så var det att den versionen inte stödde blu-ray (rena rippar) så dessa var det no-fucking-way att de gick att lira.. (om jag inte minns fel så dök de inte ens upp i listan eller om det bara var så att de vägrade starta)

haha, ja nu minns jag iallafall en sak som gjorde att jag sluta använda xbmc till atv2..
det går ju inte att ta bort något man lagt till utan att gå in i databaser och pilla. (som i detta fallet la jag till min film-mapp men råka ta "go back" innan jag lagt till scraper och autosökning)

och eftersom det inte går att ändra info på det man lagt till så måste man ju ta bort den och lägga till en ny istället..

Senast redigerat 2012-03-30 20:44
1
Bevaka tråden