Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify får konkurrens - Rdio på väg till Sverige

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

…och Rdio har en iPad-app vilket Spotify otroligt nog inte har. Om priset kommer vara samma som Spotify lämnar jag deras fula "iPadapp" och går över till Rdio direkt!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-30 08:45
Ursprungligen av korthoga:

Om priset kommer vara samma som Spotify lämnar jag deras fula "iPadapp" och går över till Rdio direkt!

Hur gör du med spellistor och annat, börjar om från början?

Ursprungligen av korthoga:

…och Rdio har en iPad-app vilket Spotify otroligt nog inte har. Om priset kommer vara samma som Spotify lämnar jag deras fula "iPadapp" och går över till Rdio direkt!

Jag också!!! tycker det är under all kritik att Spotify inte har släppt en "riktig" iPad app.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 08:34

Det skulle jag också göra, av ren "in your face"-princip.

Skojar de med mig?

  • Medlem
  • 2012-03-30 12:55
Ursprungligen av Scarecrow:

Skojar de med mig?

Nä, de följer bara "branschstandard".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 18:22
Ursprungligen av wlao:

Nä, de följer bara "branschstandard".

Grooveshark har även en mobilversion med html 5 (i beta än så länge). Den kan spela musik i Safari på min iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 17:57
Ursprungligen av Scarecrow:

[ATTACH="CONFIG"]32731[/ATTACH]
Skojar de med mig?

Epic fail.

Ta hem Google Chrome så funkar det.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-05 08:49
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ta hem Google Chrome så funkar det.

...för att den har flash inbyggt.

Går jag in på deras sida står det "bara 49 dollar i månaden" - whaaat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-01 12:14

Jag tror du läste fel;

"Rdio Unlimited costs $9.99/month, and supports web, mobile and supported media player use. Rdio Web costs $4.99/month, and supports web use only."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-04-01 13:19
Ursprungligen av sylt:

Jag tror du läste fel;

"Rdio Unlimited costs $9.99/month, and supports web, mobile and supported media player use. Rdio Web costs $4.99/month, and supports web use only."

Går jag in till Rdio med min iPhone står det "From just $49.00 a month"

Ursprungligen av joakimo:

Går jag in till Rdio med min iPhone står det "From just $49.00 a month"

Samma från iPad.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-01 14:24

De e la bara å köra..... Tar dom inte kort

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-01 15:07

Jag är för nöjd med Spotify. Det enda som kan få mig att byta är om Apple själva släpper en prenumerationsmodell. Det är bekvämt att mina listor är klara och åtkomliga från alla enheter, och jag kan skicka låtar till alla mina vänner. Jag skulle inte ens ta mig tid att prova om så Rdio blev gratis för alltid.

Jag skulle gärna byta bara pga avsaknaden av en iPad-app, och har till och med provat köra Wimp en månad. Men... fördelen med Spotify är just den stora marknaden dom sitter på. Jag delar mycket låtar med vänner och länkar då till Spotify, för jag vet att mina vänner använder det. Skulle jag byta permanent så tappar jag hela den "sociala" biten, mina vänner som skiter blankt i iPad-appar och AirPlay osv kommer inte byta för Spotify har dom alltid använt sedan dom började med streaminglösning.

Personligen tycker jag att ett bättre sorterings-system och mer logisk navigering (som bla Wimp har) räcker för att motivera ett byte. Förutsatt att katalogerna inte skiljer sig så mycket... Jag kommer iaf att undersöka Rdio när det kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-01 15:40

Jämförelsen som Wired gjort känns lite märklig. Vem lyssnar i realiteten på all den musik de använt vid jämförelsen?

Själv slutade jag med Spotify pga deras Facebook-krav och skvallerbytte-funktion. Beter de sig så får de inte mina pengar.

Ursprungligen av oskard:

Jämförelsen som Wired gjort känns lite märklig. Vem lyssnar i realiteten på all den musik de använt vid jämförelsen?

Det är väl ingen som tänker sig att man lyssnar på alla 5000 album som användes i första jämförelsen, utan det är till för att få ett stort underlag att jobba med för att sedan hitta trender i statistiken. Som att t.ex. följande:

Citat:

Spotify has a reputation for having a deeper catalog, but at least for historic critically-regarded albums, Rdio has a better selection of both popular and obscure artists. More albums in the top 5,000 were available on Rdio, and they offer exclusive access in the U.S. to huge acts like Bob Dylan, Pink Floyd, the White Stripes, and Queen.

Om Rdio har ett större utbud av både populära och obskyra artister så är chansen större att Radio har det man söker helt enkelt. Sen spelar statstik inte så stor roll i det enskilda fallet och är det en handfull specifika artister eller album man vill åt måste man kolla själv. Det finns förstås andra mätningar man kan göra, som vilken tjänst som snabbast kommer ut med nysläpp osv.

Själv tycker jag det är frusterande med Spotify att det är så flytande vilka album som finns. Man kan ha gjort en fin spellista för ett år sedan och nu är hälften av skivorna bortplockade när man ska lyssna på den igen*. Det är förstås inte Spotifys fel bara, om artister och skivbolag väljer att dra tillbaka material från Spotify så måste de följa detta. Men jag som användare drabbas ändå.

Och hela den här i idén med regioner känns så 1900-tal överhuvudtaget.

* = Snälla Spotify varför finns inte längre The Wicked Symphony och Angels of Babylon med Avantasia, varför gör ni såhär mot mig?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-05 20:07
Ursprungligen av oskard:

Jämförelsen som Wired gjort känns lite märklig. Vem lyssnar i realiteten på all den musik de använt vid jämförelsen?

Själv slutade jag med Spotify pga deras Facebook-krav och skvallerbytte-funktion. Beter de sig så får de inte mina pengar.

Vaddå, tror du alla lyssnar på britta spjut eller?

Jag använder Spotify ytterst sparsamt, men precis som Brandylf tror jag Spotify är för inarbetat här i Sverige. Den stora massan har konton där, ofta Premiumkonton, så jag är tveksam till att en övergång till Rdio skulle vara aktuellt här - om inte Spotify av någon anledning försvann eller blev kraftigt försämrat.

Sportigt har visst en ipadapp

Ursprungligen av kalleballong:

Sportigt har visst en ipadapp

Vad är "Sportigt" och vad har det med Spotify och Rdio att göra?

Ursprungligen av Capeman:

Vad är "Sportigt" och vad har det med Spotify och Rdio att göra?

Ser ut som en autocorrect på t.ex. iPhone.. Ska säkert vara Spotify, även om de inte har någon iPad-app..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-04-05 08:35

Wired:s lista stämmer ju inte ens. Jag lyssnar på rätt skum musik överlag, mycket elektroniskt och experimentellt, och för det är spotify utmärkt. Det dom inte har tankar jag ned på Soulseek eller köper via iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-06 11:14

Finns det verkligen bara två alternativ?
1. Lyssna på alla musiksorter som finns?
2. Lyssna på Britta Spjut?

Jag tror många lyssnar på artister inom en viss genre. Då hjälper dte inte så mycket om det finns med en massa artister inom genrer de inte lyssnar på.

Jag bara tyckte att det var ett konstigt jämförelsemått. Förlåt, jag skall sluta vara nyanserad.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-06 13:18
Ursprungligen av oskard:

Finns det verkligen bara två alternativ?
1. Lyssna på alla musiksorter som finns?
2. Lyssna på Britta Spjut?

Jag tror många lyssnar på artister inom en viss genre. Då hjälper dte inte så mycket om det finns med en massa artister inom genrer de inte lyssnar på.

Jag bara tyckte att det var ett konstigt jämförelsemått. Förlåt, jag skall sluta vara nyanserad.

Jag överdrev för effektens skull.
Det jag menade var att för att du inte tror någon lyssnar på det betyder det inte att det inte finns folk som gör det.

Bra tråd - nu förstår jag ännu tydligare att prenumerationsradio inte är för mig. Absolut inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-10 08:18

Ni som vill migrera från Spotify till t ex Grooveshark (jag tänker personligen utvärdera en månad) kan konvertera spellistorna via Groovylists.com. Funkar fint.

Bevaka tråden