Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiken kring iMessage

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-12-26 11:13

För mej sker det omgående (dvs 10 sekunder).

Ursprungligen av kenjon:

För mej sker det omgående (dvs 10 sekunder).

Som jag skrev tidigare i tråden. När jag vart utomlands och stängt av datatrafik så har jag inte fått svar på mina sms alls förens jag kom till ett wifi. Och då har personen svarat på mitt sms= mitt telenummer.

Ursprungligen av jurassic579:

Som jag skrev tidigare i tråden. När jag vart utomlands och stängt av datatrafik så har jag inte fått svar på mina sms alls förens jag kom till ett wifi. Och då har personen svarat på mitt sms= mitt telenummer.

Det är roaming du skall se till är inaktiverat.
Datatrafik används av mms och som vi vet kommer mycket sms som mms när iphone buggar.

Ursprungligen av illerG:

Det är roaming du skall se till är inaktiverat.
Datatrafik används av mms och som vi vet kommer mycket sms som mms när iphone buggar.

Jag skrev fel. Självklart är det data-roaming jag slår av när jag är utomlands.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-26 15:12

Undrar om det blir förbättringar på iMessage iom 5.1?
Just nu känns den lite Beta.

Det kan vara det som är problemet. MMS kräver datatrafik på iPhone. Dum fråga men det var inte MMS som du fick?

men oavsett om man slår av datatrafiken eller dataroamingen så blir konsekvenserna samma utomlands. Ingen datatrafik och inga MMS. SMS borde iofs fungera men det kanske är som iller skrev - att en del SMS skickas som MMS för iPhone. Fick faktiskt ett SMS som MMS så sent som häromdagen från min son.

  • Medlem
  • hallstahammar
  • 2012-01-28 12:12

iMessage problem

Jag har 2 Iphone en 3gs och en 4a med samma apple id. Jag kan skicka iMessage till andra med iPhone från min 4a och 3a men inte skicka från 4 an till min 3gs men omvänt går det skicka från 3an till 4an.
mvh/nierw

Har du ställt in "ta emot på" till din Apple id? Jag minns inte riktigt men tror att du måste ställa in din mottagningsaddress explicit för att ta emot iMessage på den.

  • Medlem
  • hallstahammar
  • 2012-01-28 18:04

Jag har löst det. I min 3gs så var det ett gammalt simkortsnr som låg kvar under meddelande/ta emot på/telefon och i min 4a så hade jag i kontakter både iphone nr och mobil nr. raderade mobil och nu funkar det.
mvh/nierw

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-28 16:53

Förlåt men jag förstår inte riktigt, om jag stänger av dataroaming, mobildata och 3G nu när jag ska utomlands och om någon skulle skicka ett meddelande till mig som annars skulle bli ett Message blir det ett sms? Jag vill få reda på hur det ligger till så man inte kommande faktura blir väldigt tråkig att betala.

Ja, det blir ett sms om du inte har någon datauppkoppling.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-28 17:35

Ju, det borde det göra nu när man tänker efter :"> Jag är på säkra sidan och stänger ner allt sånt.

Ursprungligen av keptang:

Ja, det blir ett sms om du inte har någon datauppkoppling.

Fast det har jag vart med om att det inte händer. I italien tex så fick jag 24 h gamla medelanden som skickats som iMessage när jag kom åt WiFi.

Ursprungligen av jurassic579:

Fast det har jag vart med om att det inte händer. I italien tex så fick jag 24 h gamla medelanden som skickats som iMessage när jag kom åt WiFi.

Ja, det verkar inte som Apple tänkt igenom iMessage 100%, precis som iMessage som går iväg till fel telefon som man läst om (användare bytt telefon).
men det blirnog bättre vartefter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-29 11:37

Beror det inte på dina inställningar? Jag har ställt in det så att det INTE ska skickas ett sms om mottagaren inte har internet. Istället levereras iMessage nästa gång mottagaren är uppkopplad.

Aha, ja har man kryssat ur det(som skickare) så blir det så såklart.
Rätt dumt att kunna stänga av det, eller så skickar man aldrig ngt viktigt/bråttom.

Ja, eller så är man inte intresserad av att skicka SMS alls? Är det inte så det funkar? Meddelanden skickas bara till någon som de alls har iMessage. Så tolkar jag det.

Ursprungligen av theplague:

Ja, eller så är man inte intresserad av att skicka SMS alls? Är det inte så det funkar? Meddelanden skickas bara till någon som de alls har iMessage. Så tolkar jag det.

Så ligger det säkert till. Om man då som skickare inte har uppkoppling kan man inte skicka alls.
Korkat att stänga av dock, eller så förutsätter man som skickare att alla alltid har uppkoppling.

Om man skickar ett iMessage från en iPhone och detta inte blir omedelbart levererat så kan man trycka på meddelandet och skicka det som sms istället. Kan vara värt att tänka på om ni skickar mycket sms.

När jag skickar ett iMessage från min nya ipad så har jag en katt som symbol. Hur byter jag denna? ( Hatar katter, älskar hundar) Dett har jag inte på tex min laptop.

Kan man på något sätt lösenordskydda så ingen kan öppna imessage på datorn? Folk älskar ju en "facerape" så imessage ligger illa till tycker jag.

Ursprungligen av jurassic579:

När jag skickar ett iMessage från min nya ipad så har jag en katt som symbol. Hur byter jag denna? ( Hatar katter, älskar hundar) Dett har jag inte på tex min laptop.

Kan man på något sätt lösenordskydda så ingen kan öppna imessage på datorn? Folk älskar ju en "facerape" så imessage ligger illa till tycker jag.

Använda lösenord på datorn kan vara en idé. Alt att ta bort appen.

Jag vet inte om det här har tagits upp men så här är det:

Idag fick jag numret till en person ( hantverkare). Pratade med han och vi bestämde en tid som jag skulle bekräfta via sms. Jag skriver ett meddelande till han och skickar. Då skickas det med blå bakgrund ( imessage?) och efter en stund står det:Levererat.

Jag trodde man behövde en mailadress för att kunna använda imessage?

Det enda jag bryr mig om är om han fått meddelandet, känns lite jobbigt att ringa upp och fråga. Vad tror ni? ( han har inte svarat så klart)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-14 18:26

iOS känner av om mottagaren har en iPhone med iMessage aktiverat. Då kan man skicka iMessage istället för SMS till telefonnummret. Du ser själv i inställningarna vilka kanaler du valt att ställa in iMessage på, telenr eller mailadress (eller båda).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-05-15 15:48
Ursprungligen av jurassic579:

( han har inte svarat så klart)

Men han är ju hantverkare så vad förväntar du dig!? )

Nej, det räcker med telefonnumret för att imessage ska skickas

Tack för två snabba svar! Återgå..

På Engagdet's liveblog för WWDC, så skrev dom följande:

"You can provide a phone number and Apple ID, so you can answer that call on your iPad or even your Mac! Same goes for iMessages."

Kan det vara det jag tror?

Jag såg det där. Och om det betyder vad jag tror så hoppas jag bara att de då har löst säkerhetsproblemen som de har haft tidigare

Har kollat på keynoten nu, och man kommer kunna koppla ihop sitt telefonnummer till iCloud, äntligen.

Bevaka tråden