Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ni det här felmeddelandet på era Air?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad har/hade ni gjort då? Det kommer och går. Några dagar kan gå utan att det dyker upp. Andra dagar kommer det hela tiden. Gör att kameran slutar funka. Fixas av Apple? Är en late 2010.

Det är alltså ingen enhet ansluten när fönstret kommer upp.

Senast redigerat 2012-03-22 13:10

Jag ser inget felmeddelande. Glömde du att bifoga en bild, eller?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag ser inget felmeddelande. Glömde du att bifoga en bild, eller?

Ja, sorry.

Så, nu är det bifogat.

190 som läser utan att svara?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-22 23:46

Det meddelandet kommer upp när något drar mer ström än vad portarna för USB kan leverera. Du skriver att du inte har något inkopplat när det händer med att din iSight avaktiveras vilket är logiskt då den styrs av USB-kretsarna i datorn.

Så antingen har du en mjukvarubugg eller så har du fysiskt fel i hårdvaran och då måste den lämnas in för åtgärd. Börja med att utesluta mjukvaran, installera om OS X, det skriver över systemet och bör därmed skriva över de filer som styr USB.

Du kan även prova att återställa SMC, de kretsarna styr hårdvaran i datorn kan man säga.
Intel-baserade Mac-datorer: Återställa systemhanteraren SMC (System Management Controller)

Ursprungligen av mattem:

Det meddelandet kommer upp när något drar mer ström än vad portarna för USB kan leverera. Du skriver att du inte har något inkopplat när det händer med att din iSight avaktiveras vilket är logiskt då den styrs av USB-kretsarna i datorn.

Så antingen har du en mjukvarubugg eller så har du fysiskt fel i hårdvaran och då måste den lämnas in för åtgärd. Börja med att utesluta mjukvaran, installera om OS X, det skriver över systemet och bör därmed skriva över de filer som styr USB.

Du kan även prova att återställa SMC, de kretsarna styr hårdvaran i datorn kan man säga.
Intel-baserade Mac-datorer: Återställa systemhanteraren SMC (System Management Controller)

Tack för förslag på lösning.

Vad jobbigt att installera om systemet när jag just har installerat de program jag behöver etc.

Provade det där SMC-tricket. Hade hittat det. Undrade om jag gjorde rätt – det märktes ju inte. Datorn talade inte om att jag hade ”återställt SMC”.

Men vad tror du och ni andra (kom igen nu!) – vad handlar det här om?!

Kolla på bilden som jag skickar med: så gör datorn några gånger om dagen. Skickar fram 4-6 identiska felmeddelanden ovanpå varandra på mindre än 1 sekund. Och jag tycker att batteriet dras ur förvånansvärt fort. Räcker långt ifrån de 5 timmar som Apple lovar. Har inget anslutet till datorn. Är det här något som Apple fixar utan att ta betalt (som de gjorde flera gånger med sprickorna på min vita MB)?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-25 16:52

Börja med en "vanlig" installation av OS X, då skrivs enbart systemet över, alla dina filer program mm är kvar och det ser ut "som vanligt" när datorn startar om igen efter installationen. Dock med nya fräscha systemfiler.

Är bara om du själv väljer att radera disken allt försvinner.

Nej, du får ingen bekräftelse på att SMC har återställts, har du följt instruktionerna så funkar det. Man märker det annars på att ljusstyrka för skärm/tangentbord samt ljudet återställs till fabriksvärde.

Angående batteriet så ta ett snack med din APR, de kan även testa batteriet, de kör ett litet program som direkt visar om det är kass eller ej.

Angående batteriet så beror det ju på hur du använder datorn, Apple testar själva det på detta viset:

Citat:

Testerna utfördes av Apple i juli 2011 med dubbelkärniga 1,7 GHz Intel Core i5-baserade 13-tums MacBook Air-enheter som ännu inte var i produktion och dubbelkärniga 1,6 GHz Intel Core i5-baserade 11-tums MacBook Air-enheter som ännu inte var i produktion. Trådlösa webbtester mäter batteritiden genom att surfa trådlöst på 25 populära webbplatser med bildskärmens ljusstyrka inställd på 50 procent. Standby-testerna mäter batteritid genom att låta en dator som är ansluten till ett trådlöst nätverk försättas i ett djupt viloläge när programmen Safari och Mail är öppna och alla systeminställningar har sina förvalda värden. Batteriets drifttid varierar beroende på inställningar och användning. Mer information finns på Apple - Batterier.

Så kör du på batteri så ska du inte köra en massa program/flikar för varje process "förbrukar" processortid och därmed batteri, ljusstyrkan ska vara så låg som omgivningen medger, ljudet likså, spelar du musik/film så drar det också kraft och förkortar batteritiden.

Det luktar hårdvarufel.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det luktar hårdvarufel.

Moderkort, gissade de på Digital Inn idag.

Är det inte åt helvete att en Apple-dator ska behöva nytt moderkort efter ett drygt år??!!

Ursprungligen av Nyteknik:

Moderkort, gissade de på Digital Inn idag.

Är det inte åt helvete att en Apple-dator ska behöva nytt moderkort efter ett drygt år??!!

Nej, det är ju inte det. Saker går sönder ibland dessvärre.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, det är ju inte det. Saker går sönder ibland dessvärre.

Det är inte...åt helvete? Eller hur ska jag förstå ditt svar?

Ursprungligen av Nyteknik:

Det är inte...åt helvete? Eller hur ska jag förstå ditt svar?

Precis, det är inte "åt helvete", det är snarare "tråkigt, men sånt som händer även med Apples prylar emellanåt"

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-28 20:58

Eftersom det inte är ett fel som du som användare rimligtvis kan ha orsakat så kan felet påstås vara ursprungligt och ersättas via den treåriga reklamationsrätten.

Vad sa de i butiken, att du ska betala för bytet?

Ursprungligen av mattem:

Eftersom det inte är ett fel som du som användare rimligtvis kan ha orsakat så kan felet påstås vara ursprungligt och ersättas via den treåriga reklamationsrätten.

Om han kan BEVISA att felet är ursprunligt ja. Det kan bli "svårt".

Ursprungligen av PeeMaN:

Om han kan BEVISA att felet är ursprunligt ja. Det kan bli "svårt".

Ingen tror väl att Apple kommer anmoda mig att BEVISA att felet är ursprungligt. Antingen kommer de reparera den eller inte. Om de inte gör det kan jag vända mig till konsumentombudsmannen och göra ett nytt försök med hen i ryggen. Alternativt (som någon föreslog i en tråd på annat håll i forumet) rustar jag mig redan innan jag lämnar in datorn med hälsningar från KO, exempel på andra med samma problem etc. Det kan säkert gå vägen, tycker bara det är väldigt trist och besvärligt att råka ut för.

Ursprungligen av Nyteknik:

Ingen tror väl att Apple kommer anmoda mig att BEVISA att felet är ursprungligt. Antingen kommer de reparera den eller inte. Om de inte gör det kan jag vända mig till konsumentombudsmannen och göra ett nytt försök med hen i ryggen. Alternativt (som någon föreslog i en tråd på annat håll i forumet) rustar jag mig redan innan jag lämnar in datorn med hälsningar från KO, exempel på andra med samma problem etc. Det kan säkert gå vägen, tycker bara det är väldigt trist och besvärligt att råka ut för.

Har din garanti förfallit har du bara konsumentköplag att rätta dig efter om du inte vill punga upp pengarna ur egen ficka. Vill du däremot inte det åligger det dig att bevisa att felet är ursprungligt, jo.

Ursprungligen av PeeMaN:

Har din garanti förfallit har du bara konsumentköplag att rätta dig efter om du inte vill punga upp pengarna ur egen ficka. Vill du däremot inte det åligger det dig att bevisa att felet är ursprungligt, jo.

Ja. Men det har vi ju redan konstaterat. Eller vad menar du?

Ursprungligen av mattem:

Eftersom det inte är ett fel som du som användare rimligtvis kan ha orsakat så kan felet påstås vara ursprungligt och ersättas via den treåriga reklamationsrätten.

Vad sa de i butiken, att du ska betala för bytet?

Håller med. En Air är försluten och moderkortet är inte precis något man sitter och fingrar på eller utsätter för mekaniskt slitage. Så det borde rimligen gå att betrakta som ett ursprungligt fel och därmed falla under reklamationsrätten.

Jag har inte lämnat in den än, utan bara frågat hos en Premium reseller hur det praktiskt går till och vad det kostar att lämna in datorn. 850 kr för att de ska felsöka och sedan är det upp till Apple att avgöra om det ska kosta mig något eller inte. Servicekillen uttryckte sig skeptiskt när han anmodades bedöma hur troligt han trodde det var att Apple skulle stå för reparationen.

Får jag tillbaks kostnaden för felsökning om Apple tar ansvar för reparationen?

  • Medlem
  • 2012-03-28 21:10

Ett logikkort brukar vara en affär på cirkus 6000:-.

  • Medlem
  • 2012-03-29 06:33

Jag kan själv berätta en liten historia om mitt möte med hur "bra" Apple Care kan funka.

Jag hade en MB Alu 5.1. Den blev ruskigt varm, det var inga problem att få upp den i närmare 100°c vid belastning. (Fläkten varvade aldrig upp för att kyla mer) Men Apple påstod att allt var helt i sin ordning, en dator kan bli runt 100°c tyckte dem. Det slutade med att jag motvilligt själv fick betala en undersökningsavgift på strax under tusenlappen och jag fick tillbaka samma defekta dator. Men de som jobbade i butiken fick iaf höra min åsikt om deras bemötande...

Så det är inte helt säkert att du får hjälp ens med Apple Care!

Ursprungligen av Dalle:

Jag kan själv berätta en liten historia om mitt möte med hur "bra" Apple Care kan funka.

Jag hade en MB Alu 5.1. Den blev ruskigt varm, det var inga problem att få upp den i närmare 100°c vid belastning. (Fläkten varvade aldrig upp för att kyla mer) Men Apple påstod att allt var helt i sin ordning, en dator kan bli runt 100°c tyckte dem. Det slutade med att jag motvilligt själv fick betala en undersökningsavgift på strax under tusenlappen och jag fick tillbaka samma defekta dator. Men de som jobbade i butiken fick iaf höra min åsikt om deras bemötande...

Så det är inte helt säkert att du får hjälp ens med Apple Care!

För en lekman låter ju 100 grader helt orimligt. Men det kanske är helt ok. Låter ju som chassit borde bli stekhett då.

Hur gammal var datorn när det här hände?

Får ni det här felmeddelandet på era Air?

100 grader, då är det något som är fel.
Intels senaste CPU's är specade till max 98, sen klockar dessa ner/slår av.

1
Bevaka tråden