Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faktiska hastigheter iPrylar

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att detta kunde vara intressant. Finns det redan en sådan här tråd får ni gärna make delete så att säga.

Min uppsättning hemma:

Router - DLink DIR-655 (byts snart mot en AEBS)

MacBook Pro 15" i7
iPad 2 WiFi 16GB
iPad WiFi + 4G 64GB
iPhone 4 16GB
iPhone 4S 32GB
AppleTV gen. 2
Windows 7 Dell skit

Så faktiska nätverkshastigheter:

MacBook Pro 15" i7 - 130Mbps
iPad 2 WiFi 16GB - 65Mbps
iPad WiFi + 4G 64GB - 65Mbps
iPhone 4 16GB - 65Mbps
iPhone 4S 32GB - 65Mbps
AppleTV gen. 2 - 65Mbps
Windows 7 Dell skit - 300Mbps

Detta känns lite sådär eller vad tycker ni?

Funderar på varför inte Apple-prylarna tycker om routern.

Hur ser era hastigheter ut och vad använder ni för hårdvara?

Senast redigerat 2012-03-27 21:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 21:20

Hur har du mätt upp hastigheterna och varifrån får du dem?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-27 21:20

Hur har du mätt upp den faktiska hastigheten ?

Har dels kollat via routern dels via filöverföringar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 21:35

Vad menar du när du säger "kollat via routern"? Någon funktion i dess gränssnitt?

Sedan, "via filöverföringar"...vad för filöverföringar? Varifrån? Lokalt? Från internet?

Ursprungligen av zinned:

Vad menar du när du säger "kollat via routern"? Någon funktion i dess gränssnitt?

Sedan, "via filöverföringar"...vad för filöverföringar? Varifrån? Lokalt? Från internet?

DIR-655 har en lista på anslutna klienter och deras hastigheter. Filöverföringar via Mac->Win.

Har inte hittat något riktigt bra program för att mäta Mac->iPad/iPhone/aTV2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 21:48
Ursprungligen av grenhall:

Filöverföringar via Mac->Win.

Det är ju helt fel att mäta så, datan går ju både fram och tillbaka (dubbla vägen), så egentligen kan du dubblera värdet.

Det bästa är ju att försöka köra en speedtest med samma mjukvara på samtliga enheter. Givetvis går ju ATV bort där.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju helt fel att mäta så, datan går ju både fram och tillbaka (dubbla vägen), så egentligen kan du dubblera värdet.

Det bästa är ju att försöka köra en speedtest med samma mjukvara på samtliga enheter. Givetvis går ju ATV bort där.

Men speedtest går ju bara online och det är för närvarande irrelevanta data. Dubbla kan jag inte göra eftersom uppenbarligen är det korrekt data från Windows-datorn och på MBP så får jag 130mbps både vid optionklick och i Network utility.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 21:58
Ursprungligen av grenhall:

Men speedtest går ju bara online och det är för närvarande irrelevanta data. Dubbla kan jag inte göra eftersom uppenbarligen är det korrekt data från Windows-datorn och på MBP så får jag 130mbps både vid optionklick och i Network utility.

Varför är det irrelevant?

För övrigt så kan du visst dubbla det eftersom filöverföringar mellan datorer ger halva hastigheten då datan måste färdas båda hållen när den flyttas/kopieras från ena datorn till den andra.

Ursprungligen av zinned:

Varför är det irrelevant?

för att han vill se vill veta hur snabbt nätverks-utrustningen är, inter uppkopplingen mot en server i asien eller norge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 22:06
Ursprungligen av PeeMaN:

för att han vill se vill veta hur snabbt nätverks-utrustningen är, inter uppkopplingen mot en server i asien eller norge.

Aha, ok. Det är ju inte så som det stod specat i huvudinlägget eller i rubriken så det var därför jag undrade.

Är det hastigheter för rena lokala filöverföringar som är det intressanta då?

Ursprungligen av zinned:

Aha, ok. Det är ju inte så som det stod specat i huvudinlägget eller i rubriken så det var därför jag undrade.

Är det hastigheter för rena lokala filöverföringar som är det intressanta då?

Jag glömde nog speca att det är WiFi och enbart lokala nätverkshastigheter som är intressant.

Skrev iofs ut nätverkshastigheter i första inlägget så det borde tolkats så men mitt fel.

Detta är alltså WiFi nätverkshastigheter och inte Internet-uppkoppling det handlar om.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-27 21:38

Om du kör bredbandskollen eller speedtest.net, vilka hastigheter får du då från de olika enheterna ?

Ursprungligen av macmic:

Om du kör bredbandskollen eller speedtest.net, vilka hastigheter får du då från de olika enheterna ?

Dom mäter inte WiFi hastigheter vilket är det som är intressant även om det inte framgick i tråden.

Internet ligger alla på samma runt 21mbit/s för 24mbit uppkoppling(ADSL).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-27 21:52

Använd Iperf, finns till de flesta plattformar.

Ursprungligen av zappee:

Använd Iperf, finns till de flesta plattformar.

Tack ska testa det!

Faktiska hastigheter iPrylar

Bredbandskollen ex. mäter Wifi - inga problem.
Jag 100Mb in och får på mina Wifi enheter ca.30Mb. Det får anses helt ok. eftersom jag har samtidigt på: iPhone iPad ATV HP skrivare och TV med Digitalbox separat. Allt går på nätverket utom Mac som går på linan från routern.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 21:56

Mb? Megabit? Tidsenhet?

Menar absolut inte att vara någon besserwisser men i diskussioner som detta är det viktigt att vi använder rätt beteckningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 22:47

Då är jag med

Jag undrar då fortfarande hur du har mätt de lokala hastigheterna som du säger att dina iPhone och iPad når upp till, likadant ATV.

Sedan är det som jag sa tidigare, lokala filöverföringar mellan datorer innebär att datan flyttas dubbelt...en del av tekniken, för att verifiera den. Om du t ex flyttar en fil på 100 MB från en dator till en annan så kommer dessa 100 MB att förflyttas både fram och tillbaka. Det innebär att om kopieringen av dessa 100 MB skulle ta 10 sekunder så är den egentliga hastigheten i nätet, just då iaf, 20 MB/s och inte 10 MB/s. Eller ca 160 Mbit/ och inte 80 Mbit/s, om vi använder de beteckningarna.

Ursprungligen av zinned:

Då är jag med

Jag undrar då fortfarande hur du har mätt de lokala hastigheterna som du säger att dina iPhone och iPad når upp till, likadant ATV.

Sedan är det som jag sa tidigare, lokala filöverföringar mellan datorer innebär att datan flyttas dubbelt...en del av tekniken, för att verifiera den. Om du t ex flyttar en fil på 100 MB från en dator till en annan så kommer dessa 100 MB att förflyttas både fram och tillbaka. Det innebär att om kopieringen av dessa 100 MB skulle ta 10 sekunder så är den egentliga hastigheten i nätet, just då iaf, 20 MB/s och inte 10 MB/s. Eller ca 160 Mbit/ och inte 80 Mbit/s, om vi använder de beteckningarna.

Hastigheterna till iPad/iPhone/AppleTV är tagna direkt från routern. Jag har inte hittat något verktyg som mäter throughput till dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 23:04
Ursprungligen av grenhall:

Hastigheterna till iPad/iPhone/AppleTV är tagna direkt från routern. Jag har inte hittat något verktyg som mäter throughput till dom.

Nej, det kan nog vara lite knepigare. Spontant kan jag ju tänka mig att du skulle kunna köra igång en stream via Hemmadelning mot dessa enheter och sedan mäta tiden det tar för aktuell enhet att ladda in hela videon för att till sist jämföra det med videofilens faktiska storlek på datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-27 23:16
Ursprungligen av grenhall:

Hastigheterna till iPad/iPhone/AppleTV är tagna direkt från routern. Jag har inte hittat något verktyg som mäter throughput till dom.

App Store

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-27 23:47
Ursprungligen av zappee:

150 spänn?! Nja, känns sådär

Ursprungligen av zinned:

Precis så är det, jag blev bara inte så tekniskt. Det man flyttar mellan två datorer verifieras på detta sätt över t ex AFP/SMB och hastigheten blir då "lidande".

Jag testade precis att överföra en fil på 4GB från Windows-datorn till MBP då låg mottagningen på MBP ~4.3MB/s dvs. 34.4mbps.

När jag streamar till iPad via Hemmadelning så ligger jag på 2,4MB/s ut.

Ursprungligen av zappee:

Billigt... Men stort tack. Lägger nog dom pengarna på en AEBS istället.

Ursprungligen av grenhall:

Jag testade precis att överföra en fil på 4GB från Windows-datorn till MBP då låg mottagningen på MBP ~4.3MB/s dvs. 34.4mbps.

När jag streamar till iPad via Hemmadelning så ligger jag på 2,4MB/s ut.

Billigt... Men stort tack. Lägger nog dom pengarna på en AEBS istället.

Men behöver streamingen vara snabbare? Om du streamar en videofilm så behöver du väl inte snabbare hastighet än att du kan se filmen utan att den laggar?

Dvs: jämför du äpplen och päron? Streaming via hemmadelning är inte för att lagra en fil på ipaden utan för direkt konsumtion. Är det inte sannolikt detta påverkar hastigheten? Jag kommer upp i 39 Mbit/s vis bredbandkontrollen på min iPad så den kan ta emot data i högre takter.

Men mer konkret: när blir du begränsad av överföringshastigheten på en iPad eller iPhone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 08:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Men behöver streamingen vara snabbare? Om du streamar en videofilm så behöver du väl inte snabbare hastighet än att du kan se filmen utan att den laggar?

Dvs: jämför du äpplen och päron? Streaming via hemmadelning är inte för att lagra en fil på ipaden utan för direkt konsumtion. Är det inte sannolikt detta påverkar hastigheten? Jag kommer upp i 39 Mbit/s vis bredbandkontrollen på min iPad så den kan ta emot data i högre takter.

Men mer konkret: när blir du begränsad av överföringshastigheten på en iPad eller iPhone?

Inget av det du skriver är det som diskuteras, jag blev också lite förvirrad först men det handlar enbart om vilka faktiska hastigheter som kan uppnås med Apples enheter - LOKALT. Alltså, överföringshastigheter till och från internet är inte det intressanta och frågeställningen baseras inte på någon form av problem utan bara på intresse kring de faktiska hastigheterna som går att uppnå lokalt.

Ursprungligen av zinned:

Inget av det du skriver är det som diskuteras, jag blev också lite förvirrad först men det handlar enbart om vilka faktiska hastigheter som kan uppnås med Apples enheter - LOKALT. Alltså, överföringshastigheter till och från internet är inte det intressanta och frågeställningen baseras inte på någon form av problem utan bara på intresse kring de faktiska hastigheterna som går att uppnå lokalt.

Jo, jag insåg det. Men då är det inte lämpligt att jämföra streaminghastigheten via hemmadelning mot en filöverföring. Eftersom jag kan uppnå en snabbare hastighet via BBK än vad TS mäter upp via hemmadelning så visar det att hemmadelningshastigheten inte är relevant. Det var så som jag såg det.

Men jag kunde ha formulerat sista stycket annorlunda.

Hur somhelst, om jag vill mäta överföringshastiget så skulle jag nog prova med GoodReader och ladda ner en stor ZIPfil till Ipaden från mitt lokala nätverk. Det borde ge en mer "rättvis" jämförelse.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-28 12:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur somhelst, om jag vill mäta överföringshastiget så skulle jag nog prova med GoodReader och ladda ner en stor ZIPfil till Ipaden från mitt lokala nätverk. Det borde ge en mer "rättvis" jämförelse.

Jag gav bara streamingen som ett förslag då det var det enda jag för stunden kom på att man kunde använda som ungefärligt mätvärde. Förslaget du ger om att läsa ner en fil till GoodReader är ju också ett bra förslag. Dock vet jag inte varför du anser att streamingen irrelevant, det är ju ett rent praktiskt test från verkligheten.

Ursprungligen av zinned:

Jag gav bara streamingen som ett förslag då det var det enda jag för stunden kom på att man kunde använda som ungefärligt mätvärde. Förslaget du ger om att läsa ner en fil till GoodReader är ju också ett bra förslag. Dock vet jag inte varför du anser att streamingen irrelevant, det är ju ett rent praktiskt test från verkligheten.

Därför att jag tror att det kan finnas begränsningar från servern som gör att man inte för över filinnehållet så snabbt som systemet kan göra. En streamingtjänst behöver inte maximera överföringshastigheten, den behöver bara hålla den i rätt takt för att kunna konsumera datat. Vilket gör att den inte är lämplig för att göra jämförelser om maxhastigheter.

Ursprungligen av zinned:

Sedan är det som jag sa tidigare, lokala filöverföringar mellan datorer innebär att datan flyttas dubbelt...en del av tekniken, för att verifiera den. Om du t ex flyttar en fil på 100 MB från en dator till en annan så kommer dessa 100 MB att förflyttas både fram och tillbaka. Det innebär att om kopieringen av dessa 100 MB skulle ta 10 sekunder så är den egentliga hastigheten i nätet, just då iaf, 20 MB/s och inte 10 MB/s. Eller ca 160 Mbit/ och inte 80 Mbit/s, om vi använder de beteckningarna.

Det där handlar inte alls om huruvida det man flyttar ska flyttas lokalt eller över nätet. Allt handlar om vilket protokoll du använder för att överföra filerna. Vanlig enkelt FTP på port 21 är till exempel extremt "dum" och kopierar bara hem allt utan att verifiera. Därför man oftast använder CRC-check om man exempelvis drar hem stora .rar-arkiv över ftp.

Bevaka tråden