Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera Powermac G4 Sawtooth processor

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-26 17:10

Hej, jag undrar vilka processorer jag kan uppgradera min Powermac G4 500 Mhz Sawtooth med? Kan jag sätta i dubbla processorer eller bara en?

Senast redigerat 2012-03-26 18:11

edit: Läste fel från källan.

CPU ska gå att uppgradera, men det lär kosta. Finns en CPU-sockel.

Sawtooth har bara en CPU-sockel, eller man kanske kan konvertera?

Om jag skall vara ärlig så känns det knappast värt det även om det skulle gå. Den tid och de pengar du lägger ut är nog bättre att lägga mot en Mac mini som är otroligt mycket mer kraftfull och kan köra något nyare än Tiger...

Det finns/fanns uppgraderingskort från Sonnet, men de är/var dyra...

Här finns det att köpa; G4 Processor Upgrades by NewerTech® - MAXPower® for Power Mac® G4 Computers

Men som Capeman säger, det är inte värt det.

Det kan vara värt det om man har investerat mycket i mjukvara, hårdvara och knowhow som kräver Mac OS 9 eller tidigare. I en musikstudio t.ex.

Här finns en guide: How-To: Upgrade the processor on an older macintosh G4 -- Engadget

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det kan vara värt det om man har investerat mycket i mjukvara, hårdvara och knowhow som kräver Mac OS 9 eller tidigare. I en musikstudio t.ex.

Killen är 19 år nu, vad var han när Apple hade OS 9 och började med OSX ~11 år sen, 8 bast. Säkert massor investerat i hård och mjukvara, har säkert värsta musikstudion som fanns för 8-åringar

@Vondy Sälj av skiten, om du får något för det vill säga. Skaffa dig något nytt, gå inte och dra på och försök uppgradera sån't gammalt skräp, det är inte värt det

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 13:37
Ursprungligen av panther:

Skaffa dig något nytt, gå inte och dra på och försök uppgradera sån't gammalt skräp, det är inte värt det

Fast det är väldigt roligt att maxuppgradera sina gamla datorer. Höll själv på med det förut, men nu är jag gift...

Ursprungligen av panther:

Killen är 19 år nu, vad var han när Apple hade OS 9 och började med OSX ~11 år sen, 8 bast. Säkert massor investerat i hård och mjukvara, har säkert värsta musikstudion som fanns för 8-åringar :p...

Hur vet du att det är en kille?:p Även om jag håller med om att det sällan är värt det (gamla datorer är inte som gamla musikinstrument eller bilar) så ville jag bara ge ett exempel på en av många anledningar till man inte "kan" modernisera.

Jag har idag jobbat mot en 4D-databas som rullar på Mac OS 8.6 samt en DOS-databas på NetWare (inte ens TCP-IP). Driftsäkert men idiotiskt. Varför har vi inte uppgraderat? Har inte hunnit eller haft råd, kostar för mycket i tid och hårdvara.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 11:39

Jo, det går att uppgraera single processor G4 med dual. T.ex. denna:
NewerTech MAXG47D1600 MAXPower G4/7447A Dual 1.6GHz... in stock at OWC
Extrapris just nu! Annars finns det på eBay också, lite billigare!

Ursprungligen av peanjo:

Jo, det går att uppgraera single processor G4 med dual. T.ex. denna:
NewerTech MAXG47D1600 MAXPower G4/7447A Dual 1.6GHz... in stock at OWC
Extrapris just nu! Annars finns det på eBay också, lite billigare!

Ja, men dual är inte mycket lönt om man ska köra OS9 (vilket vi kanske misstänker att trådskaparen vill).

"OS X Required for Dual Processor Operation. When booting in to OS 9.2.2, Dual Processor will operate in single processor mode"

Men det hade varit jättebra för tråden om trådskaparen hade återkommit och gett oss lite mer "kött på benen". Varför vill han hålla kvar vid denna uråldriga maskin? Vad ska den användas till?

Senast redigerat 2012-03-27 13:26
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 13:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men dual är inte mycket lönt om man ska köra OS9 (vilket vi kanske misstänker att trådskaparen vill).

Det är möjligt att jag är mer än lovligt linjär just nu, men TS fråga var ju (bl.a.) om det GICK att uppgradera med dubbla processorer...

Ursprungligen av peanjo:

Det är möjligt att jag är mer än lovligt linjär just nu, men TS fråga var ju (bl.a.) om det GICK att uppgradera med dubbla processorer...

Ja, och vad vill du säga med det? Jag har inte sagt att det inte gick. Jag lämnade bara lite kompletterande information till ditt inlägg.

- Du informerar om att den uppgraderingen finns.

- Och jag informerar om att just den uppgraderingen inte funkar fullt ut om han vill köra OS 9.

Värdefull information till trådskaparen båda två. Och den ena informationen tar inte ut den andra, Och den ena är inte för att kritisera den andra. Utan det är bara kompletterande information, varken mer eller mindre.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 14:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, och vad vill du säga med det? Jag har inte sagt att det inte gick. Jag lämnade bara lite kompletterande information till ditt inlägg.

- Du informerar om att den uppgraderingen finns.

- Och jag informerar om att just den uppgraderingen inte funkar fullt ut om han vill köra OS 9.

Värdefull information till trådskaparen båda två. Och den ena informationen tar inte ut den andra, Och den ena är inte för att kritisera den andra. Utan det är bara kompletterande information, varken mer eller mindre.

Tilt. Sorry!

320 USD!? Vojne vojne... Då är det väl bättre att mer eller mindre gratis plocka på sig så sena G4or som kan boota in i 9an som möjligt? Om man nu behöver ha backupmaskiner i någon typ av produktionslinje dvs.

Macsales/OWC är ett företag i Woodstock, :D, som säljer det mesta Mac. Som oftast har de utförsäljning på något o ganska ofta dyker det upp just processoruppgraderingar för G4'or. Detta är vad de har nu men man kan prenumerera på deras nyhetsbrev o få speciella "läsar-erbjudanden". Bra priser, prima service

Search Results for processor upgrades at MacSales.com

...edit: såg att peanjo länkar till samma ställe...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-27 14:38
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Macsales/OWC är ett företag i Woodstock, :D, som säljer det mesta Mac.
...edit: såg att peanjo länkar till samma ställe...

OWC är bäst! Vilket utbud! Det enda problemet är tullkostnaden. Synd inte de håller till i Birsta istället...

Ursprungligen av peanjo:

OWC är bäst! Vilket utbud! Det enda problemet är tullkostnaden. Synd inte de håller till i Birsta istället...

Antar att jag hade tur de gånger paketen inte fastnade i tullen :). Fast om de fanns i Birsta skulle inte priserna vara lika fördelaktiga

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 17:35

Man kan uppgradera en sågtands processor, men möjligheterna är såklart begränsade. Vissa sågtänder klarar av dubbel processor medan andra inte gör det. Beror på vilken revision av logikkort man råkar ha. Den här lilla applikationen http://powerlogix.com/downloads/UniNorthASICChecker.sit kan tala om huruvida man kan sätta dit en dubbelpropp eller inte...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-28 18:49

Ja, just det! Stämmer! Om man har 500 MHz:aren så bör man använda Isak75:s applikation för att kolla att det fungerar! Om man inte vill vara lite wild and crazy såklart...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 18:49
Ursprungligen av Capeman:

Om jag skall vara ärlig så känns det knappast värt det även om det skulle gå. Den tid och de pengar du lägger ut är nog bättre att lägga mot en Mac mini som är otroligt mycket mer kraftfull och kan köra något nyare än Tiger...

Det finns/fanns uppgraderingskort från Sonnet, men de är/var dyra...

Jag ska inte använda den som en primär maskin utan det är mer som en hobby. Det jag tänkte göra var att sätta i en processor från en donator, alltså tänker jag inte investera i nya saker från USA som kostar mig en eller två månaders studiebidrag.

Ursprungligen av Isak75:

Man kan uppgradera en sågtands processor, men möjligheterna är såklart begränsade. Vissa sågtänder klarar av dubbel processor medan andra inte gör det. Beror på vilken revision av logikkort man råkar ha. Den här lilla applikationen http://powerlogix.com/downloads/UniNorthASICChecker.sit kan tala om huruvida man kan sätta dit en dubbelpropp eller inte...

Ok, tack för länken.

Jag kör för övrigt Tiger på den för tillfället, men tänkte uppgradera till Leopard om jag nu fick tag på en snabbare processor och ett bättre grafikkort.

den mest prisvärda uppgraderingen är nog ett ballt klistermärke!

Ursprungligen av gabriela:

den mest prisvärda uppgraderingen är nog ett ballt klistermärke!

"Min andra dator är en folkvagn" ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 20:48

Har nu kört programmet och det visade sig att jag inte kunde uppgradera till en dual-cpu. Men jag kan utan problem uppgradera till en G4 från en Powermac G4 MDD eller?

Ursprungligen av Vondy:

Har nu kört programmet och det visade sig att jag inte kunde uppgradera till en dual-cpu. Men jag kan utan problem uppgradera till en G4 från en Powermac G4 MDD eller?

Nej, det kan du inte göra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-28 22:26
Ursprungligen av Capeman:

Nej, det kan du inte göra.

Jag menade så klart Quicksilver inte MDD :">

Ursprungligen av Vondy:

Jag menade så klart Quicksilver inte MDD :">

Det går, med modifikationer som innefattar borttagning av IDE-kontakt o s v. Om man orkar, så visst...:

Powermac G4 AGP Sawtooth..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-30 08:25

Då är du nog tyvärr begränsad av bus-hastigheter också...
En QS-processor på 768Mhz (kommer jag ihåg rätt nu!?) ger dig således bara 600Mhz då QS har 133Mhz-bus medan Sawtooth bara har 100Mhz.
Jag har en Sådan processor och ett logikkort med borttagen IDE-kontakt liggandes på vinden om det kan vara av intresse. Men några "Leopardhastigheter" uppnår du ju tyvärr inte med den. Enda chansen för det är att du installerar Leopard på en maskin som klarar prestandakraven och sedan flyttar över disken till din Sawtooth.

Om jag skulle köra hobbyprojekt på en gammal G4a (jag har själv en Yikes! 350MHz) skulle jag nog hålla mig till OS9. Tiger funkar förvisso helt OK men skillnaden i "snappiness" mm jämfört med en mer modern OSX-maskin blir ju allt mer påtaglig. I OS9 räcker ju originalprocessorn långt så länge du har hyfsat med minne (768 MB eller mer).

Jag uppgraderade min PowerMac 7600 en gång i tiden till G3/500 m cirka 700MB ram. Jag hade/har OSX 10.2 (Jaguar) i den Mac'en samt OS9. Då fanns det dock betydligt fler uppgraderingar att få tag i o jag köpte mina från OWC/Macsales

På den här adressen kan du möjligen hitta tips kring uppgradering o klockning av din Mac: Accelerate Your Mac! News page - 3/28/2012

1
Bevaka tråden