Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

netID / SEB / Telia e-legitimation på Lion...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ännu en sån här tråd, men finns ingen aktuell om det som går att hitta. Blir ju aktuellt såhär i deklarationstider. Testade precis att installera netID för att kunna deklarera online, sitter på senaste OS X Lion. Det installeras, men när jag ska logga in på skatteverket.se så efter att jag klickar i den där popupmenyn som kommer om vilket certifikat man ska välja, så kommer den fram igen lika fort som den försvann, och jag kommer ingenstans. Får folk detta att funka på Lion? Det verkar ju som det "stöds", då det inte klagar när man väl installerar netID-skiten från Telias sida.

Pröva Bank-id istället

Jag hade problem häromkvällen med Nexus Personal som är handelsbankens lösning.
Kruxet var att jag HADE ju redan ett Bank-ID på fil, så jag laddade ner programmet, installerade det och angav mitt gamla trygga Bank-ID-fil. Boom! gråa rutor, inget hände, bara badboll vid inloggning till skatteverket...

Visar sig att Certifikatet (bank-ID-filen) var för gammal - det hade utgått.

Loggade in på banken med dosa, koder och hela köret, beställde "bank-ID på fil", som laddade ner direkt in i Personal.

EDIT: här loggade jag ut och in igen i datorn, eller om jag startade om?

SEN funkade det bra logga in.

Så kolla om ditt bank-ID är "up to date"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-20 20:53

Bank-ID funkar. Det kan dock behövas omstart av webbläsaren, om du installerar programmet medan webbläsaren är igång.

Lite problem med bankID efter senaste uppdateringen av Safari-inget ovanligt i sig. In på banken (SE) inga problem. Länkningen från olika "betalsiter" fungerar inte dock. Får meddelande "fel inmatade uppgifter"hela tiden. Provade med Firefox - inga problem alls. Tar väl några dagar innan det fixas.

Vilken webbläsare använder du? Jag körde precis installationen på min Lion och rullade ut min elegitimation utan problem.
Avinstallerade tidigare installation , installerade , starta om browsern och sen ladda hem legitimationen.

Kan logga in på skatteverket och apoteket samt CSN.

Använder du kort eller mjukt certifikat?

Tackar för alla svar. Det löste sig på nåt konstigt vis, vet inte vad jag gjorde men nu funkar det. Som en parentes kan nämnas att jag skriver detta från min nya iPad i sången.

"I sången"???

Ok glasögonen är inte på än...:)

1
Bevaka tråden