Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väldigt långsam MBP 13" late 2011

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-23 22:17

Kan ju börja med att säga att jag är ny på mac men har försökt läsa så gott jag kan.

Jag köpte basmodellen av MBP 13" i januari 2012, den var snabb till en början men nu fan håller jag på att få spader.
Den går segt som sirap mest hela tiden och jag kan inte lista ut varför riktigt. Frågan är vart allt mitt jävla minne tar vägen? Kommer här med 2 skärmdumpar från aktivitetskontrollen.

Den första är gjord efter att haft på datorn i ca 24h eller något sånt, minns inte exakt. Helt sjukt dåligt med minne.

Den andra efter att ha haft datorn på ett par timmar, sett film, surfat osv.

De program jag använder är word, safari (chrome nu för det verkar sega ner datorn mindre), spotify å film. Dock stänger jag ofta ner program för att få lite fart på skiten.

Ska de programmen verkligen göra att datorn käkar upp ALLT minne?
Totalt nu är det 91 processer igång i aktivitetskontrollen, är det mycket??

VIsst, mer minne skulle säkert lösa det, men alltså det känns som att det är något annat fel också...

Snälla hjälp
EDIT: Ser nu att bilderna har blivit flyttade. Den högre är den "första" och den vänstra är den som jag tog nyss

Senast redigerat 2012-03-23 22:36

µTorrent och Flash skulle jag säga äter mycket minne…
Försök att minimera användningen av vissa disk-I/O-intensiva program (såsom torrent-program) och se om du märker någon skillnad.
Det är när sidor in/sidor ut börjar springa iväg som maskinen känns seg eftersom den då ökar växlingsfil (virtuellt minne). Har du då en I/O-intensiv process igång är du snart inne i en nedåtgående spiral…

Du har minne tillgängligt. Däremot använder mplayer / flash mycket CPU, det är nog det som är problemet.

1
Bevaka tråden