Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför dröjer Panther?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ja varför dröjer Panther tills eventuellt slutet av året?

vad är problemet månne

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-30 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
ja varför dröjer Panther tills eventuellt slutet av året?

vad är problemet månne

Program crashar eller ej fungerar alls, grafikfel, behövs översättas möe mer, annars fungerar det oehört bra - har jag hört.

  • Medlem
  • 2003-06-30 18:16

Hoppas den kommer snart!:D

Apple har väl aldrig påstått att Panther skulle levereras i september?

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
ja varför dröjer Panther tills eventuellt slutet av året?

vad är problemet månne

"Det finns inga problem! Allting är klart! våra fiender i usa säger bara annat för att förvirra oss! död över alla!"
- iraks fd. informationsminister, som numera jobbar hos apple.

seriöst, så är förklaringen enkel; Panther är inte klar!
mjukvaru utveckling tar sin tid, även om man har de bästa programmerna finns det ändå bugger att fixa pga av teamets storlek mm.

Apple förhandsvisade Panther under WWDC eftersom det är just en "Developer Conference"...

//edit:
Panther är ju trots allt ett steg framåt för mjukvaru företag som vill göra sina applikationer 64bits (även om alla nog inte kommer göra det), Panther och G5'an lanseras cirka samtidigt (plus minus ett par månader) så självklart vill apple göra så mycket så möjligt för att få så många företag till att anpassa sig ifrån början.
Att förhandsvisa/släppa det under WWDC var helt enkelt ett strategiskt drag för att få ingenom det.

G5:orna ska väl skeppas i augusti, inte kommer väl de med Jaguar installerat...

Pre-releasen av Panther har börjat cirkulera, så vissa kanske har provat...:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-30 19:40

G5orna kommer med 10.2.7 jo?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
G5:orna ska väl skeppas i augusti, inte kommer väl de med Jaguar installerat...

Pre-releasen av Panther har börjat cirkulera, så vissa kanske har provat...:rolleyes:

Är developer-betan som cirklar.. Ingen pre-release. Den är det ganska mycke buggar i, så de lär dröjja längre än augusti.

En färdig release är nog mera troligt att de kommer i slutet av året, så G5'orna kommer förmodligen med en preppad 10.2, finns rykten om en sådan som går under kodnamnet "smeagol"

  • Oregistrerad
  • 2003-06-30 19:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
G5'orna kommer förmodligen med en preppad 10.2, finns rykten om en sådan som går under kodnamnet "smeagol"

10.2.7 är bekräftad i de pdf-dokument som går att läsa på www.apple.com/powermac

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Är developer-betan som cirklar.. Ingen pre-release.

Jag vet inte riktigt vad de kallar alla versioner, men det skulle kunna vara så att den som cirkulerar har informationen:
Version 10.3 (Pre-Release)
Build 7A179

i "About"-rutan. Men vad vet jag......

Trist att få en ny G5a med Jaguar på. Dåligt tajming tycker jag.

Ev. kan den ha Kernel Version: Darwin 7.0.0b1

personligen ser jag helst ett panther som är 110% klart (även om det kommer släppas 10.3.x uppdateringer) än att ett halvdant panther leveras med dom nyaste G5orna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 20:49

Jag har test kört Panther dev betan, lite små buggit men helt klart så kommer Panther att vara ett stort kliv framåt!!
I loooooove Exposé!!

vad är det som är speciellt och nytt med exposé och med den nya findern?

kommer det fler saker inbyggda?

vad hände med piles?

kan det tänkas stoppas in fler saker till releasen?

nån som testat kanske kan berätta mer om panther

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Är developer-betan som cirklar.. Ingen pre-release. Den är det ganska mycke buggar i, så de lär dröjja längre än augusti.

Sorry, men jag måste ingrippa här

About this Mac:
"Mac OS X Version 10.3 (Pre-release)"

Står det faktiskt, så det är en Pre-release, även om det är developer-betan som du vill kalla den. Men rätt ska vara rätt.

Angående Exposé, det kan man bara inte hata. Jag tyckte inte den verkade så mycket när de försökte berätta om den i ird-chatten under Keynoten, men när jag fick se och köra den själv, ett ord kan sammanfatta det hela: WOW!

Ang. Piles: Macrumors hade en artikel som rörde sammafattning om rykten till WWDC. Där togs Piles upp som ett av de ryktena som en ryktessite skrivit om. I beskrivningen om hur Piles skulle fungera så förklarades EXAKT hur Exposé skulle fungera, inget annat. Jag betvivlar att Piles var något alternavtiv ens. Det verkar som om någon trodde det skulle vara Piles, men att det i själva verker hela tiden var Exposé.

Ang. testning av Panther. Jag tror Panther går under NDA, vilket betyder att ingen får säga något om Panther, även om de vill Dessutom brukar inte sånt uppskattas här så det kanske inte är en sån bra idé

Jon A: Nej, det har de inte. Men det är rätt rimligt att anta att det är månaden som gäller eftersom Jaguar släpptes den månaden. Dessutom vill de nog försöka få ut den med G5:orna. Det verkar lite kämpigt för dem att få med Panther till G5:orna däremot. Men kommer den i september så blir i alla fall inte jag förvånad

Nu blev jag visst duktigt nedslagen här

Det jag menade, om än lite otydligt kanske, var att det inte är nån annan beta i omlopp än developer-rellen. Vad jag vet.

Sen angående flera och nya funktioner så kan de säkert komma till mer, Steve snackade ju om 100 nya features så...

Mig veterligen har Apple aldrig släppt en publik version av något OS på Developers Conference. Hela idé är ju att utvecklare skall få chansen att konvertera sin program och implementera de nya funktioner som det nya OS:et erbjuder. Dessutom ger det möjlighet till en form av felsökning som utveckare får göra för Apples räkning.

Exposé är en funktion som jag länge längtat efter på Macen. En av de saker som jag alltid tyckt att Windows har löst bättre än Macen har varit deras task-bar (längst ner) som gjort att man alltid kunna hitta rätt fönster av alla som är öppna. Till skillnad från Mac OS 9 och X som enkelt kunnat växla mellan olika program så har Taskbaren även löst problemet med olika fönster inom samma program.
Dessutom har Windows haft en knapp som direkt gömmer alla program och deras fönster och direkt ger en ett rensat skrivbord. Det har varit en funktion som jag saknat när jag jobbat länge med Windows och sedan går tillbaka till mac.
Båda dessa funktioner har nu Apple på ett lysande sätt implementerat i OS X Panther. Men som vanligt när Apple lägger till en funktion så gör de det med stil! Exposé kan få vem som helst att smälta för operativet. Genom att fördefiniera olika hörn på skrivbordet kan man antingen få alla fönster att "flyga bort" och lämna ett rent skrivbord eller, och det är den funktionen som är riktigt snygg, så kan man få datorn att placera ut miniatyrer av alla öppna fönster med beskrivande texter så man lätt kan hitta det fönster man söker. Den senare funktionen funkar även för enbart det aktiva programmets fönster om man så vill och självklart är allt läbbigt snyggt animerat med QE. Måste upplevas!

Findern har ju helt och hållet byggts om och den rockar. Ett tips är att kolla på keynoteströmmen, där presenteras den rätt schysst. Tilläggas bör att känslan av Findern liksom Exposé är mycket mer tilltalande när man väl får testa det själv!

/Jont Olof

Steve var samma person som också sa att köpa Mac OS 8.5 var som att köpa en helt ny dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Steve var samma person som också sa att köpa Mac OS 8.5 var som att köpa en helt ny dator.

Det var det ju.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-30 23:15

Läs den här artikeln på Arstechnica så förstår ni precis hur nya findern fungerar (artikeln är skriven mycket tidigare än när Panter var påtänkt). Den är numer i två delar där en fungerar som en "browser" och en är helt rumsorienterad. De här två delarna är parallella och det är SÅÅÅÅ bra gjort.

Nu fungerar det som det ska!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Den är numer i två delar där en fungerar som en "browser" och en är helt rumsorienterad. De här två delarna är parallella och det är SÅÅÅÅ bra gjort.

Nu fungerar det som det ska!

Men när man såg på Steve-noten så verkade det att de hade tagit bort mapp-metaforen...och ersatt den med filbläddraren...vilket väl kändes sådär...

Men om det är en enskild filbläddrare och skrivbordsmetaforen med mappar finns kvar så är det ju strålande.

Jag gillar inte alls nya Findern. Vill ta bort det där till vänster. Taget direkt från windows xp för att underlätta för windowsswitchers. I windows behövs genvägarna till olika platser eftersom ingen kan hitta någonting där. På mac behövs det inte eftersom det är logiskt uppbyggt på alla sätt.

Ciryon

PS. Det där att windows har "visa skrivbordet-knapp" är nåt helt annat än Exposé. Men redan nu är det inte speciellt svårt att klicka på bakgrunden med alt-cmd nedtryckta. Funkar perfa. Göm och göm-övriga funktionerna i OS X är vida underskattade.

< En av de saker som jag alltid tyckt att Windows har löst bättre än Macen har varit deras task-bar (längst ner) som gjort att man alltid kunna hitta rätt fönster av alla som är öppna. >

Detta har jag också hävdat i en mängd olika inläg i svenska mac-forum, men jag har aldrig fått gehör. Det pratas alltid om att det inte behövs i Mac OS osv. Vilket jag inte håller med om. En liknande funktion behövs i Mac OS också.

Om nya expose är svaret har jag ingen aning om. Ni som testat får gärna berätta mer...

Exposé knäcker taskbar rejält måste jag säga. Exposé!

Exposé! Jag är galen i Exposé! Det bästa som någonsin hänt Mac OS-systemet på flera år!

Fatta hur effektiv man blir? Det är helt otroligt hur allting blir så jäkla lätt allså... helt sjukt galet. wow...

Apple har patent på det i alla fall, så Microsoft kan inte sno den idén då. Hehe!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-01 01:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag gillar inte alls nya Findern. Vill ta bort det där till vänster.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Men när man såg på Steve-noten så verkade det att de hade tagit bort mapp-metaforen...och ersatt den med filbläddraren...vilket väl kändes sådär...

Ni vet den där lilla avlånga knappen i finderfönstren där man kan fälla ihop dem så verktygslisten försvinner?!? Trycker man på den byts hela Findern från "filbrowser" till traditionell rumsorientering à la OS9. Alla nya mappar man öppnar öppnas med samma fönsterinställning alltså (men i nya fönster) och där varje fönster är direkt kopplat till en mapp. En spegling av fönsterinställningen till hela Findern. Men man kan fortfarande få fram browsern genom äpple+N.

Inställningen för att alltid öppna mappar i nya fönster behövs alltså inte längre eftersom det är flyttat till hopfällningsknappen.

Vi har alltså två sätt att navigera i Findern; det rumsorienterade (som jag personligen föredrar) och browservarianten.

Smidigt implementerat måste jag säga.

Expose har jag fortfarande inte fattat nyttan med.. Äpple+Tab alternativt typ CodeTeks Virtual Desktop är ju mångdubbelt effektivare.. det andra är ju bara en uppvisning i tuffa transitions..

Men visst, har man inte kört virtual desktops och inte har någon avsikt att köra det kanske Expose kan vara nyttigt.

Fattar inte varför inte Apple stoppade in en virtuel desktop miljö i samband med Expose. Allt finns ju redan där egentligen men inte själva funktionen.. lite dumt.
Men som vanligt, Apple ska ju alltid hitta på sina egna lösningar - o antingen blir det jag som omvärderar min inställning el så kanske Apple gör det till slut, vi får se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag gillar inte alls nya Findern. Vill ta bort det där till vänster. Taget direkt från windows xp för att underlätta för windowsswitchers. I windows behövs genvägarna till olika platser eftersom ingen kan hitta någonting där. På mac behövs det inte eftersom det är logiskt uppbyggt på alla sätt.

Ciryon
...

Jag är inte alls böjd att hålla med om jag skall vara ärlig. Ett problem med den gamla Findern var onekligen att herarkin över filer och mappar blev svåröverskådad. Med den nya menyn längst till vänster går det långt mycket snabbare att hitta de mappar man vanligtvis letar efter och enkelheten att lägga till och dra ifrån bookmarks gör den delen av fönstret rätt oumbärlig efter ett tag. Dessutom har Save- och Open-menyn gjorts om på samma sätt.

Huruvida tekniken är tagen från XP eller inte låter jag vara osagt. Det kan nog mycket väl vara så att Apple har sneglat på XP innan de implementerade funktionen, men till skillnad från XP's filnavigeringssystem så är utseendet i OS X konstant. Det ändras inte beroende på vilken mapp man för tillfället befinner sig i, vilket gör navigeringsfönstret långt mer konsekvent och användbart. Man vet alltid var man har sina genvägar och det gör att navigeringsfönstret faktiskt kan användas för och underlätta just navigering...

/Jont Olof

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Expose har jag fortfarande inte fattat nyttan med.. Äpple+Tab alternativt typ CodeTeks Virtual Desktop är ju mångdubbelt effektivare.. det andra är ju bara en uppvisning i tuffa transitions...

Äpple+Tab fungerar bara för att växla mellan olika applikationer. Det är inte det huvudsakliga användningsområdet för Exposé. Tanken med Exposé är att erbjuda en funktion för att navigera mellan alla olika fönster som för tillfället är öppna, antingen mellan de fönster som den aktiva applikationen har öppna eller mellan alla fönster som överhuvudtaget är öppna. Att Apple kopplat aktiveringen till dedikerade hörn av skärmen tycker jag känns som ett genidrag, det gör i alla fall Exposé oerhört lättillgängligt! Och QE rockar när man skall pendla mellan olika textdokument och flertalet öppna bilder t.ex.
Rensningen av desktopen tycker jag också fungerar långt mycket bättre på Macen, eftersom man nu kan använda funktionen för att lätt bifoga dokument till exempelvis Mail som man har liggandes på skrivbordet. Det sköter Exposé typ halvautomatiskt.

På en punkt håller jag dock med! Det är sjukt tuffa transitions...

/Jont Olof

tackar för all info om exposé och den nya findern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof

Ett tips är att kolla på keynoteströmmen, där presenteras den rätt schysst. Tilläggas bör att känslan av Findern liksom Exposé är mycket mer tilltalande när man väl får testa det själv!

/Jont Olof [/B]

var hittar man strömmen?

ligger den fortfarande uppe?

Bevaka tråden