Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurs i Wordpress?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-03-21 11:27

Jag har jobbat med grafisk produktion i många år och vill nu bredda mig genom att börja med enklare webbproduktion. Wordpress känns som rätt verktyg och jag söker nu en kurs eller en någon som på plats hos mig kan lära ut grunderna. Tips?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-21 12:23

Rent spontant hade jag kikat på lite webbkurser på Lynda.com för en billig peng.

Jag föreslår också Lynda.com Helt klart värt ett abonnemang.

Jag skulle inte gå en wordpresskurs innan jag hade lärt mig grunderna i html och css.

Ursprungligen av Ann:

Jag har jobbat med grafisk produktion i många år och vill nu bredda mig genom att börja med enklare webbproduktion. Wordpress känns som rätt verktyg och jag söker nu en kurs eller en någon som på plats hos mig kan lära ut grunderna. Tips?

Har jobbat med Wordpress i så många år jag kan komma på, och bara undrar såhär spontant vad det är du vill/vad du är ute efter att lära dig?

  • Medlem
  • 2012-03-23 11:16

Till att börja med skulle jag vilja bygga upp en egen hemsida i Wordpress och få hjälp med hur jag ska uppdatera den. Kan själv ta fram skisser på hur jag vill att den ska se ut.

Vad ska du ha på din hemsida då? Bara vanlig blogg, eller något mer avancerat så som galleri för bilder, filmer, musik?

Först så måste du välja vart du vill ha hemsidan din. Ska du använda dig av gratistjänster där du knappt får göra något med bloggen din, ändra utseende osv. Eller ska du köpa ett webbhotell (INTE One.com) där du ska hosta din blogg?

Ta och registrera dig på themeforest.net och gå leta upp ett tema som du gillar för Wordpress. Då du där får support om du råkar ut för nå problem, vilket du inte kan få med gratismallar.

Hjälper dig gärna med dina frågor rörande Wordpress.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 13:02

Håller med om att det nog är vettigare att gå en html/css-kurs innan du hoppar på WordPress.

Annars kommer det bli för mycket ny kunskap på en gång och du kommer antagligen producera härdsmältor till WordPress-teman rent kodmässigt

Sen så tycker jag även att WordPress är överskattat som CMS och inte direkt ett förstahandsval, men det är en annan diskussion..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 13:16

Om jag vore designer skulle jag plugga på html & css och sedan testa exempelvis Perch - A really little content management system (CMS)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 13:33

WP är enkelt och det går att sätta upp enklare webbsidor med olika teman. Men jag håller med övriga som sagt att det är bra med lite kunskap i HTML/CSS, om inte annat för att förstå om något går snett. Om det bara handlar om att sätta upp WP och ha ett tema så är det busenkelt och det finns bra instruktioner när man laddar ner WP. Jag har själv lagt upp det på flera servrar utan problem och sen konfigurerat lite efter önskemål. Var inte heller rädd för att testa lite så länge det inte är skarpt läge mot kund

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 12:28

@stile, absolut. Det är jättelätt att installera WP, ett tema, några plugins och göra några CSS-hack.

Men om man har som utgångspunkt att man är designer som tar fram egna layouter, tänker ta betalt för sin expertis och vill veta vad man sysslar med är det fel håll att attackera problemet ifrån tycker jag.

1
Bevaka tråden