Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk till iMac Alu -07

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag dog min hårddisk i min iMac (något väntat dock)

Efter ett samtal med den lokala Apple-återförsäljaren så tyckte jag att 2500:- var lite saftigt för att byta hårddisk.
Då jag är utbildad inom digitalteknik och elektronik, och inte har tummen mitt i handen så tänkte jag då byta hårddisken själv, och även byta upp mig i storlek, då original var 320Gb.

Har läst här på 99 att vilken 3,5" S-ATA hårddisk som helst ska fungera i en iMac, men känner ändå att jag vill fråga en gång extra, än att sen stå där med en HD som datorn inte vill samarbeta med..!

iMac'en är en:
Alu 24" 2.4GHz från 2007
EMC Nr. 2134

Har sett några guider och trådar på olika forum där några har använt bla. "Western Digital Caviar Black".
Är det något speciellt med denna eller kan denna också fungera:

"1TB Seagate Barracuda® SATA 6Gb/s 7200rpm, ST31000524AS, 32MB"

Då den både ligger bra i pris hos den lokala dator-leverantören, och är betydligt större än den jag hade.

Tacksam för alla svar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 22:03

Den funkar.
Det var något med fläktstyrningen i en del iMacmodeller, kommer dock inte ihåg vilka...

Ursprungligen av kenjon:

Den funkar.
Det var något med fläktstyrningen i en del iMacmodeller, kommer dock inte ihåg vilka...

"Late 2009" och senare, alltså iMac 10,1 och senare.

Proprietary Cable can put the brakes on upgrading Late '09 iMacs. | Other World Computing Blog

Tack för hjälpen..

Allt har fungerat bra, inga problem vid bytet heller.

Det blev en Seagate Barracuda 1TB, och den har tuffat på i ett par dagar nu utan några problem..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-25 22:40

Hej Rosen,

Hur gjorde du? Monterade du in den själv eller lämnade du in den? Jag har hört att den modellen av iMac skall vara lite besvärligare än sina efterträdare att komma in i. Stämmer det?
Min imac av samma modell håller på och dör den låter som ett tröskverk, men jag vet inte om det är hårdisken eller en fläkt som håller på att ge upp.

Jag gjorde det tillsammans med en vän!

Trodde faktiskt att det skulle bli mer problematiskt än det var!

Finns ju så många guider om man bara söker lite, här är en som vi följde, tillsammans med ett youtubeklipp:
24" iMac Hard Drive Upgrade

Tog väl högst en timme, utan att stressa, och kaffepaus imellan!

Ett tips är att använda "luft på burk" för att blåsa bort damm innan du sätter tillbaka glaset!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 21:06
Ursprungligen av rosen888:

Jag gjorde det tillsammans med en vän!

Trodde faktiskt att det skulle bli mer problematiskt än det var!

Finns ju så många guider om man bara söker lite, här är en som vi följde, tillsammans med ett youtubeklipp:
24" iMac Hard Drive Upgrade

Tog väl högst en timme, utan att stressa, och kaffepaus imellan!

Ett tips är att använda "luft på burk" för att blåsa bort damm innan du sätter tillbaka glaset!

Tack. Det var en bra guide för att komma igång. Har några sugproppar i badrummet som kan komma till användning. Skall se om min iMac går att rädda eller om det blir en ny i stället.

iFixit: The free repair manual är en bra sida att kika på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 21:02
Ursprungligen av Scarecrow:

iFixit: The free repair manual är en bra sida att kika på.

Av någon anledning så lös guider för den iMac-modellen med sin frånvaro på iFixit

Ursprungligen av pichia:

Av någon anledning så lös guider för den iMac-modellen med sin frånvaro på iFixit

Förmodligen är det någon som är väldigt lik din som du kan använda dig av. Jag bytte hårddisk i min Mac Mini Server (mid 2010) förra veckan och använde en guide för en Mac Mini. Om man inte har tummen mitt i handen och tar det lugnt och fint så tror jag att det går bra med en väldigt lik guide.

Använde precis sådana förr att lyfta glaset!

Plockade loss sugpropparna från korgen dom satt på och knöt ett litet snöre i varje för att lättare kunna få tag i dom!

Glaset lossar ganska enkelt, märke dock att när man ska ta av aluminiumramen, lyft upp någon cm uppe vid kameran, den delen lossnar ganska enkelt. "Botten" av ramen måste skjutas ned en liten bit (mot foten) innan den lossnar!

kollade lite snabbt, och ser ut som att 20"aren från samma år är likvärdig på att plockas isär.

Enda skillnaden jag såg var att kontakten under LCD'n är olika..
I 24" måste man plocka bort den svarta tejpen bakpå LCD'n så att man kan koppla loss den..

1
Bevaka tråden