Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Artefakter i .mov-fil (iMovie 11)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-09 19:13

Hej,
Jag har köpt en ny MacBook Pro och kör iMovie 11.
Plötsligt gör den fula artefakter på ytor med små färgvariationer, är det något fel, går det att göra något åt?

Fakta:
- När jag kör den importerade mov-filen (från min digitalkamera) i iMovie's eget videofönster så ser det snyggt ut, problemet syns bara vid export
- Testade att göra filmen på gamla datorn som också har iMovie 11 men då blev det bra! Har förstås kollat så noga jag kan att dom har samma inställningar.
- Har testat testat ställa in komprimeringskvalitet på både "mellan" och "bästa": blir dåligt i båda
(Dela - exportera med quicktime - alternativ - video - ställ in): komprimeringstyp H.264, dimensioner och bildfrekvens samma som kamerans
- Ser likadant ut vid uppspelning i quicktime (10.0) och VLC

Utdrag från videon:
Index of /imovie

Dom gånger jag under årens långa lopp stött på att videofiler blir skumma/skadade vid export har det varit grafikkortet eller drivers till grafikkort som strulat. Minns t.ex. en gång när min G5 Quad lämnade en ful rand på exporterade filer med specifik codec. Det var grafikkortet (!). En update av grafikdrajvern från Apple fixade problemet.
Jag bara tänker högt.

Ursprungligen av RobertK:

Hej,
Jag har köpt en ny MacBook Pro och kör iMovie 11.
Plötsligt gör den fula artefakter på ytor med små färgvariationer, är det något fel, går det att göra något åt?

Jag fann post #2 i den här tråden ganska användbar. Tar två minuter och kostar nada.
iMovie 11 export has some nasty artifacts - MacRumors Forums

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 18:23

Först fick jag hopp om lösning!
Men funkar inte för mig Har det funkat för dig?

(mitt svar där nu, post #10:
With the two steps below I got acces to the file "AppleProResCodec.component", copied it into the Quicktime library (replacing the file that was there already), restarted my computer, used Streamclip to "export to quicktime" in Prores422, imported that into iMovie and exported from iMovie.
Still the same extremely ugly artifacts)

Ursprungligen av storjoel:

Jag fann post #2 i den här tråden ganska användbar. Tar två minuter och kostar nada.
iMovie 11 export has some nasty artifacts - MacRumors Forums

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-07 22:11

"Lösning..."

Det fanns en sajt till med en idé om lösning (iMovie Color Banding (Posterization) Problem Solved | Aibal.com) men jag tröttnade på försöken att få iMovie att sluta göra artefakter och orkade inte trixa mer..

Testade istället Final Cut Pro X och då blev det perfekt, i alla fall vid export till "ProRes 422".

FCPX hade istället problemet att det blev buggigt vid exportering till H.264 men då använde jag MPEG Streamclip för exporten från ProRes 422" till H.264 och med det tillägget så kan jag nu äntligen börja ta dag i mina 500 videoklipp från en asienresa förra vintern som blivit liggandes pga iMovie-problemet...

10 månaders videostrul har äntligen tagit slut

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-03-25 22:19

Har samma problem köpt en Sony nex 5n och filmat lite blir kanon när man kollar på filmen från kameran,men när man kör den i imovie ser den ut som din.Hittat någon bra lösning?

Ursprungligen av eas76:

Har samma problem köpt en Sony nex 5n och filmat lite blir kanon när man kollar på filmen från kameran,men när man kör den i imovie ser den ut som din.Hittat någon bra lösning?

Vilken lins kör du med? Hade bestämt mig för Sony NEX innan jag läste om NEX-linserna.
Köpte en NX200 pga detta (dåliga NEX-linser) för ett par dagar sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 22:34
Ursprungligen av eas76:

Har samma problem köpt en Sony nex 5n och filmat lite blir kanon när man kollar på filmen från kameran,men när man kör den i imovie ser den ut som din.Hittat någon bra lösning?

Har du testat tipsen på länken i mitt förra inlägg?
En lösning som fungerar är att helt enkelt skita i iMovie och istället köra Final Cut Pro X... Finns t.ex. 30-dagars provversion på Apple's sajt att testa med. FCPX är lite krångligare än iMovie men inte mycket och det finns massa bra tutorials på youtube.

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-03-25 23:02

jag kör med kit linsen 18-55 hittills verkar der bli fina filmer,kollade på dina tips men fick inte till det,håller på att tanka hem FCPX och Premiere.Får testa dem tycker det är lite dyrt att lägga 2000 på FCPX för det jag ska ha det till.
En annan fråga hur hantera du dina filer från kameran nu vill man ju inte importera dem till Imovie kan man bara spara hela avhd mappen från minneskortet sedan importera dem därifrån in i programmet?
Vilken kvalitet är bäst att välja i kameran när man filmar 50i 24m, 50p 28m,25p 24m

Ursprungligen av eas76:

[...]En annan fråga hur hantera du dina filer från kameran nu vill man ju inte importera dem till Imovie kan man bara spara hela avhd mappen från minneskortet sedan importera dem därifrån in i programmet?
Vilken kvalitet är bäst att välja i kameran när man filmar 50i 24m, 50p 28m,25p 24m

Bara att spara hela kortets mappstruktur till lämplig arkivhårddisk. Själv ger jag mappen ett namn typ "AVCHD 20120101" och kopierar in rubbet från kortet in i mappen. Dvs alla mappar, indexfiler och vad det månde vara. Då är det bara att peka på mappen vid senare import till iMovie som då "tror" att det är ett kort.
Vad gäller kvalitet skall man väl undvika allt vad "i" (interlaced) heter och köra på något som är kompatibelt med PAL (25 bilder/sek). 25p (progressive) skulle jag kört på. Leta runt lite på forumet efter Zimmermans kommentarer kring 24, 25 resp 30 fps, samt "i" vs "p".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 23:19

Jag undviker filmning AVCHD, svårt att hantera filerna sen... men du kan ju testa att importera direkt till FCPX.
Eller använda Streamclip för att konvertera till lämpligt format, jag konverterar mina mov-filer med följande inställningar vilket passar min Panasonic LX5:
"Export to Quicktime", compression "Apple XDCAM EX 720p30 35Mb/s VBR", Quality 100%, Frame Size 1280x720 unscaled.

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-03-25 23:49

Vad menar du med att du undviker filmning med avhd kör inte din kamera det med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-26 22:13
Ursprungligen av eas76:

Vad menar du med att du undviker filmning med avhd kör inte din kamera det med?

Jo den har det, men jag föredrar motion-jpeg (.mov) eftersom man slipper allt krångel med AVCHD:s utspridda filer.
Kvalitetsmässigt har jag inte märkt någon uppenbar skillnad. Videon tar dock dubbelt så stor plats men idag är väl sällan plats att problem... Köp ett 16GB-kort till din kamera så har du en timme 1280x720 där. (Fast kör du full HD så kanske det blir otympligt stort)

  • Medlem
  • Torsås
  • 2012-03-30 13:48

Nu har jag prövat lite olika program finalecut Adobe premier i dom programmen är det inga problem men i i movie blir det kass. Men kan verkligen i movie vara så dåligt att det inte går att använda är ju annars ett lagom programm för mig,annars får man investera i premier synd bara att det inte finns på svenska. Eller ta fram min gammla pc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-08 18:31

Ja, det är riktigt kasst av Apple att iMovie ger så dålig kvalité på filmerna... för övrigt är det ju ett toppen-konsument-program.
Final Cut Pro X är proffsig, hyffsat enkelt och enormt mycket lättare att lära sig än Final Cut Pro 7 (som var föregående version) men visst, det är lite krångligare än iMovie..

Apple's ProRes har ju blivit industristandard så jag fattar inte varför Apple låter iMovie köra med Intemediate-skiten. Varför går dom inte över till ProRes i iMovie - det är ju plattformen i FCPX? Kanske kommer det.

(det kan inte ha med att ProRes ger aningen större filer jämfört med Intermediate - - skillnaden är inte stor och det där med filstorlekar och diskplats är inget man ska bry sig om om man håller på med video - då ska man göra något annat - stillbild t.ex.)

1
Bevaka tråden