Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utestängd från Facebook

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vet inte var jag ska vända mig med den här frågan, så jag tänkte kolla om någon på 99mac har liknande erfarenheter.

Av oförklarlig anledning låter inte FB mig logga in på mitt veckogamla konto. De begär mobilnummer så de kan skicka en aktiveringskod: någon kod kommer inte, trots att jag försökt flera gånger.

Det enda sättet kvar (enligt FB) är att jag skickar dom en scan av mitt ID (!) för att verifiera den jag är. Vad i helsike är det som pågår? Det är en sida på FB, inte login till CIA.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-25 15:32

Kan inte vara riktigt jag skulle då alldrig skicka några såna fakta.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 15:33

Ditt konto har säkert blivit kapat. Har hänt flera av mina vänner. Kan också vara så att om du loggar in på ditt konto från ett anat land vil de verifiera att du är just DU.

Eller så heter du som ngn välkänd person.

men Scan av ditt ID låter ju som ngn i Liberia vill åt dina pengar.

Kollat logga in från datorn på Biblioteket, polares dator etc ?

FB's support är ju inte precis känd för att vara snabb så min undring är hur länge har du väntat på aktiveringskoden?

Det är möjligt, om du inte redan försökt förstås, att du kan hitta lösningen här: Inloggning och lösenord - Facebook Hjälpcenter | Facebook

Det är inte ovanligt med SMS till telefonen, det är en fin feature de har infört. Varje gång jag (eller någon som kan ha listat ut mitt lösenord) försöker logga in på mitt FB-konto från en ny dator krävs att man matar in en sms-kod som FB skickar ut. Svinbra.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är inte ovanligt med SMS till telefonen, det är en fin feature de har infört. Varje gång jag (eller någon som kan ha listat ut mitt lösenord) försöker logga in på mitt FB-konto från en ny dator krävs att man matar in en sms-kod som FB skickar ut. Svinbra.

Först, tack till alla som svarade.

Det vore en bra jättebra funktion—om det faktiskt kom ett sms till min mobil—vilket det inte gör.

Ursprungligen av fraggelpjott:

Först, tack till alla som svarade.

Det vore en bra jättebra funktion—om det faktiskt kom ett sms till min mobil—vilket det inte gör.

Fast det PeeMan pratar om kräver att man registrerar sitt mobilnummer på FB-kontot o anger att man vill ha uppdateringar skickade dit. Det du väntar på är något annat

Facebook brukar faktiskt kräva en kopia på leg för att verifiera att man är den man påstår att man är.

Ursprungligen av pmarriott:

Facebook brukar faktiskt kräva en kopia på leg för att verifiera att man är den man påstår att man är.

Om du ska skicka iväg nåt sånt kan d nog vara bra att få det bevittnat.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du ska skicka iväg nåt sånt kan d nog vara bra att få det bevittnat.

Dina personuppgifter är ändå offentliga. Om någon vill åt dem väcker de inte misstankar först genom att be om dem. Det bästa är att kolla att faxnumret/mailadressen faktiskt går till Facebook och inte Kalles Blåsningar AB.

Ursprungligen av pmarriott:

Dina personuppgifter är ändå offentliga. Om någon vill åt dem väcker de inte misstankar först genom att be om dem. Det bästa är att kolla att faxnumret/mailadressen faktiskt går till Facebook och inte Kalles Blåsningar AB.

Var inte riktigt så jag menade utan att någon, som inte är familj, skulle underteckna med sitt namn samt datum på papperskopian att kopian överensstämmer med originalet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 20:55

Allt det som är skrivet här ovan är ju stora anledningar till att strunta i FB. Jag är glad att jag aldrig upplåtit personlig information till M. Zuckerberg och hans hejdukar.

Notarius Publicus.

Det där med att styrka sin identitet finns det många olika sätt att se på.
I Storbritannien, där nationella ID-kort ses med stor misstänksamhet, legitimerar man sig lämpligen med en el- eller gasräkning för att belägga att en person med det namnet du påstår dig bära verkligen bor på adressen du påstår att du har. Mina kusiner i London har inga ID-kort och deras körkort har de haft i snart 30 år.
I Bulgarien, där min fru kommer ifrån, accepteras inte din namnteckning på några som helst dokument om den inte är bevittnad, eller stämplad hos notarius publicus.
Vi i Sverige som är vana vid att vifta med ett ID-kort och ett personnummer har det egentligen ganska lätt. Och att någon bestyrker en fotokopia och man sedan faxar eller scannar/mailar detta dokument, ja då får du en obestyrkt kopia av en bestyrkt kopia. Om Facebook vill ha och nöjer sig med en kopia på ditt ID-kort så ge dom det.

Ursprungligen av pmarriott:

Det där med att styrka sin identitet finns det många olika sätt att se på.
I Storbritannien, där nationella ID-kort ses med stor misstänksamhet, legitimerar man sig lämpligen med en el- eller gasräkning för att belägga att en person med det namnet du påstår dig bära verkligen bor på adressen du påstår att du har. Mina kusiner i London har inga ID-kort och deras körkort har de haft i snart 30 år.
I Bulgarien, där min fru kommer ifrån, accepteras inte din namnteckning på några som helst dokument om den inte är bevittnad, eller stämplad hos notarius publicus.
Vi i Sverige som är vana vid att vifta med ett ID-kort och ett personnummer har det egentligen ganska lätt. Och att någon bestyrker en fotokopia och man sedan faxar eller scannar/mailar detta dokument, ja då får du en obestyrkt kopia av en bestyrkt kopia. Om Facebook vill ha och nöjer sig med en kopia på ditt ID-kort så ge dom det.

Iofs men better safe than sorry även om det i det här fallet kanske är falsk säkerhet. Säg att han skickar in sin kopia o de i efterhand kräver att han måste skicka in en bevittnad kopia, då har han förlorat en massa tid

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Iofs men better safe than sorry även om det i det här fallet kanske är falsk säkerhet. Säg att han skickar in sin kopia o de i efterhand kräver att han måste skicka in en bevittnad kopia, då har han förlorat en massa tid

Facebook har nog väldigt väl beskrivna riktlinjer och standardprocedurer. Om de vill ha en bestyrkt kopia så skriver de det klart och tydligt och då vill de dessutom ha den i original, inte via mail/fax.

Ursprungligen av pmarriott:

Facebook har nog väldigt väl beskrivna riktlinjer och standardprocedurer. Om de vill ha en bestyrkt kopia så skriver de det klart och tydligt och då vill de dessutom ha den i original, inte via mail/fax.

ska man skicka ett bestyrkt dokument så ska man skicka det i original, dvs m snigelpost, annars är det ju ingen mening men det har jag ju menat hela tiden...fast det kanske inte var så uppenbart

Ursprungligen av fraggelpjott:

Det enda sättet kvar (enligt FB) är att jag skickar dom en scan av mitt ID (!) för att verifiera den jag är. Vad i helsike är det som pågår? Det är en sida på FB, inte login till CIA.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

ska man skicka ett bestyrkt dokument så ska man skicka det i original, dvs m snigelpost, annars är det ju ingen mening men det har jag ju menat hela tiden...fast det kanske inte var så uppenbart

Nej, men TS skriver ju klart och tydligt i sitt inlägg att Facebook vill ha ett scan på hans ID, jag tolkar det som en mailad eller faxad kopia.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-26 11:52

Det behöver inte vara en verifierad kopia. En vanlig scan räcker. Har hjälpt till med det åt några som fått problem. De kallade sig för något annat än sitt riktiga namn...

1
Bevaka tråden