Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pimpa Macen med en SSD kanske?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 14:43

Har en gammal fin Macbook Pro 2.4GHz tidig 2008. Funderar på en ny, men väntar gärna tills sommar och ser vad som händer med de nya modellerna (läs Retina osv.)

Men är sugen på att sätta i en SSD om de skulle göra stor skillnad i prestandan. Så den första frågan är om det skulle vara en "wow" upplevelse?

Den andra frågan är, förlorar man mycket i hastighet om man köper en mindre SSD och sätter en brygga i den optiska enheten. Och kör typ bara operativsystemet från SSD disken, och sedan resten från min Momentus 7200 rpm.

Tack på förhand!

Ursprungligen av Matsaki:

Men är sugen på att sätta i en SSD om de skulle göra stor skillnad i prestandan. Så den första frågan är om det skulle vara en "wow" upplevelse?

Ja, det gör en stor skillnad tycker jag. Det känns inte som att man behöver vänta på något längre, inte på något som ska läsa från disken i alla fall.

Ursprungligen av Matsaki:

Den andra frågan är, förlorar man mycket i hastighet om man köper en mindre SSD och sätter en brygga i den optiska enheten. Och kör typ bara operativsystemet från SSD disken, och sedan resten från min Momentus 7200 rpm.

Hårddisken kommer så klart vara lika långsam, men om du bara använder den för långtidslagring och har OS, program och de filer du jobbar med på SSDn borde det ju gå fort.
Fast jag tycker det sabbar lite, i och med att man köper SSD för att man inte vill ha en snurrande HD i datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:16

Så det är värt det tycker du? Man kan ju alltid flytta disken till den nya burken man köper tänkte jag. Är det stor skillnad på olika fabrikat? Prisskillnaderna är ganska stora.

Ursprungligen av Matsaki:

Så det är värt det tycker du? Man kan ju alltid flytta disken till den nya burken man köper tänkte jag. Är det stor skillnad på olika fabrikat? Prisskillnaderna är ganska stora.

Det kan nog skilja en del eftersom de använder olika komponenter, exempelvis den populära Sandforce-controllern v Intels grejer. Men jag tror att den största skillnaden är HDD v SSD i allmänhet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-25 15:29
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det kan nog skilja en del eftersom de använder olika komponenter, exempelvis den populära Sandforce-controllern v Intels grejer.

Intel använder också Sandforce numera. T.ex. i 520 serien.

Ursprungligen av Mija:

Intel använder också Sandforce numera. T.ex. i 520 serien.

Där ser man.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 15:27

Är det en MBP 5.1 du har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:29

Hmm, blir lite svårt för det kan skilja 2-3.000 kr på en 320Gb hårddisk. Känns som skillnaden borde vara ganska stor?!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:31

MBP 5.1? Vet inte om det är en 5.1 MacBook Pro 15" Core 2 Duo Model A1211 hittar jag.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 15:38

Anledningen att jag fårgar är att en del, inklusive jag själv, har haft problem med den modellen i kombination med SSD. Jag har brännt två SSD'er. En Vertex 2 och en Crucial M4. Letade runt på nätet och det var många andra med den modellen sprang på problem. Den lösningen som var gemensam för alla vara att sätta SSDn i en Optibay och slänga ut Superdriven.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:39

Så du får den bara att funka i Optibay?? Har du sett flera med samma problem?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 15:45

Nej jag gav upp och satte i en traditionell snurra men jag fick en ny M4 av Crucial och den sitter i min iMac nu. Kolla i Systeminformation vad du har för MBP och kolla även vilken firmware du har. De med 1.6 hade inga problem och de med firmware 1.7 hade krångel. Det betyder inte att du skulle få problem, har tydligen också med att göra vilken modell av SATA-kabel Apple använt i aktuell version. Alla har inte samma.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:49

Aha, tydligen har jag 4.1

Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro4,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.4 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 2
L2 Cache: 3 MB
Memory: 6 GB
Bus Speed: 800 MHz
Boot ROM Version: MBP41.00C1.B03
SMC Version (system): 1.27f3

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 15:51

Då är du safe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 15:57

Så alla är överens att det är överens att det är en bra idé att uppgradera min burk? Helst köpa en större SSD och köra allt från den?

Skicka gärna tips på en bra SSD disk 260-320Gb om ni har

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-25 16:02

Har inte testat själv men de flesta här på 99 verkar föredra Intels diskar. De är väll ifs inte de snabbaste men du kan nog inte pressa max ur någon av dagens SSD.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-25 16:05

Tror Kingston är billigare, och de brukar ju göra bra saker annars.

Tack för hjälpen till alla inblandade. Beslut fattas inom kort och efter det får man förhoppningsvis en riktig WOW upplevelse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-26 00:55
Ursprungligen av Matsaki:

Tror Kingston är billigare, och de brukar ju göra bra saker annars.

Tack för hjälpen till alla inblandade. Beslut fattas inom kort och efter det får man förhoppningsvis en riktig WOW upplevelse

WOW får du garanterat WOW är bara förnamnet.

Bytte en gammal slö disk, i en vit macbook till en SSD. En helt ny dator . Den rockar fett.

Helnöjd och jag brukar vara kräsen av mig ibland

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-26 02:04

Kan denna va nått? http://www.pcpro.co.uk/reviews/hard-disks/366733/crucial-m4-256gb-ssd ? men jag antar att det kanske är lite overkill då jag inte tror bus på mitt moderkort har 6.0Gbps SATA interface.

Passar SATA kabeln som jag har till min "vanliga" hårddisk så jag bara kan skruva i en SSD?

Senast redigerat 2012-03-26 02:39
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-26 05:25
Ursprungligen av Matsaki:

Kan denna va nått? Crucial M4 256GB SSD review | Hard disks | Reviews | PC Pro ? men jag antar att det kanske är lite overkill då jag inte tror bus på mitt moderkort har 6.0Gbps SATA interface.

Passar SATA kabeln som jag har till min "vanliga" hårddisk så jag bara kan skruva i en SSD?

Jajamen.

Exakt den har jag till min iMac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-26 11:32
Ursprungligen av onnyt:

Jajamen.

Exakt den har jag till min iMac.

Bra med förstahandsreferenser Läste att den blir upp till 70° varm. En vanlig HD blir väl +50° Så det verkar vara varmt. Har du märkt något av det? I vilken maskin har du satt den I?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-26 05:34

Crucial har tyvärr valt att uppdateringar av firmware görs med en fil man bränner till en CD. Då tänker jag mig att många tagit ur sina Superdrive och monterat i en Optibay i stället. Trots det är det ändå bättre än Vertex där man måste ha tillgång till en PC att montera SSDn i för att flasha firmware.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-26 12:47

Det var en sådan jag brände i min MBP men det berodde inte på temperaturen utan på problemen jag beskrivit tidigare i tråden. Sitter som sagt i en iMac i7.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-03-29 01:30

Funderar på att stoppa en SSD i min MBP också och flytta HDDn till en optibay. Vad jag funderar på är hur mycket man kan 'styra' optibay'en. Vad jag skulle vilja ha är en stor 5400-disk som i princip bara går igång när jag ska tömma minneskorten från min Pentax K-7.

Varför 5400rpm??? Värme tänker jag. Kan man få HDDn att stå still all tid som jag inte använder den, alltså inte leker med bilder, så kan ju en 7200-disk vara aktuell också.

Min fråga är således följande.
Kan man ställa in HDDn i optibayen att stå still all tid man inte aktivt använder den?

Min andra fråga är... Är fråga ett en dum fråga?

Ursprungligen av Baeckis:

Funderar på att stoppa en SSD i min MBP också och flytta HDDn till en optibay. Vad jag funderar på är hur mycket man kan 'styra' optibay'en. Vad jag skulle vilja ha är en stor 5400-disk som i princip bara går igång när jag ska tömma minneskorten från min Pentax K-7.

Varför 5400rpm??? Värme tänker jag. Kan man få HDDn att stå still all tid som jag inte använder den, alltså inte leker med bilder, så kan ju en 7200-disk vara aktuell också.

Min fråga är således följande.
Kan man ställa in HDDn i optibayen att stå still all tid man inte aktivt använder den?

Min andra fråga är... Är fråga ett en dum fråga?

En disk spinner väl ner om den inte används, är det det du menar?
Annars kan du ju mata ut disken manuellt, precis som ett minneskort.

Ja har en 1TB-disk i min Optibay, fast jag har dem tvärt om. SSDn i Optibay och 1TB-kaffekvarn på den vanliga HD-platsen om jag inte minns fel

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-29 03:32
Ursprungligen av ill_chrill:

En disk spinner väl ner om den inte används, är det det du menar?
Annars kan du ju mata ut disken manuellt, precis som ett minneskort.

Ja har en 1TB-disk i min Optibay, fast jag har dem tvärt om. SSDn i Optibay och 1TB-kaffekvarn på den vanliga HD-platsen om jag inte minns fel

Hur blir farten när du har SSDn i Optibayen?

Ursprungligen av onnyt:

Hur blir farten när du har SSDn i Optibayen?

Utmärkt, har 6Gb SATA på båda platserna. Dock är disken endast 3Gb (OCZ Vertex 2) så jag märker inte om det ev skulle kunna vara någon skillnad.

Om jag får så passar jag på att använda mig av den här tråden då jag också är på jakt efter en idéer och tips på vad som skulle kunna passa mig. Min MacBook 13" från 2007 (mid) har legat en längre tid nu med död hårddisk. När jag hittade den i garderoben för ett par dagar sedan blev jag sugen på att köpa ny hårddisk för att väcka den till liv igen. Jag har inget större krav på prestanda men visst får den gärna vara snabb, huvudsaken är att jag kommer så billigt undan som möjligt. Nu slog det mig att man även kanske skulle ta och uppgradera minnet om det är någon idé. Det som sitter i den nu är, om jag kommer ihåg det rätt två stycken 512MB. Tack på förhand för svar och lånet av tråden.

Ursprungligen av Sigurd:

Om jag får så passar jag på att använda mig av den här tråden då jag också är på jakt efter en idéer och tips på vad som skulle kunna passa mig. Min MacBook 13" från 2007 (mid) har legat en längre tid nu med död hårddisk. När jag hittade den i garderoben för ett par dagar sedan blev jag sugen på att köpa ny hårddisk för att väcka den till liv igen. Jag har inget större krav på prestanda men visst får den gärna vara snabb, huvudsaken är att jag kommer så billigt undan som möjligt. Nu slog det mig att man även kanske skulle ta och uppgradera minnet om det är någon idé. Det som sitter i den nu är, om jag kommer ihåg det rätt två stycken 512MB. Tack på förhand för svar och lånet av tråden.

Om du inte behöver en massa hårddiskutrymmen kan du ju försöka klara dig på exempelvis en 64 eller 128 GB SSD. Annars blir det ju inte direkt billigt. I vilket fall som helst skall du maxa RAM (3GB? 6GB? - vilken har du: maj 2007 eller okt 2007?). Det är ju ganska billigt och helt nödvändigt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-04-10 17:17

Har fått optibayen och ska få SSD disken i morgon. Ska köra SSD disken som startup disk. Är det bättre och sätta den äldre disken i optibayen och SSD disken på original plats?

Bevaka tråden