Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleCare - bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag har aldrig tagit applecare's tilläggsförsäkring på några av prylarna jag köpt och heller aldrig lidit av att jag inte gjort det.

men hört och läst mycket om att folk oftast gör det.

så tänkte bara kolla hur det ligger till här och om det är så att jag är korkad och leker ute på tunn is?

Senast redigerat 2012-03-25 11:04

Aldrig köpt, kommer aldrig köpa.

Fina pengar för Apple att tjäna där, precis som Elgiganten/SIBA m.fl. alltid vill kränga på dig diverse försäkringar på allt du köper, ~85% marginal på dessa.

Jag resonerar på samma sätt som keptang.

Tar AC på sånt man bonkar i hela tiden; bärbara

Haft AC på min iMac; byte HD, byte DVD - två olika tillfällen. Tack, varsågod bytt.
MacBook; byte HD, byte svällt batteri. Tack. Varsågod - allt bytt

AC ÄR the expressway till service. I alla fyra fallen var det utanför ordinarie garantitid.
Jag hade fått slåss för att få fixat detta på valig garnatirep.

Så, har man råd; ta AC, man slipper mkt bekymmer.

Jag förstår inte varför det behövs en ny tråd varje gång någon kommer på samma fråga. Visst, i vissa frågeställningar blir svaren kanske hopplöst föråldrade. Men detta är inte en sådan fråga. Det här är en fråga där det skulle funka alldeles utmärkt att hoppa in i någon av de gamla trådarna, och fråga: "Vad gäller nu? Gäller samma synpunkter nu?"

Här är några exempel:
http://www.99.se/kopa-aga/228696-behovs-apple-care.html
http://www.99.se/kopa-aga/102242-applecare.html
http://www.99.se/kopa-aga/268349-applecare-ar-det-nagot-att-ha.html
http://www.99.se/kopa-aga/211317-applecare.html
http://www.99.se/kopa-aga/81421-applecare-vart-pengarna.html

Och här finns nog några till:
https://www.google.se/search?q=applecare+site%3A99.se

Kanske skulle vara klister på någon av dessa då? Så vi slipper fler trådar som dessa...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2012-03-25 14:29

Ang AC, på jobbet köper vi AC till samtliga bärbara, dock inte till desktop maskiner. Detta för att dom bärbara slits så mycket mer.
Privat brukar jag rekommendera det till bärbart, om man har råd.
Sen beror det ju på hur dyr maskin man köper.

Hade en MBP för några år sedan där grafikkortet gick sönder två ggr! Sista gången när den var 2år & 9mån gammal, fick det ändå bytt.
Tre månader efter garantin gick ur så gick bildskärmskabeln av.. så då blev det en ny burk ändå

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-25 14:36

Efter att jag köpt både en MBP och en TC (2009) och sedan läst om hur många TimeCapsule dör efter 18 månader köpte jag till AC. Hårddisken i TC dog efter två år och det var bara att lämna in och få en ny.

Nu har jag raderat en massa inlägg igen. Håll er till ämnet nu. Har ni synpunkter på modereringen går det alldeles utmärkt att skicka dessa till mig via PM.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-26 12:09

Jag köper alltid AppleCare till mina datorer.

När min fars iMac från 2010 började närma sig året så skaffade även han det till sin dator när jag berättade vad dyrt det är att byta logikkortet ifall det pajar. Eftersom kraften i iMacen duger gått åt han i många år till så är det skönt att veta att han har en fungerande dator i 2 år till.

Jag köper det till mina laptops. Det ses med oblida ögon här på firman om man vill ha ny dator 15 000:- oftare än vart 3-4:e år. Alltså vill det till att de håller ihop minst 3 år utan dyra reparationer. Skulle man drabbas av logikkortshaveri efter 18 månader är en APP bra investerade pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-26 21:59

Visst kan det vara smidigt, dock så betalar man för något man redan har.

Ursprungligen av zappee:

Visst kan det vara smidigt, dock så betalar man för något man redan har.

Lycka till med att driva ärendet att få en hårddisk bytt efter 2 år och 4 månader....
Då skall du bevisa att felet funnits från början, att det är ett fel som är Apples...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-26 22:42
Ursprungligen av Goflorp:

Lycka till med att driva ärendet att få en hårddisk bytt efter 2 år och 4 månader....
Då skall du bevisa att felet funnits från början, att det är ett fel som är Apples...

Tack, har inte haft några problem hittills.

Och som bekant omfattas du inte av konsumentskydd om du köpt varan till ett företag.

Applecare är bra om något händer, värdelöst om inget händer. Som alla försäkringar.

Men i ekvationen bör man ta med hur länge man kan vara utan datorn om något skulle hända. Med Applecare slipper man tveka och får snabb service och kan vara på banan igen samma dag i bästa fall. Utan Applecare? Ja då kanske man måste invänta både en eller flera löningar innan man har råd med reparation/nyköp.

Som privatperson nyttjar jag konsumentköplagen fullt ut som princip. Tillverkar de en produkt som inte håller i tre år ska kostnaden landa på apple, och inte på mig som kund. Jag har redan betalt en gång. Punkt.

För mig finns det ingen gråzon mellan drulle och tillverkningsfel. Det är antingen eller.

Haha, jag känner att jag hann bli lite upprörd! Men det är något sjukt provocerande med att blada upp 10-15 lax och så förväntas inte prylen hålla, utan man ska köpa till någon jäkla försäkring.

På min förra iMac dog hårddisken inom ett år, och senare strömagget efter två. Apple svalde båda kostnaderna så klart, men supporten (humac) hade mage att säga "den är ju ändå två år gammal).." Ville nästan springa upp på vinden och boota upp den 20 år äldre LC II som svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 08:17

En fråga: Går det att köpa AC till en äldre macbook 3.1 och således få de att fixa den?
Eller måste man uppfylla vissa kriterier?

Mvh

Robin

Ursprungligen av robber:

En fråga: Går det att köpa AC till en äldre macbook 3.1 och således få de att fixa den?
Eller måste man uppfylla vissa kriterier?

Vad menar du med "äldre"?

AppleCare gäller i tre år från datorns inköpsdatum. AppleCare måste köpas och registreras under det första året - medans du fortfarande har garanti kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 08:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

AppleCare gäller i tre år från inköpsdatum. AppleCare måste köpas och registreras under det första året - medans du fortfarande har garanti kvar.

Tack för snabbt svar!
Kört för min del mao

/R

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 13:06

Jag brukar rekommendera att man inte köper AppleCare(+). Men när jag köpte 6+ 128GB vid lansering för ca 10000kr så tog jag AC+ för 799kr. Fick nyligen en mindre spricka i displayen och nyttjade en av mina två skadetillfällen för 579kr. Bud hämtade upp mobilen i måndags, och lämnade den i morse. Smidigt och snabbr. Fick tillbaka samma mobil, men med hel display. 1400kr är betydligt lägre än vad det kostar att få glaset bytt på stan. Nu gäller det bara att hålla den hel tills 7:an kommer i höst!

Ursprungligen av mjewl:

jag har aldrig tagit applecare's tilläggsförsäkring på några av prylarna jag köpt och heller aldrig lidit av att jag inte gjort det.

men hört och läst mycket om att folk oftast gör det.

så tänkte bara kolla hur det ligger till här och om det är så att jag är korkad och leker ute på tunn is?

Jag köper alltid Apple Care till mina arbetsdatorer, dels för att det ökar andrahandsvärdet de gånger jag väljer att sälja dem vidare inom garantiperioden (3 år), och dels för att det verkligen kan löna sig de (få) gånger man faktiskt stöter på problem, som nu senast när min MacBook Pro 15-tum från 2012 hade problem med skärmen sommaren 2015, då jag fick det åtgärdat utan kostnad eller annat bök.

Eller som när min Time Capsule från 2011 la av, då täcktes den av samma Apple Care för MacBook Pro:n, och jag fick en ny utan problem efter att ha lämnat in den hos en Apple Authorized Service Provider.

Till telefon och iPad köper jag numera alltid Apple Care+, eftersom det är betydligt enklare och billigare att betala den förhållandevis låga självrisken för att få sin enhet lagad eller utbytt. Använde det när jag var utomlands förra våren, då jag fick en ny iPhone budad till mitt hotell inom 24h, för den ringa kostnaden av 599 kr om jag inte minns fel. Och återigen, det höjer andrahandsvärdet, vilket är perfekt för mig som pga mitt jobb normalt byter iPhone varje år och gillar att köpa nya enheter för att testa dem.

  • Medlem
  • 2016-04-15 17:38

Jag köper AppleCare.

I november pröjsade jag, som privatperson, 37 332.50 för min iMac.

Det känns inte jättejobbigt att, utslaget på två år, betala 2 kronor och 49 öre per dag för slippa allt strul om det otänkbara (?) trots allt skulle inträffa.

Och ja, jag är väl medveten om konsumentköplagen och den treåriga reklamationsrätten.

Hade AppleCare förr. Nu bryr jag mig inte om det. Framtiden vet jag inget om just nu.

Numer finns det ju faktiskt dessutom specifika tilläggsförsäkringar på hemförsäkringen för elektronik.
Det är bara att se till så att man har ett försäkringsbolag som är snabba och justa när det händer.

Om någon kan tipsa om ett försäkringsbolag som budar en ny telefon/iPad till mig om jag inte har tid/möjlighet att själv åka och köpa en ny när jag är på t.ex. en jobbresa, inom 24 timmar, för under 1000 kr, så är jag öppen för att byta hemförsäkringsbolag.
Just sayin'

  • Medlem
  • Luleå
  • 2016-05-22 11:53

Jag köpte till AppleCare till min flickväns rosaguldiga MacBook. På så vis så vet jag att hon kommer ha en fungerande laptop i 3 år. Det blev Mecenatrabatt på AC precis som på datorn och tyckte att det kändes bekvämt. Går ej att skruva i en Macbook så enkelt själv och händer ngt med skärm, Hd el batteri efter 1 år så känns det trist. Många kanske orkar bråka sig till gratis-reparationer men jag orkar inte tjafsa och så och känna mig som en fattig tiggare i disken. Jag är en sådan som inte prutar heller. Jag är en sådan som när jag blir serverad en kall oxfils för 500 spänn så går jag inte tillbaka till restaurangen men jag klagar inte högt:) En tyst bitter typisk svensk med andra ord.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2017-01-07 15:48

Uppdatering. Trackpaden gick sönder. Säkert kex el hennes smink som fastnat i dom minimala springorna. Givetvis hade garantin hjälpt här men något säger mig att saker och ting som kostar mer än AppleCare kan ske även efter ett år.

Ursprungligen av gmail:

Uppdatering. Trackpaden gick sönder. Säkert kex el hennes smink som fastnat i dom minimala springorna. Givetvis hade garantin hjälpt här men något säger mig att saker och ting som kostar mer än AppleCare kan ske även efter ett år.

Tveksamt om garantin hade hjälpt då det inte rör sig om ett tillverkningsfel. Garanti ska inte blandas ihop med försäkring.

  • Medlem
  • 2017-01-08 10:22
Ursprungligen av gmail:

Givetvis hade garantin hjälpt här men något säger mig att saker och ting som kostar mer än AppleCare kan ske även efter ett år.

Givetvis hade garanti inte hjälpt här då smink och kex inte ingår i tillverkningsprocessen utan har tillförts efteråt. Och du har bara "utökad garanti"/Apple Care i 2 år från inköpsdatum, inte 3 år som du tidigare skrev/antydde.

Bevaka tråden