Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för eget bruk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-03-23 18:58

Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på, så jag provar här!

Vi har gjort en slags intranätslösning till oss själva med hjälp av jQuery Mobile. Just nu är det en helt vanlig webapp som man lägger på hemskärmen. För att kunna använda mer native funktioner utan att ta hela steget till xcode så finns ju t.ex PhoneGap som vi funderar på att använda. Men då blir ju appen "native" och måste installeras via AppStore istället för "Lägg till på hemskärmen".

Min fråga: Detta är ju ett program som bara är menat till oss själva och det ska vara helt gratis. Givetvis kommer vi använda en login så att obehöriga inte kan komma åt informationen, men finns det något sätt att gömma den även i AppStore? Är det något att tänka på gentemot Apples process för godkännande? Får man lägga upp "privata" appar för eget bruk hur som helst?

... Och en bonusfråga: Någon som kan rekommendera en wrapper för webapp, t.ex PhoneGap eller Titanium

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-03-23 19:07

Tack! Är detta enda alternativet, eller går det att släppa på vanliga AppStore också?

Köper jag annars enterprise till mitt företag och får använda samma licens till alla mina företagskunder, eller är det min företagskund som måste ha licensen?

Med ett vanligt utvecklarkonto kan du ju installera på 100 enheter utan att skicka något till App store.

Sen finns nåt som heter Test flight som ska vara ett smidigt sätt att skicka ut appen till användarna utan bök.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-03-23 23:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Med ett vanligt utvecklarkonto kan du ju installera på 100 enheter utan att skicka något till App store.

Sen finns nåt som heter Test flight som ska vara ett smidigt sätt att skicka ut appen till användarna utan bök.

Dessa 100 enheter, de måste man installera via USB då eller? Och helst på den datorn som respektive iPhone syncat med?

Ursprungligen av p2d:

Dessa 100 enheter, de måste man installera via USB då eller? Och helst på den datorn som respektive iPhone syncat med?

USB eller Wi-fi. Det blir som en vanlig iTunes-synk, du bara skickar appen och en "profil" till varje användare.

Varje användare måste ha ett Apple ID och ladda upp en certifikat-request till utvecklingsportalen, sen signeras appen för varje användare i den där profilen jag nämnde.

  • Medlem
  • 2012-03-24 09:23

Du kan skapa en web-sida där användaren enkelt kan ladda ner certifikat och själva appen. Inget iTunes behövs.

Här finns mer info:

http://iphonedevelopertips.com/xcode/distribute-ad-hoc-applications-over-the-air-ota.html

Senast redigerat 2012-03-24 12:12

Certifikat etc kan dessutom bakas in i själva appen sedan iOS 4.3 (har jag för mig, kan vara senare eller tidigare). Så det blir bara ett klick på weblänk på ipaden + bekräfta installation av app. Och som sagts ovan, vanligt utecklaravtal räcker för 100 enheter. I alla fall tekniskt.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-03-24 15:09

Tack för alla svar! Ska testa det där med länken och 100 enheter! Det blir en bra start att prova med!

I övrigt, någon som kan rekommendera en wrapper? Någon som testat både t.ex Phonegap och Titanium?

Har använt både PhoneGap och titanium och jag föredrar Phonegap då den är enklare att komma igång med.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2012-04-03 15:21

Nu har vi suttit och kollat massa fram och tillbaka men hittar verkligen inte någon bra lösning. Hoppas därför någon här kan komma till räddning!

Fråga 1
Måste man ha Enterprise för att slippa lägga in UUID manuellt hos Apple för att sedan exportera och bygga om appen med nya certen varje gång en ny telefon ska installeras?

Fråga 2
Om man måste ha Enterprise, går det att lösa med Testflight? Eller vad är det som Testflight hjälper med?

.... 100 enheter räcker gott och väl för oss, men det måste samtidigt vara smidigt att installera nya enheter, så man inte behöver bygga om appen varje gång. Är enda alternativet annars att släppa en egen app på officiella Appstore? Vad säger Apple om det i så fall då det är en "inhouse-app"?

1
Bevaka tråden