Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro 13" somnar på batteri - vill inte vakna

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör MacBookPro 13" 2,3 GHz IC i5 8GB OsX 10.6.8. Har extern macskärm 24", USB tangentbord och trådlös macmus. Fungerar normalt bra. Tänkte kalibrera batteriet och tog därför bort strömsladden från skärmen till datorn. Efter någon minut går datorn ini sleepmode. Därifrån vill den oftast inte vakna vare sig med hjälp av mus eller tangentbord. Får hårdomstartas med knappen på datorn. Vad kan detta vara? Lösning?

Förtydligande: Använder alltså normalt bara den externa skärmen. MBP står med locket stängt. Inget problem så länge strömsladden till MBP är på plats. Tas den bort blir den externa skärmen svart inom några sekunder och dator går i sleep mode. Är strömsladden inte på plats kan den inte väckas med tangentbord eller mus men väl om MPB skärmen öppnas. Om strömsladden sätts tillbaka i stängt läge vaknar den externa skärmen direkt utan att man måste klicka vare sig på tangentbord eller mus. Har återställt förval i strömsparare utan någon skillnad. Med datorn utan extern skärm kan strömsladden tas bort utan att den slocknar.
Om man läser
Bärbara Apple-datorer: Så här använder du den stängda datorn (nedfälld skärm) med en extern skärm
så står det som första punkt:
Använd dessa steg för att aktivera användning av skärmen i hopfällt läge:
Om du använder tangentbord och mus med USB-anslutning:
1. Se till att datorn är inkopplad i ett eluttag via nätadaptern.

Innebär kanske att det inte är tänkt att man skall köra på detta sätt på datorns batteri. Rimligen har man ju normalt ström tillgänglig till skärmen

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-25 11:59

Ja, så lär det vara, sitter du vid ett skrivbord med extern skärm inkopplad så ska du ha ström inkopplad.

Vill du använda/kalibrera batteriet så innebär det att du inte kan använda din externa skärm under tiden.

Dock funderar jag på det, jag har kört presentationer mot projektorer utan att ha ström inkopplad, så visst måste det gå. Men visserligen så kör jag ju med datorn, alltså inte ihopfälld och med externt tangentbord och mus.

1
Bevaka tråden