Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gråimport av ATV2 stoppas?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-23 17:22

Hur pass rimligt tros det vara?

Apple TV förbjuds i Sverige

Senast redigerat 2012-03-23 21:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-23 17:26

Säljs med en annan kontakt? Är det inte europlugg på den vid leverans i Sverige?
Att den har plast är brandfarligt??? Då får de förbjuda mycket....
Det de kan klaga på är väl CE-godkännande, annars är det väl inte mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-23 17:31

Detta gäller enbart återförsäljaren Fyndbörsen, som gråimporterat.
Det gäller även enbart ATV2 som är köpta där då.

Källa:
Mediaspelare med fel stickpropp och hölje

Alla Apples produkter har strömaggregat som automatiskt växlar över till urtagsspänningen som gäller i landet de används så 220volt här, 110volt i usa. Allt man behöver göra är att byta ut sladden så man får en euro-propp istället för den amerikanska m tre grova rektangulära pinnar

Läge för mod att ändra den felaktiga rubriken?

Ursprungligen av akerstrom:

Läge för mod att ändra den felaktiga rubriken?

Använd knappen [ Rapportera inlägg ] så har mod en chans att se och ingripa. De kan bara inte läsa alla inlägg.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 18:55

Prisjakt har ett eget litet korståg mott Apple och dess produkter. Deras app för iPhone suger lika mycket som deras sk artiklar.

Jag har en egenimporterad ATV2 och den fungerar felfritt med en vanlig aparatsladd.

Ursprungligen av MatsOlov:

Prisjakt har ett eget litet korståg mott Apple och dess produkter. Deras app för iPhone suger lika mycket som deras sk artiklar.

Jag har en egenimporterad ATV2 och den fungerar felfritt med en vanlig aparatsladd.

Låter ju som Prisjakt är bestyckat med idel korkskallar.

(Får jag skriva så, är det politiskt korrekt? - eller sårade jag någon nu?)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 19:28

Bilden av ATV2 på deras hemsida lämnar ju en hel del att önska... Jag kan inte se om det är samma märkning på Elsäkerhetsverkets ATV2 som min egen ATV2.

  • Medlem
  • 2012-03-23 22:46

Många ser nog inte ens skillnaden mellan CE-märkning och C E som i China Export.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-23 22:50
Ursprungligen av Dalle:

Många ser nog inte ens skillnaden mellan CE-märkning och C E som i China Export.

Det är ju det som är poängen för de som använder det sistnämnda...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-23 23:21

Hur ska Apple kunna styra över gråimport?

Ursprungligen av zappee:

Hur ska Apple kunna styra över gråimport?

Apple kan inget göra, däremot kan (måste?) Fyndbörsen i Torup Aktiebolag sluta med sin gråimport

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-24 11:20
Ursprungligen av Christer Holm:

Definiera vad ni syftar på med gråimport?
Mig veterligen är EU en gemensam marknad med fri rörelse av varor och tjänster och har frihandelsavtal med flera andra länder utanför unionen.

Men ni kanske menar illegal handel med förfalskningar jag vet inte om det är det ni menar?

Den enhet jag fick tillsänd var i alla fall en förfalskning kopierad i minsta detalj i alla fall till utsidan och innehöll troligtvis stulna moderkort av det data jag kunde få fram via usb porten. Jag gick inte längre i min undersökning och jag tror Jag är en av få i detta forum som skulle kunna avgöra detta också,
Men man har sett ett och annat i brunchen sedan 1985. Att få se när nattskiften börjar i fabrikerna Asien och framåt morgonen se transporterna därifrån allt skyddat av korrumperade tjänstemän har lärt en ett och annat med åren. Jag har till och med sett förfalskade hönsägg i China, varför? Jo därför att det är billigare än att föda upp på naturligt sätt.

Hur ska Apple kunna avstyra detta. Jag har inget bra svar men genom att ha olika lokala beteckningar på deras produkter för att lättare kunna identifiera produkter är en lösning.
I Hong Kong slutade man att sälja iPhone4 för att försöka stoppa den illegala smugglingen till China som inte tillät försäljning av iPhone med WiFi utan bara den lokala versionen av 3GS utan WiFi. detta gav man upp med till slut för det tog alldeles för mycket resurser. bara i China fanns det allt mellan 5 - 10 miljoner insmugglade illegala iPhone4 när man tillät försäljningen av den. .

Det är en smal balansgång mellan för och nackdelar i fri rörelse av varor.

Jag är fullt medveten om de flesta här i detta forum gillar sina produkter konstigt vore väl annat men när man läser mera och mera i vissa trådar tycker i alla fall jag att det börja likna ett religiöst väckelsemöte i vissa delar i forumet och det tycker jag i alla fall är tråkigt och ger en känsla av inskränkthet.

Jag kommer säkerligen att bli påhoppad i efter detta inlägg det är jag fullt medveten om. Kanske upprepas uttalanden som att ingen bett mig komma hit och vara XXX. Men jag har försökt att vara nyanserad och peka på fel och brister som jag upplever givetvis kan jag också tänka knasigt och uttrycka mig klantigt det gäller nog alla lite då och då. Men många här inne verkar ta diskussionerna så personligt och detta är nytt för mig.

Det är sent eller kanske man ska säga tidig morgon har tagit en öl eller två och hoppas "zappee" och "PeeMaN" förstår att detta inte är personligt riktat mot er..
Jag tog bara era inlägg för dom var senast lagda och syftade på "Gråimport".

PS: Fyndbörsen och NetOnNet och andra aktörer har full rätt till import från alla EU stater och även länder utanför EU men då måste produkten vara
EU godkänd med giltig EC märkning och klassificering. Produkterna måste givetvis vara original och inte kopior eller vara stulet gods..

Gråimport: Importera produkter via andra kanaler än Apples och sälja i ett land de inte är anpassade för.

Definera gråimport eller parallellimport? Det är väl enkelt: En gråmarknadsprodukt är en produkt som köps i distrubitionskanaler som inte är officiella, auktoriserade eller avsedda av den ursprungliga tillverkaren.'

Så vitt som jag vet så måste parallellimport från länder utanför EU vara godkänd av den officiella importören för att vara tillåten men där ska jag erkänna att jag inte vet om jag har helt rätt. Dock så finns det ett antal nätkällor som påstår detta.

Däremot så är det tillåtet med fri parallellimport inom EU.

För många märken är detta ett stort problem iom att marknaderna inte ser likadana ut.

Nikon gillar inte heller att man handlar en kamera på andra sidan jordklotet.
De har olika krav och behandlar marknaderna olika och sedan kommer folk och går runt hela det
uppbyggda systemet. Nikon Sverige sitter och servar kameror som egentligen skulle servats av Nikon-asien-nånstans.

Importörer tjänar pengar på att , inte köpa in från Apple, utan köpa in dem till ett annat pris i Thailand
och sedan sälja dem här i Sverige - och jag får skaffa en nätkabel för 100:- för att få igång den.

Det är rötet, inte rent spel och en sådan importör spelar ju inte schysst heller mot de 35 andra som
alla köper från Apple. De skaffar ju sig en oschysst konkurrensfördel.

Det ÄR fri konkurrens på en fri marknad, men den skall vara såpass reglerad att alla spelar schysst.

Ursprungligen av Goflorp:

Importörer tjänar pengar på att , inte köpa in från Apple, utan köpa in dem till ett annat pris i Thailand
och sedan sälja dem här i Sverige - och jag får skaffa en nätkabel för 100:- för att få igång den.

Det är rötet, inte rent spel och en sådan importör spelar ju inte schysst heller mot de 35 andra som
alla köper från Apple. De skaffar ju sig en oschysst konkurrensfördel.

Det ÄR fri konkurrens på en fri marknad, men den skall vara såpass reglerad att alla spelar schysst.

Jag tycker nog att det är reglerat på ett sjysst sätt. Det är ju inte så att den som importerar har en exklusiv fördel,
alla är ju fria att importera på det viset. Det är ju inte så att Apple, som tillverkar produkten, inte får pengar för den i slutänden.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker nog att det är reglerat på ett sjysst sätt. Det är ju inte så att den som importerar har en exklusiv fördel,
alla är ju fria att importera på det viset. Det är ju inte så att Apple, som tillverkar produkten, inte får pengar för den i slutänden.

Om någon som har ett avtal med Apple börjar gråimportera vid sidan av kommer Apple höra av sig direkt.
tro inget annat.

Om jag stjäl dem då? jag snor en hel last; är det samma sak då? Alla är ju fria att kapa en lastbil? Vadddå?

Ursprungligen av Goflorp:

Om någon som har ett avtal med Apple börjar gråimportera vid sidan av kommer Apple höra av sig direkt.
tro inget annat.

Om jag stjäl dem då? jag snor en hel last; är det samma sak då? Alla är ju fria att kapa en lastbil? Vadddå?

Det är ju helt enkelt en bedömning man får göra om man bedriver verksamhet. Vad är viktigast för mig?
Att ha billiga importprodukter eller ett ÅF-avtal med Apple Sverige?
Sen vet jag inte. Många av de som sålde ATV2 innan den kom till Sverige hade förmodligen ÅF-avtal med Apple, jag vet minst två, och de verkar fortfarande få sälja.

Att jämföra gråimport, som mig veterligen inte är någon olaglig gärning, med att kapa en lastbil, som är ett grovt brott som säkert kan rendera i ett fängelsestraff, känns rätt löjligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ju helt enkelt en bedömning man får göra om man bedriver verksamhet. Vad är viktigast för mig?
Att ha billiga importprodukter eller ett ÅF-avtal med Apple Sverige?
Sen vet jag inte. Många av de som sålde ATV2 innan den kom till Sverige hade förmodligen ÅF-avtal med Apple, jag vet minst två, och de verkar fortfarande få sälja.

Att jämföra gråimport, som mig veterligen inte är någon olaglig gärning, med att kapa en lastbil, som är ett grovt brott som säkert kan rendera i ett fängelsestraff, känns rätt löjligt.

Vad jag ville ha fram där var ditt försvar att "alla kan ju gråimportera". Det kan de ju inte.
För att göra det tydligt att jag tyckte det vart helt fel så exemplifierade jag
med att stjäla prylarna.
Jag jämför INTE gråimport med stöld.

Om det gråimporteras och det ligger svenska papper i, en svensk kabel etc. Då har jag som kund svårt att för det första upptäcka, för det anadra agera på detta. Jag tycker inte det är RÄTT uppträdande av ett företag som jag gör affärer med - att de lurar skjortan av "moderbolaget" och att de anser sig vara så mycket bättre att de ställer sig själva i en egen liga.

Solidaritet är ett ord som inte många tillmäter ngt större värde nuförtiden.
I mitt leverne försöker jag så gott jag kan tänka att, det skall vara rättvist.

  • Medlem
  • 2012-03-28 20:57
Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker inte det är RÄTT uppträdande av ett företag som jag gör affärer med - att de lurar skjortan av "moderbolaget" och att de anser sig vara så mycket bättre att de ställer sig själva i en egen liga.

Solidaritet är ett ord som inte många tillmäter ngt större värde nuförtiden.
I mitt leverne försöker jag så gott jag kan tänka att, det skall vara rättvist.

Det är intressant att det talas lite i denna tråd om företag som säljer samma eller en likvärdig produkt till konsumenter i olika länder till olika priser. Lurar dessa företag skjortan av konsumenter eller är de solidariska mot konsumenterna? Visst kan tull, moms och annat skilja sig åt men detta är inte hela förklaringen.

Är dessa företag skyddsvärda på konumenters eller andra företags bekostnad?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-24 12:59

Definition enligt Wikipedia: Grey Market

Gråimport, eller parallellimport som det också kallas, kan vara olaglig. Om det finns en generalagent i landet kan denne kräva att tullen beslagtar och förverkar gråimporterat gods. Har hänt med kläder till exempel. Sedan kan det finnas lokala anpassningar av olika varor. Ett däck som säljs i Sverige kan heta exakt likadant i Spanien men eftersom de har ett annat klimat och kanske andra lokala regler kan det finnas skillnader i gummiblandning etc vilket kan göra det spanska däcket olämpligt för varaktig användning i Sverige. Likadant med bilar, samma modell i Sydeuropa har vanligen ett sämre rostskydd, klenare generator, batteri etc.

Ursprungligen av Christer Holm:

Ser många köper sin sina Apple produkter på Mediamarkt en av dom största Gråimport, eller Parallellimport spelarna i Sverige på hemelektronik.

Du som kund kan göra skillnad..

Mediamarkt är dock auktoriserade Apple-ÅF...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-24 18:23

Gråimport i all ära (min är inköpt i USA), men det intressanta här är väl ändå att produkten inte höll måttet för flamsäkerhet. Så länge det inte är en piratkopia de testat så är ju det en allvarlig anklagelse mot Apple. Det skulle väl i förlängningen kunna innebära att de inte tillåts sälja produkten i EU om de inte fixar det?

Ursprungligen av andas:

Gråimport i all ära (min är inköpt i USA), men det intressanta här är väl ändå att produkten inte höll måttet för flamsäkerhet. Så länge det inte är en piratkopia de testat så är ju det en allvarlig anklagelse mot Apple. Det skulle väl i förlängningen kunna innebära att de inte tillåts sälja produkten i EU om de inte fixar det?

Det märkliga är att frånsett elkabeln är det exakt samma manick som säljs av Apple i Sverige. Har svårt att tro att den inte är testad och godkänd.

Ursprungligen av andas:

Gråimport i all ära (min är inköpt i USA), men det intressanta här är väl ändå att produkten inte höll måttet för flamsäkerhet. Så länge det inte är en piratkopia de testat så är ju det en allvarlig anklagelse mot Apple. Det skulle väl i förlängningen kunna innebära att de inte tillåts sälja produkten i EU om de inte fixar det?

Det kan vara så enkelt som att det beror på att det är en gråimport, vilket innebär att CE märkning etc inte gäller eftersom ingen har gjort en EG försäkran (EG-försäkran)

I länken står:

Citat:

Varje CE-märkt produkt måste ha en EG-försäkran. Genom att skriva EG-försäkran intygar tillverkaren att produkten uppfyller de krav som ställs i relevanta EU-direktiv.På begäran ska en produkts EG-försäkran överlämnas till marknadskontrollerande myndighet.
Tillverkaren

Tillverkaren ansvarar för att en produkt som säljs inom EU är säker och uppfyller bestämmelserna i gällande direktiv. Tillverkaren upprättar produktens EG-försäkran och CE-märker produkten. När tillverkningen av en produkt upphör är tillverkaren skyldig att se till att dess EG-försäkran finns tillgänglig för marknadskontrollerande myndigheter inom EU. Detta gäller upp till 10 år efter att tillverkningen upphört.
Importören

Om varken tillverkaren eller någon som representerar denne finns inom EU, är importören till EU ansvarig för att en produkts EU-försäkran finns inom EU. I dessa fall är det även importörens ansvar att se till att EG-försäkran finns tillgänglig tio år efter att tillverkningen upphört.
Återförsäljaren

Återförsäljare och distributörer ska ha grundläggande kunskaper om lagstiftning om produktsäkerhet, till exempel vilka produkter som ska vara CE-märkta, hur produkter ska vara märkta och vilken information bruksanvisningarna måste innehålla. På begäran från en marknadskontrollerande myndighet ska de kunna överlämna en produkts EG-försäkran.

Min amatörtolkning är att tillverkaren (Apple) har inte gjort lämnat in någon försäkran pga detta rör sig om en import utanför Apples kontroll.

Då faller ansvaret på importören och återförsäljaren att lämna in dokumentation. Och de kan inte göra det eftersom de inte har tillgång till denna dokumentation (den har Apple som inte är ett dugg intresserad av att göra den tillgänglig)

Då gäller inte CE märkningen eftersom den inte kan bevisas.

Jag tror inte att Elsäkerhetsverket har testat den anmälda produkten (dvs den gråimporterade Apple TV) med avseende på flamsäkerhet utan uttalar sig utifrån synliga brister i dokumentationen. Men jag orkar inte beställa en kopia av beslutet för att försöka förstå bättre (men jag smått sugen bara för att lära mig hur saker och ting fungerar)

Sedan så ska vi också ha klart för oss att Elsäkerhetsverket skriver (http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Mediaspelare-med-fel-stickpropp-och-holje/):

Citat:

Mediaspelarens hölje uppfyller inte de krav som finns på brandtålighet och kan bidra till brandspridning....Produkten saknar EG-försäkran och svensk bruksanvisning.

=> Ingenting om att den är testad, bara att den inte uppfyller kraven som i detta fall är dokumentationskrav. Jag tror inte att Elsäkerhetsverket testar produkter utan kontrollerar bara att produkter har genomgått testning på ett dokumenterat sätt och sedan möjligen gör stickprov.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Marknadskontroll1/

Citat:

Vid vår marknadskotroll

- gör vi en okulärbesiktning av produkten
- kontrollerar vi att den är CE-märkt
- kontrollerar vi att det finns en EG-försäkran
- kontrollerar vi att bruksanvisningen finns, är adekvat, är på svenska och att den är läsbar
- skickar vi produkten på provning om vi tror att den är felaktig ur säkerhetssynpunkt.

Samt dessutom det står på följande sätt i beslutet:

Citat:

Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter och återförsäljare

Min slutsats är att någon (prisjakt?) försöker göra en stor höna av en liten fjäder utan att kontrollera bakgrundsfakta

Eventuell rörlighet i inlägget kan bero på att jag lider av sömnbrist och trots att jag är trött har svårt att sova... Ett tillstånd som jag tillskriver min höga ålder av snart 50 år...

Senast redigerat 2012-03-25 08:25

BlackSmp, - mästerligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-27 19:00

Fick precis hem min ATV3 från Bazula och den Europlugg jag fick med lämnar allt att önska

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-28 17:57
Ursprungligen av FreddeB:

Fick precis hem min ATV3 från Bazula och den Europlugg jag fick med lämnar allt att önska

När jag köpte ATV2 från Bazula så fick jag med en adapter som satt som en smäck. Kan du lägga upp bild på eländet de skickade till dig?
Blir orolig när man läser Christers redogörelser om pirattillverkade produkter. Jag brukar iofs bara köpa från ställen som Bazula om produkten inte redan finns i Sverige.

Bevaka tråden