Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: klarar du körkortet?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-03-23 12:21

http://trafikskolaonline.expressen.se/
Inte så bra, 32/40. Men jag låg på rätt sida i många fall, dvs jag ställde högre krav än vad som faktiskt gäller.
Och så det gamla vanliga: En del frågor tycks vara felformulerade...

(Har haft körkort sedan 1996.)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 12:47

Jag fick 38 rätt. Men frågorna är så där konstiga även i riktiga proven, dom vill att man läser frågorna noga och att det skall vara svårt att gissa sig till svaret. Tog mina körkort -81 (B), -85 (A) och 2011/12 (C,E).

Vissa frågor är "korkade". Varför ska jag behöva veta besiktningsperiod utifrån slutsiffran på mitt fordon? Det kommer ett brev hem när det är dags att besikta...

Vissa andra frågor är luriga eftersom många alternativ verkar korrekta.

Men jämrans vad segt det gick, får prova senare och återkomma med mitt resultat... Dock 10 rätt på de 11 första och missade givetvis frågan om besiktningsperiod med en månad:)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 12:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Vissa frågor är "korkade". Varför ska jag behöva veta besiktningsperiod utifrån slutsiffran på mitt fordon? Det kommer ett brev hem när det är dags att besikta...

Det gör det inte alltid. Fick inget brev i fjol. Någon sa att det var för att det var första besiktningen för mig på den bilen, men jag vet inte. Den tidigare ägaren hade ju besiktigat den tidigare, iofs var det en bilhandlare emellan, som inte gjorde någon besiktning. Kan ha varit därför.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-23 12:53

Sen hur jag kör är en annan femma...

Trodde bara det jag som upplevde det som segt. Frågorna verkar vara slumpade, dvs vi får olika frågor.

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:05
Ursprungligen av reboot81:

Frågorna verkar vara slumpade, dvs vi får olika frågor.

Helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 13:03

Gav upp får seg sida, har kortet i 10år iår och såg en fråga som var riktigt löjlig om vad som är farligt med avgaser mm. Känns orelevant i ett körprov om du frågar mig. Kul att kugga på en fråga som är helt orelevant. De kunde lika gärna ha frågan: Hur många centimerer i diamerer är en standrard ratt i en bil eller : Vilka ingredienser består asfalt av etc.

Så mycket larv.

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:03

Är det viktigt för ens trafiksäkerhet att veta vilken gas som försämrar blodets förmåga att transportera syre?
Den kunde jag visserligen, men man kan ju ifrågasätta värdet av kunskapen i ett trafiksäkerhetssammanhang.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 13:04

Att ta körkort i dag innebär inte bara trafiksäkerhet utan även miljö och annat runt omkring.

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:07
Ursprungligen av MatsOlov:

Att ta körkort i dag innebär inte bara trafiksäkerhet utan även miljö och annat runt omkring.

Det köper jag. Men jag tycker att biologin är lite för långt bort. Jag hade haft lättare att förstå betydelsen av att avgaser försämrar just syreupptagningsförmågan, men inte vilken del av avgaserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 13:08

Använd blinkers och högerregeln borde vara varannan fråga.
Miljölarv och biologi borde man låta grundskolan ta hand om.

/R

32 rätt, men ärligt talat så tycker jag inte att det är min uppgift att veta hur hög hastighet man får konstruera traktorer för och om taxiföraren kan tvinga mig att säkerhetsbälte eller inte. Hade trots allt alla rätt när det verkligen gällde

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 13:19
Ursprungligen av Arcane02:

32 rätt, men ärligt talat så tycker jag inte att det är min uppgift att veta hur hög hastighet man får konstruera traktorer för och om taxiföraren kan tvinga mig att säkerhetsbälte eller inte. Hade trots allt alla rätt när det verkligen gällde

Där har förmodligen de flesta en egen uppfattning om vad som är "viktigt". Själv tycker jag nog att det kunde vara fler frågor, svårare och hårdare krav både på det skriftliga och körprovet. Det skulle sålla ordentligt

Ursprungligen av MatsOlov:

Där har förmodligen de flesta en egen uppfattning om vad som är "viktigt". Själv tycker jag nog att det kunde vara fler frågor, svårare och hårdare krav både på det skriftliga och körprovet. Det skulle sålla ordentligt

Om man nu skulle förbättra proven så tycker jag att frågorna övervägande borde handla om olika situationer som du faktiskt riskerar att hamna i. Där handlar det ju framförallt om att förbereda folk för trafiken och det gör man inte bäst genom att ställa frågor om miljö, traktorer och.taxifärdsel.

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:46
Ursprungligen av Arcane02:

32 rätt, men ärligt talat så tycker jag inte att det är min uppgift att veta /.../ om taxiföraren kan tvinga mig att säkerhetsbälte eller inte.

Det tycker jag. Det finns en mycket klar koppling till trafiksäkerhet.

Ursprungligen av Arcane02:

32 rätt, men ärligt talat så tycker jag inte att det är min uppgift att veta hur hög hastighet man får konstruera traktorer för och om taxiföraren kan tvinga mig att säkerhetsbälte eller inte. Hade trots allt alla rätt när det verkligen gällde

Jag fick också den frågan och den kändes orelevant. Hur många av oss lär konstruera traktorer. Fast om de formulerar om den till vilken hastighet är den högsta tillåtna för en traktor så känns den vettigare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 13:26

Eller så gör man som i Egyptern (om jag inte missminner mig) där kör man ca 10m mellan två vita streck sen är man klar!

/R

  • Medlem
  • 2012-03-23 13:43

Jag tycker absolut att miljöfrågorna har relevans, men jag vänder mig mot detaljnivån. Jag kan inte köra på ett speciellt sätt för att minska just kolmonoxidutsläppen. Däremot kan det vara bra att veta att avgaser är farliga, på vilket sätt de är farliga och hur man undviker att släppa ut dem.

Jag vill också hävda att en del frågor är för luddigt formulerade omman inte känner till kontexten. Jag fick fel på en fråga om placeringen på ett rödljus, där svaret var att stolpen stod där den stod i förhållande till korsningen för att långa fordon skulle kunna komma fram. Frågan gällde bara stolpens placering i allmänhet.
Men jag såg bildn, konstaterade att stolpen stod utanför trottoaren (nästan i diket) och tänkte att den nog står där för att vägen var för smal för att den skulle få plats någon annan stans. Jag såg alltså relationen i bredd, inte djup.
Hade frågan varit "Varför står rödljuset så längt från korsningen?" hade jag inte kunnat tolka frågan fel och jag hade svarat rätt.

Jag skrev också 40 av 40 med de nya, svårare reglerna som infördes ungefär när jag tog körkort 1996, men det irriterar mig att godtycke ska ha betydelse i de här sammanhangen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-23 14:05

Jag fick 35 av 40 och är glad att jag tog mitt kort 1973 och inte har behövt göra om det...

Nåväl 38 av 40, är det godkänt?
Tog mc-kort 78 (16) och bilkörkortet 80;)

orkade inte längre än 4 frågor pga av att det var för seeegt ... så jag tryckte på rätta ... 4 Rätt av de 4 jag gjorde

35 av 40, men jag minns nu när jag svarade på dessa frågor hur dumma och irrelevanta en del frågor är på det riktiga testet. Hann bli lätt irriterad redan nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-23 18:55

34 av 40, men man måste läsa frågorna flera gånger eftersom de var riktigt kluriga språkligt formulerade tycker jag.
2 svarsalternativ sa samma sak om man läste snabbt, men efter en omläsning var de olika.

Tycker att svarsalternative borde vara mer distinkt skilda från varandra eftersom "eleverna" vid provtillfället är väldigt nervösa (antar jag).
Lite (eller mycket) styggt av Trafikverket att formulera svarsalternativen som de gör.

Ska sägas att jag tog mitt kort 1966 och endast fått en parkeringsbot och endast varit tvungen blåsa alkotest 2 ggr. Första gången när någon hade tipsat polisen att folk satt och drack öl på Uppsala Golfklubb och sedan körde hem. Andra gången var för några år sedan i Malmö när polisen hade en landsomfattande nykterhetskontroll efter lunch en vardag.

Varje gång var det grönt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-23 19:11

24 rätt. Till mitt försvar får jag säga att jag inte har körkort eller är intresserad av bilar.

  • Medlem
  • 2012-03-23 20:12

Hur många rätt skulle man ha för att vara godkänd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 20:15

Tänk om man var tvungen att göra om syn-, teori- och körprov när körkortet förnyas vart 10:e år. Det skulle nog sålla.

Ursprungligen av oskard:

Tänk om man var tvungen att göra om syn-, teori- och körprov när körkortet förnyas vart 10:e år. Det skulle nog sålla.

Det skulle ju ockå bli än dyrare ha det förbannade körkortet... förmodar att körskolorna gärna hade sett det här och fixat till det för .. tja, 3000:-. Däremot kan de göra obligatoriskt prov vart femte för pensionärer och därutöver.

  • Medlem
  • 2012-03-23 21:27

Jag tycker nog att man kan ha återkommande tester, men kostnaden för provet skulle i så fall tas av samhället. Den som vill ha hjälp med att läsa på kan väl betala för det i så fall.

39/40. Slarvfel av mig.

A1 - 2001
A - 2002, begränsat/mellanklass övergick 2004 till obegränsat
B - 2002
BE - 2005
CE - 2005
DE - 2006

För övrigt håller jag med om att ett "omprov" efter 10 år i samband med förnyande borde vara obligatoriskt, ett "fritt" och om du misslyckas får du betala för det. Körkort är ju ingen rättighet och att du håller dig á jour med regler och lagar är din förbaskade skyldighet som körkortsinnehavare.
Gör en liknelse med bilprovningen - de ser till att din bil är trafiksäker (eftersom gemene man inte klarar av det). Hade det inte varit lämpligt att se till att du är trafiksäker också?

Andra gången gick det lite sämre: 35.

Jag blev lurad av vissa formuleringar och övertolkningar av ord.
Och i samtliga fall så hade jag funderat på det rätta svaret men valt ett annat (utom på den andra frågan om vilken hastighet som jag får konstruera fordon för. Tror de att Sverige består av fordonskonstruktörer???)

Vissa andra frågor är (tycker jag) inte riktigt lika glasklara i verkligheten.

Som denna. Som MC-förare (även om det var mycket länge sedan) så vet jag att jag åker dit om det går åt skogen och det är dumt att försätta mig i en farlig situation med att köra om innan en korsning. Jag har inga problem med det rätta svaret men det är en väldigt dålig tröst om en olycka skulle inträffa och jag körde motorcykel.

Bevaka tråden