Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TimeMachine hittar inte hårddisken i Time Capsule

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte nyligen en Time Capsule och den vill inte fungera som tänkt.
Frågan är om det är hård eller mjukvarufel..troligen det sista..
Därför har jag trixat med flera lösningar jag funnit på nätet..men det vill sig inte ändå.

När jag väl får den att fungera så gör den det så länge datorn (iMac 2010) är igång, men stänger jag av den, så är det samma visa nästa morgon, den börjar med att leta efter hårddisken, det kommer upp en vit skivavbild på skrivbordet, men den vill inte förvandlas till den typiska gröna Time Machineavbilden...och så står den och tuggar "Söker efter hårddisk för säkerhetskopiering" Efter stund kommer det ett meddelande om att den inte kunde finna hårddisken ..
Försöker jag manuellt köra Säkerhetskopiera nu ett otal ggr, så har det hänt att den kickar igång och startar och tar backup.

En lösning jag funnit är att använda Airport-Verktyg 5.6 och där gå in manuellt och söka upp Time Capsuledisken, och Koppla bort alla användare.. Stänga Airport verktyget och sedan köra Säkerhetskopiera nu..då finner den disken igen.
Det är MacFixit som gav den lösningen redan 2008.. Det går inte att använda Airport verktyget 6.0 för detta, då funktion koppla från alla användare inte finns där..

Kör Lion bör jag tillägga.
Att jag misstänker mjukvarufel beror på att jag anslöt frugans iMac (kör SnowLeopard) till Time Capsule, och där fungerar det.. även om hon stänger av sin dator efter varje användande flera ggr på en dag..
Men så tänkte jag att hennes dator kanske störde min backup, så jag kopplade bort hennes iMac..
Det hade ingen verkan på mitt problem..

Så jag tror det är Lion som spökar..men var?

Jag har ibland ett liknande fenomen på min TC där hemma. Datorn kan inte hitta disken. Om jag då kör en omstart på min TC så fungerar det igen. Detta händer dock kanske med ett intervall på 3-4 månader och har inte hänt sedan senaste TC-mjukvaruuppdateringen.

Provat det mesta nu.
Raderade hårddisken och starta om ny backup..med den tid det tar..
Likt förbaskat så hittar TimeMachine inte hårddisken i Time Capsule efter omstart.
Man får koppla bort användare, och därefter fungrar det..

Nästa steg är förmodligen att installera om Lion..eller backa till SnowLeopard

Har googlat mycket på problemet, och sett att jag inte är ensam om det
Hittade en diskussion på MacRumors som är rätt färsk.

Time Capsule Backup Error (-1) with Lion - MacRumors Forums

Apple är hoppas jag, medvetna om buggen, och att det kommer en fix.
Tänker inte rensa bort alla plistfiler som nämns i sista inlägget...

Har förstått, när jag läst, och själv frågat på Apples diskussionsforum, att det är en bugg i Lion, och det går inte att fixa genom att "slänga några plistfiler"
Förhoppningsvis kommer väl Apple med en uppdatering.

Lösningen jag nu använder är att starta Airport-verktyg 5.6, och gå till Hårddiskar. Markera Tidmaskinen och klicka på Koppla bort alla användare.
Då fungerar det så länge datorn är igång. Nästa dag får man börja med att starta Airportverktyget igen och upprepa proceduren.

Borde det inte gå att skapa ett script och lägga det i startobjekt och få kopplat bort "alla användare"?
Någon kunnig?

Fortsätter min monolog här..

Bugg eller inte..men jag tror mig hittat vad det är som bråkar..
Har en extern Western Digital hårddisk, och dess jäkla mjukvara..WD Smartware...

Nu tog jag bort två plistfiler i Bibliotek > LaunchDeamons

Har nu gjort två omstarter på rad och TimeMachine har funnit Timecapsules hårddisk varje gång..
Helt underbart

Efter första omstarten valde jag "Säkerhetskopiera nu" och TimeMachine kicka igång och gjorde backup
I andra omstarten väntade jag in den timma som återstod tills TimeMachine själv skulle starta, inga problem där heller
Hoppas att det fortsätter så här nu och problemet är borta..

Hur det går med min lilla externa WD-disk och dess mjukvara vet jag inte ännu...väntar med att ansluta den tills vidare
Varför problemet uppstod i 10.7.2 får Apple svara på..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-03-27 18:52

Jo jag visste att det finns en avinstallerare i WD-smartware, men valde att bara ta bort ovan nämnda plistfiler.
Funderade först på att avinstallera programmet helt.

Nu fungerar TimeMachine som den ska gentemot TimeCapsule.
Egentligen är det inte Apples fel att WD programvara inte fungerar i Lion.
Ska kolla om det finns, eller ska komma en uppdatering av WD:s programvara.

Det är bara en liten 500GB disk det är frågan om som använde denna mjukvara, och jag klarar mig utan den tills vidare..

1
Bevaka tråden