Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail startar inte längre

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört Apple Mail sedan det kom, det har aldrig krånglat. Aldrig.
Men så hände något igår, jag vet inte riktigt vad, för programmet var som vanligt igång i bakgrunden.
Jag skulle titta på ett mail jag hade fått tidigare på dagen och programmet kom fram men det hade hängt sig.
Programmet svarar inte.

Jaja tänkte jag och tvångsavslutade programmet och försökte igen.

Programmet svarar inte.

Då började jag rensa inställningsfiler och tog sedan bort ~/Library/Mail och ~/Library/Mail Downloads för att få programmet att börja om från början med det hjälpte inte.

Någon som har några tips?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-22 13:26

Har du senaste uppdateringen?
Provat behörighetsreparation?

Ja och ja.

Skriv gärna ut alla saker som du redan har provat.

Du skriver t.ex inte att du har provat att starta om datorn - men det har du nog gjort, misstänker jag.

Ju mer information från början, desto färre onödiga tips som du redan har provat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-22 13:56

Ta bort Mail preferens i mapp Preferens (Biblioteket).

Om det inte hjälper så radera bort programmet Mail och kopiera ny Mail till mapp Program.

Tack REP ska testa det.

Jesper: Jag har varit här så länge att jag förutsätter att alla vet allt om mig och att jag gör allt som står i min makt innan jag ställer frågan här. Jag tycker också att alla borde känna till att jag är it-tekniker till yrket.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jesper: Jag har varit här så länge att jag förutsätter att alla vet allt om mig och att jag gör allt som står i min makt innan jag ställer frågan här. Jag tycker också att alla borde känna till att jag är it-tekniker till yrket.

Spelar ingen roll. Det är alltid bättre att lämna information först, och slippa kontrollfrågorna.

Se det från någon annan vinkel än din:
- De som inte vet allt om dig, och som ställer några kontrollfrågor. Då har du slösat med deras tid genom att inte berätta allt.
- De som kanske hittar till den här tråden i framtiden med samma eller liknande problem. Om den informationen finns tidigt i tråden, så kan det ge dem ledtrådar till vilka åtgärder de ska prova eller inte prova.

REP: Glömde säga att under 10.7 kan du inte ta bort mejl GUI vägen. Men med lite sudo så var det borta och jag tog Mail.app från fruns maskin som kör samma OS. Men det hjälpte inte.

Så nu spenderade jag 22 kr på Sparrow i App Store.
Jag har inte köpte det innan för att Mail.app funkat så bra.

När jag orkar får jag blåsa om datorn. Det finns inte tid för det just nu.

Jag vet jag vet!
Jag har blivit tjock och lat.

Jag ska skärpa mig.

Nu har jag installerat om 10.7, så nu funkar Mail.app igen.
Ska se om XCode vill funka också efter denna manöver.
Varför detta steg?

Jag upptäckte trots behörighetsreparation att rättigheterna i min /Program inte var som de skulle.
Bl.a. på Mail.

De var mycket underliga rättigheter på många program så jag blåste om den och sedan rättade jag rättigheterna igen.

1
Bevaka tråden