Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen vägrar vila, vaknar DIREKT?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 18:13

Hej,

Har sökt forumet men inte hittat någon med mitt problem, dom andra som har en mac som vägrar vila är macar som vaknar mitt i natten eller plötsligt. Min tvååriga imac 20´ med leopard vägrar att vila överhuvudtaget!

När jag klickar på vila så blir det svart i en sekund innan den vaknar som inget har hänt. Någon som har en aning?

Mvh Tobbe

Konstigt. Har du några usb-prylar förutom mus/tangentbord inkopplade som kanske väcker datorn automatiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 18:58
Ursprungligen av M. Sundbom:

Konstigt. Har du några usb-prylar förutom mus/tangentbord inkopplade som kanske väcker datorn automatiskt?

JAAA! Fasiken, en kortläsare som jag satte in för några dagar sen, hade inte en tanke på det! Stort tack, eleminerar tråden snart!

Mvh Tobbe

Ursprungligen av troley:

JAAA! Fasiken, en kortläsare som jag satte in för några dagar sen, hade inte en tanke på det! Stort tack, eleminerar tråden snart!

Mvh Tobbe

Inga trådar elimineras, de finns kvar för att andra som söker skall kunna hitta en lösning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-05 18:43

Det kan bero även på Bluetooth-enheter som kan väcka datorn ur vila.
I inställningar för bluetooth kan man välja om det ska gå att väcka datorn mha bluetooth-tangentbord eller -mus.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-23 12:24

Har brottats med att min MBP inte vill vila, skärmen blinkar till och sedan studsar den tillbaka som om ingenting hänt. Det skumma var att det endast hände när strömsladden var i.
Har prövat de mesta knepen, resetta SMC, slänga plist-filer etc.
Men lösningen för mig var att ta reda på vad som vägrade datorn att gå ner i vila, vilket inte syns i loggarna.

I terminalen skriv:
pmset -g assertions

I mitt fall låg det en utskrift i kö till en skrivare jag inte längre använder.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-23 13:15

Hade en sådan Mac hos en kund för ett antal år sedan (pre -06). Vi var flera som försökte hitta vad det var som gjorde att den vaknade direkt ur vilan men alla gick bet. Det enda jag tror att vi inte gjorde var att byta HD och logic-kort, kan ha varit något av de.

1
Bevaka tråden